خبرگزاری کار ایران

مسئول کمیته آمار و اطلاع رسانی ستاد هماهنگی خدمات سفر استان اعلام کرد:

با نمک ترین مردان جهان در زنجان، پربیننده ترین جاذبه گردشگری استان زنجان

asdasd
کد خبر : ۱۵۵۶۳۸

مسئول کمیته آمار و اطلاع رسانی ستاد هماهنگی خدمات سفر استان زنجان، با اشاره به جاذبه های گردشگری استان زنجان گفت: بر اساس آمار دریافتی موزه باستانشناسی مردان نمکی(عمارت ذوالفقاری) در صدر آمار بازدیدهای اماکن گردشگری شهر زنجان دارد.

ایلنا: مسئول کمیته آمار و اطلاع رسانی ستاد هماهنگی خدمات سفر استان زنجان، گفت: مردان نمکی ۲ - ۳ - ۴ - ۵ و ۶ در موزه مردان نمکی زنجان در معرض نمایش عموم قرار دارد که از استقبال خوبی مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار " ایلنا " از زنجان، " غلامرضا نجفلو " گفت: مومیایی های طبیعی مردان نمکی که از معدن نمکی چهرآباد زنجان کشف شده اند از کشفیات منحصر به فرد جهان است که تا کنون تعداد شش جسد و بقایای انسانی از این معدن به دست آمده است.

نجفلو در ادامه افزود: مرد نمکی شماره ۱ که شامل سر - پا با شلوار - چکمه - چاقو - گوشواره طلا در گوش داشته و در سال ۱۳۷۳ از معدن یاد شده بدست آمد و در حال حاظر در موزه ایران باستان نگهداری می شود.

این مسئول در زنجان، اظهار داشت: مردان نمکی ۲ - ۳ - ۴ - ۵ و ۶ در موزه مردان نمکی زنجان در معرض نمایش عموم قرار دارد که از استقبال خوبی مواجه هستند.

به گفته وی مرد نمکی ۴ که به صورت جسد کامل انسانی با لباس و کفش می باشد پسری ۱۶ ساله دارای گوشواره نقره ای در گوش و چاقویی به کمر آن بسته شده است.

نجفلو خاطر نشان کرد: دو ظرف سفالی حاوی احتمالا روغن به کمر خود دارد. قدمت این مومیایی با توجه به آزمایشات کربن۱۴ انجام شده به دور هخامنشی است و قدمت جسد شماره ۱ مربوط به دوره ساسانی می باشد.

وی در پایان متذکر شد: همه این اجساد به دلیل ریزش معدن در دوره های مختلف تاریخی در این معدن مدفون شده اند.

نکته جالب و قابل توجه اینکه: به گفته قدیمی های روستا، بعضی وقتها صدای نواختن " نی " از این معدن تاریخی به گوش می رسد.

زهرا ملابابایی / زنجان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز