خبرگزاری کار ایران

کارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ در جمع خبرنگاران زنجان:

تعهد و هنر، دو شاخصه مهم در تولید آثار فاخر و ارزشمند است

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۲۹۶

در حال حاضر در کشور فیلمسازانی که بتوانند با هنرمندی و تعهد، روایت درستی از ماجرا داشته باشد به اندازه انگشتان دست هستند.

کارگردان شیار فیلم سینمایی شیار ۱۴۳، تعهد و هنر را دو شاخصه اصلی برای تولید یک اثر موفق و ارزشمند عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در کشور فیلمسازانی که بتوانند با هنرمندی و تعهد، روایت درستی از ماجرا داشته باشد به اندازه انگشتان دست هستند.

به گزارش خبرنگار «ایلنا» نرگس آبیار، شامگاه دیروز در جمع خبرنگاران زنجان، با شرکت در کنفرانس خبری اظهار کرد: داشتن مطالعه و شناخت از ادبیات نیز یکی از عوامل مهم در موفقیت فیلمساز است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که موجب موفقیت شیار ۱۴۳ شد، سابقه من در نویسندگی بود و همین امر کمک بسیاری به انسجام فیلم نامه کرد، افزود: در مواردی که خود فیلمساز راغب به نویسندگی داستان است چون خوب داستان را نمی‌شناسند و نمی‌تواند چینش دراماتیکی از اثر داشته باشند به همین دلیل حرفی را برای گفتن نداشته و در نتیجه فیلم کسل کننده و فاقد انسجام لازم خواهد بود.

این کارگردان در ادامه با اشاره به برخی از موضوعات تاثیرگذار در زمینه اقبال کمتر مردم از سینما بیان کرد: به خاطر غلبه رسانه‌های مختلف مثل اینترنت، تلویزیون و انواع شبکه‌ها طبیعی است که اقبال مردم از این‌ها کمتر شود.

وی با اشاره به اینکه در فیلم شیار ۱۴۳ تلاش شده با نگاهی جدید و محلی فضای تازه‌ای در عرصه فیلم سازی ایجاد شود، افزود: پروسه نوشتن این فیلم نامه دو سال طول کشید و بار‌ها در زمانی سرصحنه بودیم، فیلم نامه بازنویسی شد.

این نویسنده در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات سینمای ایران تحمیل موضوع مورد نظر تهیه کننده فیلم به مخاطب است، اضافه کرد: همین امر موجب می‌شود که مردم اقبال کمتری نسبت به این موضوع داشته باشند.

آبیار با تاکید بر اینکه داشتن برش واقعی و دید رئالیسم نسبت به جنگ و انتقال واقعیات بدون کم و کاست موجب جذب مخاطب خواهد شد، تصریح کرد: اگر بدون اینکه با تکیه بر موسیقی‌های مختلف نسبت به جذب مخاطب اقدام کنیم، قطعا موفق عمل خواهیم کرد، چرا که در این زمان حس جاری در صحنه روایت می‌شود.

این کارگردان با اشاره به اینکه موضوع دفاع مقدس و جنگ نیز یک امر درام است، اضافه کرد: معمولا در جنگ موضوعات دراماتیک اتفاق می‌افتد و اگر سازنده فیلم نیز با یک چینش دراماتیک و پرداختن به موضوع و قوت ماجرا نسبت به انتقال پیام اقدام کند، موفق خواهد بود.

آبیار با اشاره به استقبال مردم ایران از فیلم‌هایی که با موضوع جنگ ساخته می‌شود، بیان کرد: چون موضوع دفاع مقدس امری است که در کشور تجربه شده و همه مردم ایران با آن آشنا هستند از همین رو وقتی فیلمی در این زمینه ساخته می‌شود، با اقبال خوبی از سوی مردم مواجه می‌شود.

وی با تاکید بر تحلیل آیتم‌های موجود در زمینه عدم حضور مردم در سینما اظهار داشت: باید یک تحلیل فرهنگی درست از این موضوع وجود داشته باشد و اینکه چرا مردم از یک طنز سخیف استقبال می‌کنند.

آبیار با تاکید براینکه در صورتی که مردم نگاهی نقادانه به فیلم داشته باشند، با توجه به معیار و ملاک به تماشای فیلم می‌روند، ادامه داد: باید در دوران مدرسه توجه لازم نسبت به تماشای فیلم در ذهن کودک ایجاد شود چرا که اگرما در مدرسه در دوران ابتدایی کودکان را توجیه کنیم و آن‌ها بدانند که سینما چیست دیگر هر فیلمی را نخواهند پذیرفت.

این نویسنده با بیان اینکه نگاه نقادانه باید از ریشه و از‌‌ همان دوران کودکی در افراد ایجاد شود، بیان کرد: اگر این نگاه برای همه جا بیفتد خوب است و این اتفاق باید از مدرسه باشد و متاسفانه آموزش و پرروش ما فقط به متون درسی می‌پردازد و یک سری معلومات علمی و گزینه‌های علمی به خورد کودک می‌دهد که باید آن‌ها را حفظ کند.

آبیار با بیان اینکه در مدرسه هیچ فرصتی برای نمایش فیلم و یا تحلیل آن وجود ندارد، افزود: اگر نگاه نقادانه در فرد نهادینه شود، دیگر به راحتی هر فیلمی را نخواهد پذیرفت.

وی با تاکید بر اینکه اگر ویژگی‌های بومی کشور بدون تقلید از سینمای هالیوودی در سینمای کودک گنجانده شود، موفق خواهیم بود، اظهار کرد: متاسفانه سینمای کودک در کشور شکست خورده است و سینماگران خیلی به این سمت نرفته‌اند و اگر هم گاهی اوقات فیلم‌هایی ساخته می‌شود در خصوص کودکان است تا برای کودکان و همین امر موجب شده سینمای کودک حرفی برای گفتن نداشته باشد.

این نویسنده در ادامه به موضوع واردات فیلم‌های کره‌ای و اقبال از این فیلم‌ها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: از چند سال گذشته شاهد آن هستیم که فیلم‌های کره‌ای باب شده است با توجه به اینکه این کشور‌ها از چند سال پیش تاریخ نداشته خود را به داشته تبدیل کرده‌اند.

آبیار با بیان اینکه در ایران علیرغم داشتن تاریخی کهن ما نتوانسته‌ایم درست عمل کنیم و در خصوص گذشته خود فیلم بسازیم، بیان کرد: فیلم‌های کره‌ای هرگز قابل مقایسه با فیلمی نیست که حتی اگر یک پلان را نبینید داستان را متوجه نخواهید شد و این نیازمند یک فرهنگ سازی است و این موضوع باید از کودکی در ذهن ما جا بیفتد که چه فیلمی را باید دید و چه فیلمی را نباید دید.

گفتنی است این برنامه با مشارکت حوزه هنری استان زنجان و جهاد دانشگاهی زنجان در دانشگاه زنجان برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز