خبرگزاری کار ایران

همزمان با هفته پژوهش عنوان شد؛

معدن چهره آباد، قدیمی‌ترین معدن نمک شناخته شده در ایران است

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۳۳۶

شهرت امروزی چهره آباد به دلیل گنبد نمکی بزرگ معروف به دوزلاخ است که قدیمی‌ترین معدن نمک شناخته شده در ایران محسوب می‌شود.

مسئول پژوهشی اداره کل میراثفرهنگی و گردشگری استان زنجان، گفت: هفته پژوهش فرصتی شد تا از سه دستاورد میان رشته‌ای مرتبط با مردان نمکی معرفی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، ابوالفضل عالی، امروز، چهارشنبه(۲۶آذر) در اولین نشست تخصصی مطالعات میان رشته‌ای معدن چهر آباد «مردان نمکی» زنجان، در محل همایش‌های بین المللی بیمارستان آیت… موسوی زنجان، با اشاره به اهمیت این معدن در سطح ملی و بین المللی اظهار داشت: معدن نمک چهرآباد که در گویش محلی به دوزلاخ معروف است در ۷۰ کیلومتری شمال غرب شهر زنجان و در محل تلاقی دو رودخانه مهرآباد و چهرآباد واقع است که با پژوهش بیشتر هر روز بیشتر از پیش به اهمیت آن پی برده می‌شود.

عالی با اشاره به اینکه پژوهش‌های میان رشته‌ای زمینه‌های مختلفی را شامل می‌شود، ادامه داد: یک بخش آن مربوط به مطالعات مومیایی‌ها شامل استخوان‌شناسی، بافت‌شناسی، استخراج DNA باستانی است.

پژوهشگر معدن نمک چهره آباد زنجان، در ادامه با بیان اینکه بخش دیگری از پژوهش‌های میان رشته‌ای شامل باستان جانور‌شناسی، گیاه‌شناسی کهن و زمینه‌های دیگر پژوهشگران مختلف کارهای بسیار خوبی انجام دادند.

عالی در این زمینه تصریح کرد: هفته پژوهش فرصتی شد تا از سه دستاورد میان رشته‌ای مرتبط با مردان نمکی معرفی شود.

وی منطقه چهرآباد را با طبیعتی نسبتا خشن دانست و یادآورشد: تا پیش از کشف بقایای مومیایی‌های معروف به انسان‌های نمکی، برای ساکنان استان زنجان، ناحیه‌ای کمتر شناخته شده بود.

*اتاق نمک برای استفاده در مصارف پزشکی در زنجان شروع به کار کرد

متخصص آلرژی و طراح اتاق نمک در استان زنجان نیز در ادامه گفت: فضای حاوی نمک بر بافت‌های بالینی و پیک فلومتری کودکان مبتلا به آسم ضعیف و متوسط با همکاری سازمان میراثفرهنگی انجام گرفت.

عاطفه احمدی افشار، با بیان اینکه آسم یک بیماری التهاب در کودکان است، افزود: این بیماری در دهه اخیر رو به افزایش است که کنترل و درمان بیماری، هزینه‌های بالای اقتصادی را به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.

وی اظهار کرد: Salt therapy استفاده آزمایشگاهی از تاثیر نمک در بهبود بیماری‌های تنفسی است.

احمدی افشاردر ادامه با اشاره به اینکه مکانیسم این فرایند ایجاد شرایط موجود در معادن نمک طبیعی و غارهای نمک طبیعی به وسیله ژنراتور‌ها و هواسازی‌های نمک است، افزود: چنین مطالعه‌ای تاکنون در ایران و بر روی کودکان انجام نشده است.

وی در این خصوص تاکید کرد: در صورت تاثیر مثبت این نوع روش درمان بر جاذبه‌های گردشگری در استان می‌افزاید.

متخصص آلرژی و طراح اتاق نمک در استان زنجان، با اشاره به ساخت اتاق نمک گفت: اتاق نمکی با کمک دستگاه سالینایزر و ساخت کشور استرالیاست که فضای موجود توسط این دستگاه پوشش داده می‌شود.

احمدی افشار در پایان سخنان خود، تصریح کرد: بر اساس مطالعات مختلفی که انجام شده تاثیر دما و رطوبت و غلظت نمک اتاق در نتیجه مطالعه کنترل دقیق‌تر و مطابق با استاندارد‌ها در مطالعه آینده توصیه می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز