خبرگزاری کار ایران

شهردار زنجان در دیدار با اعضای دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر:

بیکاری مهم‌ترین معضل پیش روی جوانان است

کد خبر : ۱۴۰۷۹۲

شهردار زنجان گفت: شهرداری زنجان با رویکردی نو درصدد کاهش معضلات اجتماعی است.

زنجان: شهردار زنجان با بیان اینکه شهرداری با رویکردی نو وارد عرصه‌های فرهنگی اجتماعی خواهد شد گفت: شهرداری زنجان در جهت کاهش معضلات اجتماعی به یاری نهادهای ذی ربط و دلسوزران شهر می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، محسن امین روز سه شنبه در دیدار با اعضای دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان بیان داشت: اعتیاد به مواد مخدر علل مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بیکاری است.

وی افزود: بالا رفتن سطح تحصیلات در بین جوانان و به تبع آن بالارفتن توقعات، بیکاری و افزایش عوامل استرس‌زا از مهم‌ترین دلایل گرایش افراد جامعه به سمت مواد مخدر است.

شهردار زنجان خاطر نشان کرد: نبود فضای فرهنگی تفریحی برای استفاده جوانان و نوجوانان فقط یکی از دلایل گرایش آن‌ها به سمت دخانیات است که در جهت رفع این مشکل نیز شهرداری با همکار ی سایر نهاد‌ها تدابیری اتخاذ خواهد کرد.

وی با اشاره به توان شهرداری در کمک به کاهش معضلات اجتماعی همچون اعتیاد اظهار کرد: باتوجه به اینکه برخی پارک هلا و معابر محل توزیع مواد مخدر هستند شهرداری سعی دارد با بهبود وضعیت نور‌پردازی و دسترسی این فضا‌ها امکان مبادله مواد مخدر را در سطح شهر کاهش دهد.

امین یادآور شد: شهرداری می‌تواند از طریق فضاهای تیبلغاتی درون شهر در زمیه آگاهی بخشی به خانواده‌ها برای پیشگیری از اعتیاد خدماتی ارائه دهد.

این مقام مسئول یادآور شد: شهرداری از پایان نامه‌ها و پروژه‌ها در زمینه کاهش معضلات اجتماعی همچون اعتیاد حمایت می‌کند.

امین تصریح کرد: شهر را باید انسان محور نگریست و نیاز‌ها و مطالبات انسان‌های شهر را پاسخ داد.

وی متذکر شد: درصورتیکه رشد فکری و دانش شهروندان با توسعه شهر متناسب نباشد جامعه دچار آسیب توسعه می‌شود.

شهردار زنجان بار دیگر تاکید کرد: درصورت تقویت کارآفرینی اجتماعی و بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌های مردم و نهاد، خیرین و سرمایه گذاران می‌توان با حل مشکل بیکاری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را نیز کاهش داد.

فاطمه رضایی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان در ادامه با تبیین برنامه‌های دبیرخانه متبوعش گفت: این دبیرخانه متشکل از اعضای متخصص و مجرب در حوزه‌های درمان حمایت‌های اجتمعی، فرهنگی پیشگیری، توسعه و مشارکت‌های مردمی به صورت ستادی مشغول به کار است.

وی با اشاره به افتتاح مرکز درمان معتادان تبصره دو ماده ۱۶ابراز کرد: در این مرکز که یک ماه پیش افتتاح شد ۸۶ نفر تحت درمان هستند.

نبود لذت‌های جایگزین در شهر جوانان را به سمت استعال مواد مخدر سوق می‌دهد

رییس کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان نیز نبود لت‌ها و تفریحات جایگزین برای افراد جامعه را یکی از دلایل گرایش به سمت دخانیات و اعتیاد برشمرد.

رضا موسوی‌زاده با بیان اینک شیوع اعتیاد در جامعه سه درصد است ابراز کرد: با این احتساب حدود ۳۰ تا ۳۶ هزار نفر از جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان با اعتیاد دست به گریبان‌اند.

وی ادامه داد: تعداد افرادی که سو مصرف مواد مخدر دارند و معتاد محسوب نمی‌شوند بیش از معتادان است.

این پزشک زنجانی خاطر نشان کرد: اعتیاد به مواد مخدر دلایل مختلفی دارد که افزایش استرس‌های روزانه، بیکاری و نبود بسترهای تفریحی مناسب ا ز جمله آن است.

موسوی‌زاده یکی از مهم‌ترین دلایل بروز اعتیاد و معضلات اجتماعی خلاهای معنوی و بی‌دینی است که متاسفانه در جامعه مشاهده می‌شود.

وی ایجاد بست ر برای تفریح فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی، ایجاد اشتغال و کمک به درمان معتادان نیلازمند را ضروری دانست و در این راستا از شهرداری تقاضای حمایت کرد.

عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان گفت: درصورتیکه افراد جاعه سطح آگاهی خود را نسبت به مواد مخدر و تبعات منفی اعتیاد ارتقا دهند احتمال اقدام به ترک در معتادان افزایش می‌یابد.

موسوی‌زاده میانگین سنی معتادان شهر زنجان را ۲۵ تا ۳۰ سال اعام و اظهار کرد: سن ابتلا به اعتیاد در حال کاهش است خمچنین مصرف مخدر‌ها در سنین بالا و مصرف محرک‌های صنعتی در سنین پایین مشاهخده می‌شود.

وی یادآور شد: معتادان پیش از اقدام به درمان مجرم و پس از آن به عنوان بیمار شناخته می‌شوند.

موسوی‌زاده متذکر شد: متاسفانه عوام عدم مصرف مواد مخدر را نشانه پاکی معتاد می‌داند حال آنکه فاصله پاکی و زمان پاک بودن مهم‌تر است.

تریاک و شیشه مواد مخدر پرطرفدار در زنجان

کار‌شناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان گفت: مواد مخدر تریاک و شیشه بیشرین مصرف را در زنجان به خود اختصاص داده‌اند

مرادی یادآور شد: واد مخدر صنعتی به ویژه شیشه اعتیاد بیشتری دارند و درمان آن نیز دشوار‌تر لاست.

وی با بیان اینکه معمولا ۷ درصد معتادان درمان شده علایم عوداعتیاد و بازگشت مجدد را دارند اظهار کرد: خوشبختانه در زنجان بیش از ۳۰ درصد از معتادان درمان شده بیش از یک سال پاکی از مواد مخر را تجربه می‌کنند.

مرادی حمایت‌ای اجتماعی پس از درمان اعتیاد را ناکافی و ضعیف دانست و ابراز کرد: برای افزایش ماندگاری معتادان در پاکی باید حمایت‌ای اجتماعی، خانوادکگی و فردی تقویت شود.

*۸ نگاه مسئولان به اعتیاد عوامانه است

رییس کمیته فرهنگی پیشگیری دبیرخانه شورای هماهنگی مواد مخدر زنجان نیز از نبود نگاه سیستمی به مقوله مبارزه با اعتیاد انتقادکرد و افزود: متاسفانه تصمیم گیری‌های استانی با نگاه تک بعدی بر فرآیند مقابله با اعتیاد ضربه مهلکی وارد کرده است.

بیانلو خاطر نشان کرد: متاسفانه مسئولان ذی ربط نگاه عوامانه‌ای نسبت به اعتیاد دارند بنابراین نمی‌توانند تدابیر مناسبی برای رفع این معضل اتخاذ کنند.

وی تصریح کرد: جایگزین شدن مواد مخدر صنعتی به جای مواد مواد سنتی، کاهش سن اعتیاد و گرایش بانوان به عنوان ارکان اصلی خانواده به مصرف مواد مخدر زنگ خطرهاییست که باید جدی گرفته شوند.

وی در پایان یادآور شد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با همکاری افرادی متخصص و مجرب با برقراری هماهنگی بین نهادهای مختلف استان در زمینه درمان و پیشگیری از اعتیاد اقدمات مناسبی انجام داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز