خبرگزاری کار ایران

با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در زنجان؛

شاهد بهره‌برداری بیش از بیش ظرفیت‌های طبیعی محیط زیستی هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۵۰۹

نیازمند اصلاح جدی در زمینه آب مصرفی، منابع طبیعی و انرژی هستیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، گفت: تخریب منابع طبیعی برای مصرف گرایی، باعثفقر زمین و در نتیجه انسان‌ها خواهد شد

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، امروز دوشنبه(۲۶آبان) دکتر معصومه ابتکار در سفر به استان زنجان، در نشست تخصصی محیط زیست استان زنجان با حضور مسئولین استان زنجان شرکت کرد.

ابتکار در این نشست با اشاره به نگاه علمی امام جمعه و مسئولین استان زنجان در زمینه محیط زیست، گفت: موضوع محیط زیست به زندگی تک تک افراد جامعه بر می‌گردد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در زنجان، با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید استانداران در زمینه مسائل زیست محیطی دارای نقش کلیدی در نگرش مثبت به این موضوع هستند، افزود: مردم ومسئولین در این راستا باید ازاین فرصت‌ها استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت دولت یازدهم در توجه به اهمیت موضوع محیط زیست در ابعاد جهانی و بین المللی، خاطر نشان کرد: معضلاتی نظیر وقوع جنگ و به خطر افتادن امنیت غذایی و فقر و مسائل متعاقب آن، نبود امنیت وعدالت و مسائل زیست محیطی را از جمله مسائل مهم پیرامون افراد در جوامع امروز برای ادامه زندگی مهم و اساسی هستند.

ابتکار، بررسی و پیگیری مسائل محیط زیست و طبیعت را دارای نقش اساسی برای زندگی تک تک افراد در دنیای امروز عنوان کرد و گفت: نوع رفتار بشر با طبیعت به گونه‌ای بوده است که سبب یک سری اقدامات ناسالم در محیط زندگی و طبیعت بوده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه انسان‌ها هیچ گاه توانایی سلطه بر طبیعت ومحیط زیست را نداشتند، تصریح کرد: انسان‌ها فقط باید خود را با محیط زیست ساز گار و تطبیق دهند، تا بتوانند از طبیعت ومحیط زیست بهره برداری کنند.

ابتکار با اشاره به تعبیراتی از آیات قرانی برای سازگاری با محیط زیست یادآور شد: ما باید به ناچار با محیط زیست سازگا رباشیم، چرا که دنیا دارای ظرفیت زیستی ویژه است.

این مسئول زیست محیطی کشور در استان زنجان، میزان تنفس هر فرد را روزانه ۱۶کیلو گرم از هوا عنوان کرد و گفت: طبیعت همواره در حال ارائه دادن خدمات مطلوب به انسانهاست.

وی همچنین با بیان اینکه طبیعت دارای قدرت باز سازی محدود است، اظ‌هار داشت: امروز در دنیا شاهد بهره برداری بیش از بیش ظرفیتهای طبیعی محیط زیستی هستیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مصرف گرایی را جزو خصیصه‌های بشر امروزی دانست و گفت: تخریب منابع طبیعی برای مصرف گرایی باعثفقر زمین ودر نتیجه انسان‌ها خواهد شد.

ابتکار با اشاره به ۵/۳برابری بیش از حد استفاده بشر از خدمات طبیعی انسان در حال حاضر از محیط پیرامون خود، گفت: نیازمند اصلاح جدی در زمینه آب مصرفی، منابع طبیعی و انرژی هستیم.

وی عدم رعایت و خارج از چارچوب مصارف منابع طبیعی و زیست محیطی را در دنیا و کشور را دارای اهمیت اساسی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: گاهی ما در کشور شاهد مصرف ۵برابربرخی موارد انرژی در مقایسه با کشورهای دیگر هستیم.

وی مصرف غلط در این راستا را حائز اهمیت برشمرد و یادآور شد: باید با بازنگری در دولت تدبیر وامید اقداماتی در راستای توجه به مصارف بهینه آب داشت.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، همکاری و همگامی بخش‌های دولتی و خصوصی در استان‌ها را در این زمینه ضروری دانست و تاکید کرد: با عدم رعایت این موارد شاهد ضرر و زیان اقتصادی و اجتماعی و طبیعی در کشور ودنیا خواهیم بود.

ابتکار در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بالا و مختلف در حوزه‌های طبیعی، نیروی انسانی، مراکز تحقیقاتی، علمی، توانمندی‌های زیست محیطی و همچنین سند زیستی تدوین شده استان زنجان اظهار داشت: شناسایی و آمایش ظرفیت‌های زیست محیطی استان دارای اهمیت است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، نوع فعالیت‌های واحد‌های مختلف صنعتی در استفاده از طبیعت و محیط زسیت را مبتنی بر ظرفیت‌های زیست محیطی عنوان کرد و گفت: فرایند‌های توسعه‌ای باید با این ظرفیتهای زیست محیطی تعادل داشته باشند.

ابتکار جامعه آسیب دیده از دست بشر در زمینه آسیب به محیط زیست را جامعه بیمار و فاقد توانایی برای ادامه زندگی انسان‌ها دانست و گفت: اراضی قابل کشت وزرع کشاورزی، آب، منابع طبیعی، هوا و غیره به صورت زنجیر وار مرتبط با زندگی سالم انسانهاست.

وی، در ادامه شناسایی و آمایش ظرفیت‌های زیست محیطی استان‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: محیط زیست سالم درطبیعت سالم با زمین و آب و هوای طبیعی و سالم وجود دارد.

معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با اشاره به تصویب لایحه ارزیابی زیست محیطی در کشور تصریح کرد: در نظر گرفتن ظرفیت‌های زیست محیطی در فعالیتهای روزمره صنعتی و کشاورزی و غیره در طبیعت ضروری است.

وی با بیان اینکه ما در بسیاری از موارد، چشم‌هایمان را بستیم و به صورت واقع بینانه با طبیعت برخورد نکردیم، تاکید کرد: باید در زمینه طراحی سبز کار شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، همچنین با اشاره به اینکه در برخی موارد با تزریق انواع سموم از طریق صنایع و غیره به زمین وهوا شاهد آلودگی در محیط پیرامون خود بودیم، اظ‌ها رداشت: مدیران باید در این زمینه آینده نگر باشند تا منابع طبیعی و محیط زیست سالم به آیند گان تحویل داده شود.

قبل از تشکیل این جلسه تخصصی محیط زیستی در زنجان، دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان دیدار و در نشست با استاندار زنجان تفاهم نامه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست را امضاء کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز