خبرگزاری کار ایران

در همایش «زنان در مسیر توسعه اجتماعی» مطرح شد؛

تاسیس صندوق بیمه اجتماعی فراگیر برای افراد غیرشاغل

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۲۱۳

وضعیت تاهل نسبت به ۳۰ سال قبل تفاوت چندانی نداشته است، به غیر از آنکه میزان طلاق به عنوان دلیل بی‌سرپرست شدن خانواده ها دو برابر شده است.

در همایش «زنان در مسیر توسعه اجتماعی با تاکید بر برنامه ششم توسعه» با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه بیمه زنان خانه‌دار پیشنهاد تاسیس صندوق بیمه فراگیر اجتماعی افراد غیر مزد و حقوق بگیر مطرح شد تا از این طریق زنان خانه‌دار نیز تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مظفر کریمی مشاور معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در این همایش گفت: در حال حاضر در کشور ۱۶ میلیون نفر زن خانه‌دار وجود دارد. همچنین ما در کشور با ۲.۵ میلیون خانوار دارای سرپرست زن رو به رو هستیم که از خانوارها یک میلیون نفر حدود یک نفر عضو، یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار دو تا سه عضو دارد.

وی با اشاره به تغییر آمار ایجاد شده در وضعیت خانواده‌ها از سال‌های قبل گفت: وضعیت تاهل نسبت به ۳۰ سال قبل تفاوت چندانی نداشته است، به غیر از آنکه میزان طلاق به عنوان دلیل بی‌سرپرست شدن خانواده ها دو برابر شده است. همچنین سهم زنان ازدواج‌نکرده نیز در سال ۶۵،۳۲ درصد بوده که اکنون به ۳۰ درصد رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۴ درصد کل شاغلان را زنان تشکیل می‌دهند. البته از نظر تحصیلات عالیه نسبت زنان و مردان با یکدیگر مساوی است.

مشاور معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی افزود: همچنین در سال ۱۳۷۰ سهم زنان بیمه شده ۶ درصد از کل شاغلین بوده است که این میزان در سال ۹۰ به ۱۶ درصد رسیده است. سهم عمده این افزایش بیمه زنان در مشاغل آزاد رخ داده که به دلیل اصلاح مقررات تامین اجتماعی بوده است.

وی ادامه داد: بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار مساله مهمی است که باید به آن پرداخته شود اما با وجود وضعیت فعلی قانون تامین اجتماعی اجرایی شدن آن به نفع زنان خانه‌دار نخواهد بود.

در ادامه این مراسم حسام نیکوپور مدیرکل دفتر آمار سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: آمارها نشان می‌دهد که در سال ۹۰،۹۷ درصد شاغلان مزد و حقوق‌بگیر تحت پوشش بیمه هستند و حدود ۴۰ درصد از شاغلان غیر مزد و حقوق‌بگیر نیز پوشش بیمه‌ای دارند.

همچنین باید گفت که در سال ۹۲، ‌ ۱۹ درصد از بیمه شدگان را زنان و ۸۱ درصد از بیمه شدگان در تامین اجتماعی را مردان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: البته نشان داده شده است که درصد زنان شاغل بیمه شده در میان زنان ۲۵ تا ۳۰ سال رو به رشد است به طوری که در سال ۹۲ به ازای هر ۴.۳ مرد یک زن بیمه شده اما این آمار در سال ۶۴ به ازای ۱۷ مرد یک زن بیمه داشته است.

نیکوپور افزود: اکنون ما نیازمند آنیم که صندوق بیمه‌ای خاصی برای افراد غیرمزد و حقوق بگیر ایجاد شود که این صندوق می‌تواند زنان خانه‌دار را نیز تحت پوشش خود قرار دهد. بنابراین نیازی به ایجاد یک بیمه خاص با عنوان بیمه زنان خانه دار نخواهد بود. البته باید توجه داشت که این صندوق بیمه در دریافت حق بیمه منعطف باشد و نیازهای کوتاه‌مدت افراد را نیز در نظر بگیرد. برای نمونه همراه با بیمه، تسهیلات و آموزش را نیز ارائه دهد همچنین این صندوق نباید با صندو‌ق‌های بازنشستگان شاغلین و مزد وحقوق بگیران در رقابت باشد.

مدیرکل دفتر آمار سازمان تامین اجتماعی افزود: آمارهای نشان می دهد که تا سن ۲۹ سالگی تفاوتی میان زن و مرد در میانگین پرداخت حق بیمه نیست. اما بعد از آن به واسطه وظایفی همانند بچه‌داری و ازدواج مسیر شغلی زنان عوض می‌شود طوری که شاهدیم میان زنان ۳۰ تا ۴۵ ساله کار پاره وقت بیشتر رواج دارد.

وی ادامه داد: ‌آمارها نشان می‌دهد که در میان کسانی که در سال ۹۰ از مرخصی زایمان استفاده کرده‌اند ۷ درصد آنها دیگر به سر کار خود بازنگشتند همچنین ۷۵ درصد از این زنان بیش از مدت تعیین شده برای مرخصی زایمان مرخصی گرفته‌اند که این مساله نشان دهنده آن است که ۶ ماه مرخصی زایمان کافی نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر میانگین دستمزد شاغلین تا ۳۹ سال زن و مرد با هم برابر است اما شاهدیم که در میان شاغلین قدیمی‌تر زنان دستمزدهای کمتری نسبت به مردان دارند. همچنین آمارها نشان می‌دهد که سال‌های ‌آخر سال‌های خوبی برای درآمدزایی زنان نیست و این مساله از آنجایی که به مستمری زنان بعد از بازنشستگی تاثیر می‌گذارد بهتر است که این شیوه عوض شود.

در ادامه این مراسم محمدرضا رستمی مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اظهار کرد: این بیمه اجتماعی حدود ۵ درصد از حق بیمه را که سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تومان می‌شود از بیمه شوندگان و ۱۰ درصد از حق بیمه را از دولت دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: خدمات این صندوق بیمه شامل مستمری بازنشستگی، بیمه از کار افتادگی و مستمری پس از فوت است و بخش سلامت را پوشش نمی‌دهد.

وی ادامه داد: زنان و مردان روستایی می‌توانند از این بیمه که اجباری نیست به اختیار خود استفاده کنند همچنین بر اساس قراردادی که با کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی داریم تاکنون ۸۶ هزار زن از طرف کمیته امداد و ۴۲ هزار زن از طرف سازمان بهزیستی توسط این صندوق بیمه شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز