خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تعالی ازدواج‌ و‌ خانواده:

مراکز مشاوره تخصصی ازدواج باید از نظام روانشناسی تاییدیه بگیرند

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۰۳۷

در هیچ قانونی مطرح نشده که سازمان بهزیستی مشاوره ازدواج برای تمام جمعیت جامعه ارائه دهد؛ هر سازمان مأموریتی دارد و متولی لین امر وزارت ورزش وجوانان است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تعالی ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: برای مراکز مشاوره تخصصی ازدواج دو تأیید و دو امضا در خصوص مجوز صادر می‌شود که یکی از آنها از سوی سازمان نظام روانشناسی و دیگری وزارت ورزش و جوانان است.

به گزارش ایلنا، بهمن بهمنی در نشست خبری در خصوص ساماندهی مراکز مشاوره، گفت: ‌۱۸ بهمن مراسم افتتاحیه صدور اولین مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: ترویج ازدواج سالم کار مهمی است که باید مرجعی به عنوان ارزیابی‌کننده مراکز مشاوره ازدواج وجود داشته باشد؛ سازمان نظام روانشناسی پذیرفته است که نقش خود را در ترویج سلامت و خانواده و همچنین در امر نظارت و هدایت ایفا کند. باید بگویم وزارت ورزش و جوانان در امر هدایت و نظارت قصد دارد در خصوص مشاوره ازدواج و خانواده اقدام کند.

بهمنی گفت: ما از ابتدا از طریق تفاهم‌نامه و آیین‌نامه اقدام کرده که از جمله ویژگی‌های مراکز تخصصی مشاوره ازدواج این امر است که افراد ۳۵ سال به بالا و متأهل باشند؛ باید بگویم حسن شهرت براساس عرف و ۵ سال سابقه فعالیت درحیطه مشاوره خانواده از اموری است که در مشاوره ازدواج به صورت تخصصی مدنظر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه افرادی که می‌خواهند مراکز مشاوره تخصصی تأسیس کنند باید در گذشته از سازمان نظام روانشناسی مجوز مرکز دریافت کنند همچنین ۵ سابقه فعالیت داشته باشند، اظهار داشت: در راستای مراکز مشاوره تخصصی ازدواج دو تأیید و دو امضا در خصوص مجوز صادر می‌شود که یکی از آنها از سوی سازمان نظام روانشناسی و دیگری وزارت ورزش و جوانان است در حقیقت اگر امضای سازمان نظام روانشناسی نباشد قابلیت اجرایی ندارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تعالی ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: برخی می‌گویند سازمان بهزیستی نیز می‌تواند خدمات مشاوره ازدواج ارائه دهد ولی بنده باید بگویم سازمان بهزیستی متولی مراکز مشاوره اجتماعی شده است در واقع این سازمان مشاوره اجتماعی برای نیاز و بحران در خصوص اقشار آسیب‌پذیر مشاوره ارائه می‌دهد.

بهمنی ادامه داد: سازمان بهزیستی در حیطه وظایف خود مشاوره اجتماعی به زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی‌خانمان، کودکان کار و حتی فرزندانی که توسط والدین خود مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، ارائه می‌دهد در حقیقت سازمان بهزیستی این وظیفه را داشته و ما از آن حمایت می‌کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تعالی ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه سازمان بهزیستی مشاوره اجتماعی ارائه داده و بر آن متمرکز شود نه مشاوره ازدواج، گفت: آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، ارتش و حتی وزارت نفت مراکز مشاوره دارند که هرکدام طبق مأموریت‌هایشان به نیاز مخاطبان خاص خود پاسخ می دهند.

بهمنی با اشاره به اینکه امروز ساختار جامعه به سمت تخصصی بودن سوق پیدا کرده است بنابراین مشاوره نیز باید به شکل تخصصی صورت گیرد، گفت: در هیچ قانونی مطرح نشده که سازمان بهزیستی مشاوره ازدواج برای تمام جمعیت جامعه ارائه دهد؛ هر سازمان مأموریتی دارد که موضوع ازدواج و خانواده متولی آن وزارت ورزش وجوانان است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تعالی ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان افزود: طبق ماده ۴۳ قانون برنامه پنجم دولت باید خدمات مشاوره را به جامعه ارائه دهد و مقرر شده آیین‌نامه اجرایی در این راستا ابلاغ شود که در ویراستاری آخر آیین‌نامه مطرح شده سازمان بهزیستی متولی ارائه خدمات مشاوره اجتماعی(بحران نیاز و آسیب‌های اجتماعی) است و وزارت ورزش متولی ارائه مراکز مشاوره ازدواج و خانواده خواهد بود ولی در آخرین روند قوه مقننه در تفسیر آن مطرح کرد که باید مجوز این امور از سوی سازمان نظام روانشناسی صادر شود نه وزارت ورزش و سازمان بهزیستی.

بهمنی ادامه داد: موضوع مذکور قانون بوده و ابلاغ شده و حکم قانونی دارد و باید آن را اجرا کنیم؛ اگر قانون را اجرا نکنیم باید به سازمان بازرسی کل کشور پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه در گذشته دعواهای عجیبی درخصوص صدور مجوز وجود داشت، گفت: سازمان نظام روانشناسی مطرح کرده که هر نهادی که می‌خواهد مشاوره داشته باشد می‌تواند فعال شود ولی با هماهنگی ما صورت گیرد چرا که خدمات مشاوره ازدواج و خانواده باید به صورت تخصصی باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تعالی ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان، اظهار داشت: ما به دنبال افزایش سطح وام، راه اندازی ستاد ساماندهی ملی جوانان به صورت فرابخشی و ساماندهی مراکز مشاوره تخصصی هستیم، افزایش سهم جوانان در دولت از امور است که ما انجام دادیم در واقع وزارتخانه‌ها اعتبارات جوانان خود را اضافه کردند به این معنی که اعتبارات مربوط به جوانان در هر وزارتخانه‌ای امسال اضافه شده است.

بهمنی با بیان اینکه یکی از دلایل کاهش ازدواج ممکن است مسائل اقتصادی و فقر باشد اظهار داشت: البته ما در یکی از مناطق مرفه تهران شاهد آمار۸۰ درصدی طلاق بودیم.

وی ادامه داد: آمار مجردان در دستگاه‌های دولتی بسیار زیاد است چرا که انتظار ترس و نگاه غلط در خصوص ازدواج وجود دارد که ما در این راستا اقدام کردیم تا دستگاه‌های مختلف تسهیلات ازدواج و مشوق‌های ازدواج را تا سال آینده فراهم کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تعالی ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه اکنون مشوق‌ها و تحصیل‌گر ازدواج در دستگاه‌های دولتی برای مجردان صورت گرفته تا زمینه ازدواج فراهم شود گفت: در خصوص مراکز تخصصی ازدواج تعرفه‌های مصوب دولت بوده و بین ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان است. همچنین ما شاهد اقدام مناسبی در قم، اصفهان و گرگان بودیم که خیرین تفاهم نامه‌ای با بانک‌ها بستند تا طی ۱۲ ساعت آموزش رایگان ازدواج بتوانند وام دریافت کنند.

بهمنی با اشاره به اینکه ما قراردادی با بیمه نیز بسته‌ایم تا آنانی که خدمات تخصصی مشاوره ارائه می‌دهند تحت پوشش بیمه قرار گیرند، گفت: در ابتدا بازدید نمایندگان بیمه را خواهیم داشت و همچنین موضوع تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پروتکل مشاوره تخصصی ازدواج شنبه و یک شنبه رونمایی خواهد شد و طی آن افراد ۵تا ۷ جلسه مشاوره پیش از ازدواج دریافت می کنند در واقع موضوع پیش‌بینی سازگاری افراد در زندگی است، اظهار داشت: هیچ فردی حق ندارد در مراکز مشاوره خدمتی به جز مشاوره ارائه دهد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تعالی ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج خدمات همسان‌گزینی و همسریابی انجام نشده و غیرقانونی است ولی مراکزی که مجوز دارند می‌توانند به مراکز تخصصی ازدواج ارجاع دهند.

بهمنی با بیان اینکه برای مرحله نخست ۵۰ مرکز مشاوره تخصصی در کشور ساماندهی شده که ۲۵ مرکز در تهران و مابقی در استان‌ها است، افزود: برخی مراکز مشاوره ای که تخصصی نیست بیشتر از یک عدد بوده که بسیار نگران کننده است.

وی بیان کرد: شناسایی مراکز تخصصی مشاوره باید از سوی ما صورت گیرد تا به مردم اعلام و ما نظارت کافی را داشته باشیم و نباید دعواهای بی‌خود در این زمینه وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر برنامه ‌ریزی و تعالی ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان در پایان گفت: روز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه با حضور رئیس سازمان نظام روانشناسی مراسم افتتاحیه صدور اولین مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده انجام خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز