خبرگزاری کار ایران

استاندار زنجان درهمایش ارائه وبررسی برنامه توسعه بخش فرهنگ عمومی؛

تغییر جهت فرهنگی جامعه، نیازمند برنامه ریزی و زمان است

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۴۲۲

عوامل استراتژیک محیط بیرونی بخش فرهنگ عمومی استان زنجان در دو محور فرصت‌ها و تهدید‌ها احصا شده است.

استاندار زنجان، گفت: عوامل استراتژیک محیط بیرونی بخش فرهنگ عمومی استان زنجان در دو محور فرصت‌ها و تهدید‌ها احصا شده است.

به گزارش خبرنگارایلنا از زنجان،، جمشید انصاری امروز چهارشنبه(۱۲شهریور) درهمایش ارایه و بررسی برنامه توسعه بخش فرهنگ عمومی مبتنی بر جلسات اتاق فکر فرهنگ عمومی استان زنجان، با اشاره به اینکه فرهنگ بنیان جامعه را پی ریزی می‌کند، اظهارداشت: مهم‌ترین رکن و هویت بخش در هر جامعه، پیشینه و غنای فرهنگی آنجامعه محسوب می‌شود.

استاندار زنجان با بیان اهمیت فرهنگ عمومی در جوامع، تاکید کرد: فرهنگ به عنوان سرمایه معنوی، مادی و متراکم شده جوامع، اصلیترین عامل حفظ و تقویت هویت ملی و تاریخی کشور‌ها و جوامع شناخته می‌شود.

انصاری در ادامه مطالعه وضعیت فرهنگ عمومی استان و نقش آن در پیشبرد اهداف نظام اسلام را مهم ارزیابی کرد و گفت: شناخت وضعیت فرهنگی، بررسی توانمندی‌های بالقوه و بالفعل، نزدیک کردن فرهنگ و سنن برای کاهش تضاد‌ها و ایجاد ارتباط بین آن‌ها و سوق دادن فرهنگ عمومی به سمت ارزش‌های اسلامی و ملی نقش به سزایی در توسعه و پویایی فرهنگ این استان خواهد داشت.

مقام عالی استان، عوامل تاثیرگذار در فرهنگ استان زنجان را بر اساس برنامه راهبردی توسعه بخش فرهنگ عمومی استان در دو حوزه درونی و بیرونی قابل تقسیم دانست وتصریح کرد: عوامل استراتژیک محیط بیرونی بخش فرهنگ عمومی استان زنجان در دو محور فرصت‌ها و تهدید‌ها احصا شده است.

استاندار زنجان در بخشی از سخنان خود، روحانیون، فرهنگیان، مفاخر علمی، مسوولین و هنرمندان، وجود زیرساخت‌های مهم رسانه‌ای و تاثیر آن در تعیین رویکرد‌ها و الگوسازی، همگونی فرهنگی، مذهبی و قومی، همچنین وجود زیر ساخت‌های تکنولوژِی و فناوری اطلاعات، مناسب بودن شاخص‌های امنیتی، توسعه کمی آموزش عالی و موقعیت مناسب اقلیمی و جغرافیایی را از جمله فرصت‌ها و عوامل تاثیرگذار بیرونی بر بخش فرهنگ عمومی استان زنجان عنوان کرد.

انصاری در ادامه با اشاره به وجود تهدیدهای فرهنگی مختلف در جوامع گوناگون، از جمله استان اضافه کرد: کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، وجود روحیه دستیابی به سود بالا با تلاش کمتر، ضعف در مشارکت اجتماعی مردم و ترجیح منافع فردی بر منافع جمعی، دوگانگی رفتارهای فردی و اجتماعی، محافظه کاری و فقدان صراحت در رفتارهای اجتماعی، تاثیر ناپیوستگی مدنیت و مهاجرت بر رفتارهای غالب فرهنگی، توزیع ناعادلانه زیر ساخت‌ها و امکانات اعم از فرهنگی، زیربنایی، بهداشتی و آموزشی، تنزل جایگاه اجتماعی برخی الگوهای رفتاری، قشری‌گری و تحجر دینی در بخش‌هایی از جامعه و توجه صرف اقتصادی به توسعه و عدم توجه به وجوه فرهنگی آن از جمله تهدیدهای فرهنگی احصا شده بر اساس برنامه راهبردی توسعه بخش فرهنگ عمومی استان خواهد بود.

انصاری با بیان اینکه محیط درونی فرهنگ عمومی در قالب قوت‌ها و ضعف‌ها تقسیم بندی شده است، متذکر شد: وجود استعدادهای فرهنگی در جامعه، وجود مراکز، نهاد‌ها و گروه‌هایی که قابلیت بسیج مردم در موقعیت‌های خاص را دارند، تکثر فرهنگی به ویژه دو زبانه بودن، بالا بودن سرانه مطالعه و بالا بودن نشاط اجتماعی از نقاط قوت عوامل محیط درونی فرهنگ عمومی استان زنجان است.

مقام عالی دولت در استان، با اشاره به تعدد و ناهماهنگی متولیان امور فرهنگی، عدم برنامه ریزی جامع در حوزه فرهنگ، کم توجهی و بهره نگرفتن از سرمایه‌های انسانی، تاثیرناپذیری از وجهه منفی فرهنگ‌های دیگر، فقدان حمایت موثر از فعالیت‌ها و دستاوردهای فرهنگی، کم توجهی به مفاخر و الگوهای رفتاری درست و آداب و سنن و ارزش‌های بومی، کم توجهی به ذایقه‌های فرهنگی و هنری مردم و به ویژه نسل جوان و کم توجهی به ادبیات و زبان محلی نیز از جمله ضعف‌های فرهنگ عمومی این استان برشمرد.
.

استاندار زنجان در ادامه به تدوین پنج راهکار در راستای توسعه بخش فرهنگ عمومی این استان اشاره کرد و خاطرنشان شد: این راهکار‌ها شامل ترویج و تقویت جنبه‌های مثبت فرهنگ اسلامی – ایران، اصلاح و بهبود رفتار‌ها و هنجارهای اجتماعی، اصلاح سبک زندگی، تقویت جنبه‌های مثبت فرهنگ بومی و تقویت رویکردهای علمی و فرهنگی جامعه است.

انصاری بابیان اینکه با احصاء این موارد در جلسات اتاق فکر فرهنگ عمومی استان زنجان، اظهار داشت: در صورت اجرای این راهبرد‌ها، می‌توان به اهداف سند چشم انداز توسعه فرهنگ استان زنجان نزدیک و تغییراتی در زمینه فرهنگ عمومی جامعه ایجادمی شود که این امر می‌تواند روند توسعه را در استان تسریع کند.

مقام عالی استان دراین خصوص تصریح کرد: در راستای تحقق چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی، استان زنجان در انتهای برنامه ششم توسعه به استانی پیشرو و الگویی مناسب در رفتار‌ها و تعاملات فرهنگی برای سایر استان‌ها تبدیل خواهد شد.

انصاری با بیان اینکه فرهنگ مقوله مهم وپیچیده است افزود: تغییر فرهنگ نیازمند زمان طولانی و برنامه ریزی‌های اساسی است.

استاندار زنجان در پایان اظهار داشت: بر اساس این سند، اتکاء به ارزش‌های اصیل اسلامی، آراستگی به فضایل اخلاقی، تقویت روحیه جمعی، وجدان کاری، انضباط اجتماعی را در جامعه شاهد خواهیم بود.

در پایان این همایش اعضای پانل و مدعوین به تبادل نظر نیز پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز