خبرگزاری کار ایران

مشاور انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان:

افزایش تعداد بیماران کلیوی زنجان، نگران کننده است

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۸۴۷

در سال ۹۱ تعداد بیماران دیالیزی ۳۵ نفر بود که این تعداد در سال ۹۲ به ۷۲ نفر افزایش یافت که این افزایش برای سال های آینده نگران کننده است.

مشاور انجمن حمایت از بیماران کلیوی زنجان از افزایش دو برابری تعداد بیماران دیالیزی شهر زنجان در سال ۹۲ خبر داد و گفت: در سال ۹۱ تعداد بیماران دیالیزی ۳۵ نفر بود که این تعداد در سال ۹۲ به ۷۲ نفر افزایش یافت که این افزایش برای سال های آینده نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار " ایلنا " از زنجان، گلزار باباخانی امروز با اعلام این خبر به دلایل افزایش بیماران کلیوی اشاره کرد و افزود: عادات غذایی ناصحیح، عدم تحرک، نبود خود مراقبتی، عدم توجه به امر سلامتی قبل از ایجاد درد، درمان ناقص بیماری های زمینه ای مثل دیابت و فشار خون از مهم ترین علل افزایش تعداد بیماران کلیوی است.

وی سن ابتلا به بیماری های کلیوی را در حال کاهش دانست و ادامه داد: گروه سنی ۴۰ تا ۶۰ سال بیشتر از سایر گروه های سنی دیگر، مبتلا به دیالیز هستند که البته سن ابتلا به این نوع بیماری ها در حال کاهش است و بسیاری از افراد جامعه بدون اطلاع از وجود بیماری های کلیوی، زندگی را سپری می کنند که در سنین بالاتر متوجه بیماری های خود می شوند.

مشاور انجمن کلیوی زنجان تاکید کرد: با افزایش گروه سنی سالمندان در کشور، بیماری های کلیوی نیز در صورت عدم کنترل، با افزایش روبه رو می شود.

باباخانی به راه های پیشگیری از بیماری های کلیوی تصریح کرد و گفت: توجه به خود مراقبتی، تغذیه مناسب، انجام فعالیت های ورزشی، رعایت نکات بهداشتی و اهمیت دادن به پیشگیری می تواند از بیماری های کلیوی جلوگیری کند.

وی به افرادی اشاره کرد که به سلامت خود اهمیت نمی دهند و تاکید کرد: تا زمانی که درد به سراغ برخی از افراد نیاید، به دنبال درمان نمی روند در صورتی که هزینه پیشگیری بسیار پایین تر و عوارض روحی، جسمی و اجتماعی آن نیز کمتر است و باید این موضوع فرهنگ سازی شود که مصرف یک قرص برای کنترل فشار خون بهتر از گریبانگیر شدن با بیماری های کلیوی به صورت مادام العمر و از بین رفتن کلیه هاست.

مشاور انجمن کلیوی زنجان وجود مکانی برای تست و پیشگیری از بیماری های کلیوی را ضروری عنوان کرد و افزود: با داشتن یک مرکز متمرکز برای پیشگیری از بیماری های کلیوی، از میزان هزینه ها و سردرگمی افراد برای ادامه درمان می کاهد و مردم می توانند با آگاهی، پیگیر درمان و سلامتی خود باشند.

باباخانی بروز بیماری های کلیوی را زمانی که ۷۰ درصد از کارایی کلیه ها از بین رفته است دانست و یادآور شد: آمار بیماران کلیوی در جامعه مانند قسمتی از کوه یخی است که فقط قله آن بیرون از آب است و حجم عظیمی از آن زیر آب قرار دارد و اکثر افراد جامعه به علت عادات بد زندگی به بیماری کلیوی دچارند که خود از آن آگاهی ندارند.

وی به فعالیت های انجمن کلیوی زنجان اشاره کرد و ادامه داد: این انجمن برای آگاه سازی مردم نسبت به بیماری های کلیوی و به یاری مردم خیّر زنجان اقدام به ساخت مرکز آموزشی، پیشگیری و تحقیقاتی کرد تا افراد جامعه را در زمینه پیشگیری از بیماری های کلیوی و بیماری های زمینه ای از قبیل دیابت و فشار خون کمک کند و رشد بیماری های کلیوی متوقف شود.

مشاور انجمن کلیوی زنجان وجود این پروژه را ضروری عنوان کرد و گفت: این پروژه برای درمان و تشخیص مراحل اولیه بیماری های کلیوی بسیار موثر است و ساخت آن از کمک های خالصانه مردم خیّر زنجانی است که تا تکمیل آن باید این کمک ها استمرار یابد.

باباخانی در پایان به رواج فرهنگ نیکوکاری در زمینه کمک به حفظ سلامتی افراد جامعه اشاره کرد و افزود: حفظ سلامتی برای افراد ضروری است و باید نیکوکاران جامعه در نگهداری آن، برخی از افراد نیازمند را یاری کنند و به ویژه در تکمیل و تجهیز پروژه تخصصی، انجمن کلیوی زنجان را یاری کنند تا از بروز مشکلات روحی، روانی، اجتماعی و سایر عواقب آن در بین افراد جامعه جلوگیری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز