خبرگزاری کار ایران

برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود؛

در راستای شناخت و مطالعه حوادثطبیعی، طرح جامع خطرپذیری استان زنجان

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۰۰

معاون عمرانی استانداری زنجان گفت: این طرح با همکاری موسسه سوانح طبیعی کشور و با قرارداد ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلون ریالی در حال پیگیری است.

ایلنا: معاون عمرانی استانداری زنجان گفت: ایران جزء ۱۰ کشور جهان در حوادثطبیعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، علی اکبر کریمی، معاون عمرانی استاندا ری زنجان، ‌ امروز(۲۰ مهر) در جمع خبرنگاران گفت: برای اولین بار در کشور طرح جامع خطرپذیری استان زنجان در راستای شناخت و مطالعه حوادثطبیعی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح ۱۵ ماهه از اسفند سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر اقدامات پایانی آن در حال انجام است، ادامه داد: این طرح با همکاری موسسه سوانح طبیعی کشور و با قرارداد ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی در حال پیگیری است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این طرح در ۲ مرحله انجام می‌شود، اظهار داشت: در استان زنجان ۱۸ حادثه و بلایای طبیعی شناسایی شده است که در مرحله اول پهنه بندی و مخاطرات طبیعی شناسایی می‌شود.

به گفته کریمی در مرحله دوم نیز با تلفیق نقشه‌های مخاطرات و ارائه راهکارهای مدیریت، خطرپذیری استان زنجان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون عمرانی استانداری زنجان اظهار داشت: با استفاده از این اطلاعات و مشاور می‌توان با پیشگیری از حوادثنسبت به کاهش بلایایی طبیعی اقدام کرد.

این مقام مسئول افزود: با اجرای این طرح ساختمان‌های حساس از جمله بیمارستان‌ها، ادارات، پل‌ها و راه‌های استان که در معرض خطر بلایا قرار دارند شناسایی شده و در شرایط بحرانی تمهیدات لازم برای مقابله با بلایا اتخاذ می‌شود.

ایران جزء ۱۰ کشور جهان در حوادثطبیعی است

معاون عمرانی استانداری زنجان در ادامه از کشور ایران به عنوان ۱۰ کشور جهان در بلایای طبیعی نام برد و افزود: از سال ۱۹۹۸ و در پی وقوع زلزله در ژاپن برای مقابله با حوادثناشی از بلایای طبیعی روزی با عنوان روز کاهش بلایای طبیعی نام گرفته است.

کریمی با اشاره به اینکه با مطالعات انجام شده تعداد بلایای طبیعی و خسارت‌های مالی و جانی آن در طی سال‌های اخیر افزایش یافته است، اظهار داشت: براساس این مطالعات از سال۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ میلادی شدت بلایای طبیعی ۴ برابر، کشته‌های این بلایا ۷ برابر، آسیب دیدگان ۵ برابر و خسارت‌های مالی ۳۸ برابر شده است.

به گفته وی در سال ۲۰۰۸ در سطح جهان ۲۲۰ هزار نفر در اثر بلایای طبیعی جان خود را از دست دادند.

۴۳ عنوان بلایای طبیعی در کشور ایران شناسایی شده است

این مقام مسئول با بیان اینکه در کشور ۴۳ نوع بلایای طبیعی شناسایی شده است، اظهار داشت: ۱۸ مورد از این موارد در استان زنجان رخ داده است که از آن جمله می‌توان به وقوع سیل، زلزله، خشکسالی، سرمازدگی، آلودگی هوا، رانش زمین، تگرگ، گردباد و مشکلات ناشی از گرم شدن هوا اشاره کرد.

وی به راهکارهای برخورد با این حوادثاشاره کرد و افزود: مرحله اول در برخورد با مواردی این چنین، شناخت حوادثطبیعی است به شکلی که می‌توان با شناخت پهنه جغرافیایی مربوطه نسبت به وضعیت آب و هوایی و اقلیم منطقه اطلاعات به دست آورد.

به گفته کریمی در مرحله دوم می‌توان نسبت به پیشگیری از این وقایع اقدام کرد، چرا که اتخاذ تمهیدات لازم برای مقابله با وقوع حوادثبسیار به صرفه و کم هزینه‌تر است.

وی به ارائه آموزش‌های لازم و اطلاع رسانی به عامه مردم نیز اشاره کرد و افزود: آموزش می‌تواند فرصتی برای مردم در مقابله با این حوادثایجاد کند.

این مقام مسئول در پایان به مرحله چهارم یعنی مقابله با حوادثدر صحنه وقوع نیز اشاره کرد و یادآور شد: با تمهیداتی که از قبل فراهم شده است به راحتی می‌توان با این حوادثمقابله کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز