خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خبر داد:

در استان زنجان ۲۳۷ کانون فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۶۳۷

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان, مسجد ولیعصر زنجان را یکی از مساجد فعال در مبارزه با رژیم پهلوی دانست و خاطرنشان کرد: سخنرانی‌های شخصیت‌های مذهبی و سیاسی برای آماده کردن مردم برای مبارزه در مساجد صورت می‌گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، مسجد ولیعصر زنجان را یکی از مساجد فعال در مبارزه با رژیم پهلوی دانست و خاطرنشان کرد: سخنرانی‌های شخصیت‌های مذهبی و سیاسی برای آماده کردن مردم برای مبارزه در مساجد صورت می‌گرفت.
به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، ناصر مقدم، مدیر اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان زنجان، سخنران خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته زنجان، با اشاره به سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کشور اظهار داشت: این کانون‌ها از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مساجد راه‌اندازی شده‌اند.
مقدم، با بیان اینکه مساجد به عنوان رکن رکین جامعه اسلامی از صدر اسلام مورد توجه بوده‌اند، یادآورشد: در آیات و روایات مختلفی در خصوص اهمیت مساجد تاکید شده است.
این مسئول در استان زنجان، با اشاره به اینکه مساجد همواره مکانی برای کسب علم و دانش و فضیلت در جامعه محسوب می‌شوند، ادامه داد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز در این خصوص کارکرد مثبتی دارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه جوانان با حضور در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فضائل اخلاقی را کسب می‌کنند، تصریح کرد: مسجد قبا به عنوان نخستین مسجد صدر اسلام توسط پیامبر گرامی اسلام در مدینه راه‌اندازی شد که از‌‌ همان ابتدا مرکز فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بود.
مساجد مرکز فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی
مقدم، در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز مساجد مرکز فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی محسوب می‌شوند، یادآور شد: بعد از پیامبر گرامی اسلام نیز مساجد تاثیرگذاری خود را داشته‌اند.
وی با بیان اینکه در دوران انقلاب اسلامی نیز مساجد پایگاه‌های مبارزات مردمی علیه رژیم ستمشاهی بودند، افزود: مبارزه علیه رژیم از مساجد آغاز شده و مساجد به عنوان مرکزی برای تجمع مردم برای راهپیمایی و تظاهرات علیه رژیم پهلوی بود.
این مسئول مسجد ولیعصر زنجان را یکی از مساجد فعال در مبارزه با رژیم پهلوی دانست و خاطرنشان کرد: سخنرانی‌های شخصیت‌های مذهبی و سیاسی برای آماده کردن مردم برای مبارزه در مساجد صورت می‌گرفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، با اشاره به اینکه در طول دوران دفاع مقدس نیز از مساجد به عنوان پایگاه‌هایی برای ثبت‌نام و اعزام رزمندگان استفاده می‌شد، ابراز داشت: در این دوران مساجد حمایت‌های مادی را از رزمندگان اسلام انجام می‌دادند.
مقدم با بیان اینکه مردم از طریق حضور در مساجد می‌توانستند به وظایف دینی خود در خصوص دفاع مقدس عمل کنند، گفت: اهداف اجتماعی و سیاسی در این دوران از طریق مساجد صورت می‌گرفت.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز نقش ائمه جماعات و هئیت امنا در برگزاری برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری تاثیرگذار است، اظهار کرد: هر جا که هئیت امنا و ائمه جماعات با اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری ارتباط مطلوبتری ‌دارند، اقدامات قابل ذکری در مساجد انجام شده است.
این مسئول با بیان اینکه همکاری هئیت امنا و ائمه جماعات با کانون‌های فرهنگی و هنری موجب تقویت برنامه‌های این کانون‌ها می‌شود، بیان داشت: باید برای تقویت کانون‌های فرهنگی و هنری این ارتباط بیشتر شود.
فعالیت ۱۳۰۰ مسجد در زنجان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از وجود ۶۵ هزار مسجد در کشور خبر داد و گفت: در استان زنجان یک هزار و ۳۰۰ مسجد فعالیت می‌کنند.
مقدم، با بیان اینکه ۱۷ هزار کانون فرهنگی و هنری در کشور فعال است، ادامه داد: ۱۰ هزار کتابخانه در جوار مساجد فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهند.
وی، با اشاره به فعالیت ۲۳۷ کانون فرهنگی و هنری در استان زنجان تصریح کرد: ۴۰ کتابخانه از طریق این کانون‌ها در استان راه‌اندازی شده است.
این مسئول در استان، از فعالیت ۱۶ کانون فرهنگی و هنری تخصصی در استان زنجان خبر داد و افزود: ‌ کانون‌های فرهنگی و هنری تا کنون توانسته‌اند، اقدامات موثری در انجام دهند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، در پایان، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص بهره‌مندی از فعالیت‌های مساجد در استان‌ها خاطرنشان کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری ظرفیت مطلوبی در کنار مساجد محسوب می‌شوند که تا کنون مثمر ثمر بوده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز