خبرگزاری کار ایران

گرامیداشت روز سالمند همزمان با سراسر دنیا؛

بوسه مهر پسران و دختران، تقدیم پدران و مادران به مناسبت روز جهانی سالمندان

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۷۴۳

پیامبر اسلام می فرماید: " تکریم پیران مسلمان تعظیم خداوند است "

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «پیران خویش را تکریم و با خویشان خود، رفت وآمد کنید». و در جای دیگری فرموده‌اند: «از ما نیست کسی که به سالمندان احترام نگزارد و بر کودکان شفقت نورزد».

به گزارش ایلنا از زنجان، موی سپید یا سیاه و سپید شما، کتاب پربهای تجربه ماست و سینه‌هاتان مالامال ازدرد آلام زندگی و زمانه است، شما از غصّه‌های زندگی، قصّه‌های بسیار شنیده‌اید، شما، گنج رنج‌های روزگاری و تقویم نانوشته تجربه‌ها و عبرت هائید، گفته‌های شما روشنی بخش راه زندگی و چشمان کم سوی شما زمانی که مرا می‌نگرید، ستاره‌های شبستانِ زندگی‌ام است، دست‌های پینه بسته و چروک خورده شما جغرافیای دردهای زمین و زمان ما است و چین و چروک پیشانیتان، تاریخ مرارت‌های زندگی پر نشیب و فراز روزگاراست و بس.

اما پشت خمیده شما انبوه تجربه‌ها ی به بار نشسته شماست و پا‌های شما از سنگینی عبرت‌ها و تجربه‌ها ی زمانه وعمر می‌لغزد، شما معلّم خانواده و الگوی جامعه هستید.

ما بر قامت به رکوع رفته شماسجده احترام می‌گزاریم و بر دستان پینه بسته و پوست دستان چروکیده شما بوسه مهربانی ومحبت می‌زنیم و در کلاس آموزه‌های زندگی شما، زانوی ادب، بغل می‌گیریم و خود را وامدار و مدیون مهر و محبت و صفای بی‌پایان شما برای همیشه می‌دانیم.

سالمندان در فرهنگ و سبک زندگی اسلامی

در فرهنگ وسبک زندگی اسلامی تکریم پیران و سالمندان بسیار تأکید بسیار شده است. چنانکه وقتی دفتر سخنان امامان معصوم را ورق می‌زنیم در این باره اشارات گویای بسیارمهم و ارزشمند می‌یابیم.

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «پیران خویش را تکریم و با خویشان خود، رفت وآمد کنید». و در جای دیگری فرموده‌اند: «از ما نیست کسی که به سالمندان احترام نگزارد و بر کودکان شفقت نورزد».

پیامبر عظیم الشان اسلام نیز، باب دیگری از اخلاق اسلامی را به روی ما گشوده، می‌فرمایند: امت من پیران وسالمندان را تکریم وتعظیم می‌کنند.

پیامبر اسلام می‌فرماید: «تکریم پیران مسلمان تعظیم خداوند است»

انسان، بر اساس نیازهای بی‌شمار خویش، گسترده‌ترین ارتباط‌ها را با افراد و اشیای گوناگون دارد؛ ارتباط با خداوند، با خویش، با پدر و مادر، با همسر و همسایه با استاد و شاگرد، با هم کیش و ناهم کیش، با دوست و دشمن، و حتی ارتباط با طبیعت. دراین میان در دین اسلام سالمندی، نیز ارزش به شمار آمده و در برخورد با کهن سالان بر اصل تکریم و پاسداشت مقام آن‌ها تاکید بسیار شده است، تا آنجا که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «تکریم پیران مسلمان تعظیم خداوند است.

مقام بلند سالمندان و سالخوردگان

در معارف اسلامی و آموزه‌های دینی، بر مقام بلند سال خوردگان بار‌ها وبار‌ها تأکید شده است، حضرت علی علیه السلام در سخن زیبایی می‌فرمایند: اندیشه پیر در نزد من از تلاش جوان خوش آیند‌تر است.

پاسداشت سالمندان در خانواده

در فرهنگ و سبک زندگی اسلامی، خانواده، مهم‌ترین کانون گرمی و آرامش و تغذیه عاطفی انسان هاست، سالمندان، ستون‌های محکم استوار خانواده‌ها محسوب می‌شوند، باید حرمت آنان را متواضعانه پاس داشته شود و چونان مادری مهرورز، سبدسبد بر دامنشان گل افشاند تا گل لبخند مه‌مان همیشگی لب‌های مهربانشان باشد و در سایه سار آرامش بخش خانواده، تمام رنج‌ها و ناکامی‌های بیرونی خود را بدرود گویند.

احترام به سالمندان در قرآن

قرآنکه کتاب هدایت انسان هاست، در آیه ۲۳ سوره اسراء آمده است: «پروردگارت فرمان داده جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید، هرگاه یکی از آن دو، یا هردوی آن‌ها، نزد تو به سن پیری رسند، کمترین بی‌احترامی به آن‌ها روا مدار و صدای خود را بر آن‌ها بلند مکن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آن‌ها بگو».

اشک‌های تنهایی

موهای سفید آن‌ها را که می‌بینیم، دلتمان از غم پر می‌شود، می‌دانیم که زمان خواهد گذشت و ما نیز روزی، سفیدی این مو‌ها را تجربه خواهیم کرد و دست‌های چروک و کم سوی چشمان را شاهد خواهیم بود از همه بد‌تر پشت ما هم روزی خمیده می‌شود، دست‌هایمان می‌لرزد و زیبایی چشم گیرمان زیر موج چروک‌های صورت جمع خواهد شد، و شاید به همین زودی ماهم مادربزرگ و پدربزرگ می‌شویم. چشم به در می‌دوزیم که شاید کسی بیاید و تمام لحظات تنهاییمان را پر کند.

مادر بزرگ‌ها و پدربزرگ‌های تنها را دیده‌ای؟ دیده‌ای که چطور تنهاییشان را بین عکس‌های سال‌های گذشته‌شان تقسیم می‌کنند؟ ساعت‌ها می‌نشینند و با تنها عکسی که از عزیزی به یادگار دارند حرف می‌زنند و ظرف پر احساسشان را آرام، آرام خالی می‌کنند، وقتی که حرف‌هایشان تمام می‌شود اندوهی بزرگی که در ته دل‌هایشان لانه کرده را آهسته توام با طعم تلخ و نمکین اشک بر صورت زیبایی جوانیشان که هنوز از یاد من و تو نرفته جاری می‌کنند، بیایید نگذاریم پدر‌ها، مادر‌ها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، اشک تنهایی بریزند.

ناخدایان کشتی زندگی

یکی از دانشمندان غربی در این زمینه می‌گوید: پیری ما را از کار باز می‌دارد، امّا از کدام کار؟ از کاری که در خور نیروی جوانی است، آیا کاری نیست که از عهده عقل و فکر برآید و از نیروی جوانی و توان جسمانی بی‌نیاز باشد؟ این ادّعا که از پیرکاری برنمی آید چنان پوچ و باطل است که بگویند: به وجود ناخدا در کشتی نیازی نیست!

زیرا وقتی ملوانان به هر طرف در تکاپو و شتابند و از دکل‌ها بالا و پایین می‌روند و دلیرانه با طوفان می‌جنگند، او آسوده و بی‌حرکت، سکان را به دست گرفته و بی‌کار نشسته! بلی، کار جوانان از ناخدا برنمی آید؛ اما وظیفهٔ او بسی مهم‌تر و خطیر‌تر است.

کارهای بزرگ زاییدهٔ زور و بازو و چستی و چالاکی نیست؛ بلکه مولود تجربه و پختگی و شخصیت و نفوذ کلام است و این مزایا و صفات را تنها در پیران باتجربه می‌توان جست.

۹ مهر «۹اکتبر» روز جهانی سالمند نامگذاری شده است

در این راستا مدیرکل مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از برگزاری روز جهانی سالمند با شعار «سالمندان چه می‌گویند» خبرداد.

دکتر علی سنگی ضمن اعلام این خبر گفت: مراسم روز جهانی سالمند در دانشگاه علوم پزشکی ایران و با حضور مسئولین وزارت بهداشت و روسا و مدیران سازمان‌های مرتبط با موضوع سالمندان را مهم ارزیابی کرد.

سنگی در این زمینه از اختصاص یک هفته به موضوع سالمندان و اجرای برنامه‌های متنوع در این هفته نیز خبر داد و در تشریح عناوین هفته سالمندان(۶ تا ۱۲مهرماه) گفت: روز شنبه «سالمند سالم»، یکشنبه «بیمارستان‌های دوستدار سالمند»، دوشنبه «سالمند و خدمات بیمه‌ای»، سه‌شنبه «سالمند و مراکز حمایتی»، چهارشنبه «سالمند و شهر ایمن»، پنج شنبه «سالمند و خانواده» و جمعه «سالمند و کرامت اجتماعی» نامگذاری شده است.

سنگی در ادامه برگزاری پنل‌هایی با موضوعات توانبخشی سالمندان در کشور، پروژه شهر دوستدار سالمند، خدمات رفاهی و بیمه‌ای مکمل و مباحثمربوط به خدمات آموزشی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی را از جمله پنل‌هایی عنوان کرد که در طی هفته بزرگداشت سالمند برگزار خواهد شد.

وی دیدار با خانواده معظم شهدا و عیادت از جانبازان سالمند را از دیگر برنامه‌های این هفته برشمرد و اظهار امیدواری کرد که سند ملی سالمندان که در دولت قبلی به شورای عالی سلامت تقدیم شد، با حمایت و توجه دولت جدید به این موضوع، ابلاغ شود.

مدیرکل مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در بخشی از سخنان خود با اشاره به فرهنگ غنی وقوی اسلام در این زمینه، گفت: با توجه به وجود فرهنگ غنی در جامعه اسلامی امیدواریم که هم خانواده‌ها و هم دولت بتوانند توجه ویژه‌ای به موضوع سالمندان داشته باشند چرا که جمعیت سالمندان در کشور ما روز به روز در حال افزایش است.

پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ تعداد سالمندان به ۲ میلیارد نفر برسد

فرهاد میرزایی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان زنجان نیز در این زمینه اظهار داشت:(۹ مهر) به عنوان روز جهانی سالمند نام گذاری شده است که از سال گذشته این روز در قالب یک هفته تکریم از سالمندان برنامه ریزی شده است.

میرزایی، با اشاره به آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳ افزود: برطبق این آمار افراد بالای ۶۵سال سالمند محسوب می‌شوند که از هر ۱۰ نفر یک نفر در این طیف جای گرفته است.

این مسئول در بهزیستی تعداد سالمندان جهان را ۶۰۰ میلیون تن برشمردوگفت: با توجه به تلاش کشور‌ها برای افزایش امید به زندگی پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ تعداد سالمندان به ۲ میلیارد نفر برسد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه ۸.۲ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل داده‌اند، خاطر نشان شد: بر همین اساس ۶.۵ میلیون نفر سالمند در کشور زندگی می‌کنند که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به ۲۵ میلیون نفر برسد.

میرزایی تعداد سالمندان معلول استان زنجان که تحت پوشش سازمان بهزیستی استان و برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار دارند را ۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۷۹ نفر از سازمان مستمری دریافت می‌کنند.

وی در بخشی از سخنان خود، با اشاره به اینکه ۱۵۰ نفر از این سالمندان در ۲ مرکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان مستقر هستند، ادامه داد: ۵۰ نفر به عنوان مراقبین در منزل و ۵۵ نفر در قالب تیم تخصصی ویزیت در منزل نسبت به ارائه خدمت به سالمندان فعالیت می‌کنند.

این مسئول در استان زنجان، تعداد افرادی که در مراکز روزانه آموزشی توانبخشی خدمات ارائه می‌کنند را ۱۰۰ نفر اعلام کرد و یادآورشد: ارائه هزینه‌های درمان، تجهیزات و وسایل توانبخشی و خدمات مددکاری از دیگر اقداماتی است که سازمان بهزیسیتی به سالمندان تحت پوشش ارائه می‌دهد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان زنجان درادامه به برنامه‌های هفته تکریم سالمندان در استان زنجان اشاره کرد و تصریح کرد: همزمان با روز جهانی سالمند مراسم بزرگداشت این بزرگواران در مراکز نگهداری نرگس برگزار می‌شود.

وی، در پایان برپایی مراسم پیاده رویی سالمندان، برگزاری مسابقه آشپزی بین سالمندان و عیادت از سالمندان در منازل از دیگر برنامه‌های این هفته در راستای تکریم منزلت سالمندان عنوان کرد.

گزارش: زهرا ملابابائی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز