خبرگزاری کار ایران

مستند ساز زنجانی:

مشاغل از یاد رفته استان زنجان با مستند " روزنه " یادآوری می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۶۵۴

تهیه کننده و کارگردان مستند " روزنه " گفت: مشاغل از یاد رفته استان زنجان با مستند " روزنه " یادآوری می‌شود.

مستند ساز زنجانی، گفت: صندوق سازی، آهنگری، چلنگری، ملیله، انواع چارق، سبد بافی، خوشنویسی و کفاشی را از جمله مشاغلی است که مستند آن ها تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان, حمیدرضا پارسه امروز با بیان این مطلب, اظهار داشت: این مستند ۲۶ مورد از مشاغلی را که امروزه کمتر مورد توجه هستند و در حال فراموشی، با نام " روزنه " و در دو سری روزنه ۱ و روزنه ۲ برای پخش از شبکه اشراق به تصویر کشیده است.

وی خاطر نشان کرد: مشاغل از یاد رفته اغلب مشاغلی هستند که به صورت دستی انجام می شده اند و اکنون در زمره صنایع دستی قرار دارند.

این مستند ساز زنجانی، صندوق سازی، آهنگری، چلنگری(آهنگری ابراز ریز مانند قفل سازی)، ملیله، انواع چارق، سبد بافی، خوشنویسی و کفاشی را از جمله مشاغلی برشمرد که مستند آن ها تهیه شده است.

پارسه ادامه داد: مستند روزنه به صنایع غذایی از جمله برش رشته سنتی، نقل و شیرینی سنتی، نان سنتی " فتیر " نیز پرداخته است.

وی هدف از تولید مستند روزنه را پیشگیری از منسوخ شدن مشاغل گذشته و علاقه مند کردن مردم به هنرهای سنتی و اصیل بومی برشمرد و بیان داشت: سری اول این مستند سال ۹۱ آغاز شد و سری دوم آن نیز یک ماه دیگر آماده پخش خواهد بود.

این کارگردان و تهیه کننده زنجانی اظهار کرد: متاسفانه برخی رشته ها منسوخ شده اند و اگر مسئولان تلاشی برای احیای آن نداشته باشند آیندگان از این هنر بی خبر خواهند بود برای مثال اکنون در استان زنجان فقط یک نفر از اهالی شهرستان طارم مشغول پارچه بافی و نمد مالی است همچنین در بخش صندوق سازی و چلنگری نیز فقط یک نفر مشغول فعالیت است.

پارسه در پایان خاطر نشان کرد: مستند روزنه به سفارش و با حمایت صدا و سیما ی مرکز زنجان تولید شده و علاووه بر پخش در شبکه اشراق بر روی وب سایت شبکه نیز قرار خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز