خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خبر داد

تدوین ۱۰ استراتژی برای مقابله و برخورد با بیماری اچ آی وی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه ۱۷۵ مورد بیمار اچ آی وی در استان شناسایی شده است، گفت: ۱۰ استراتژی مهم برای مقابله و برخورد با این بیماری تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، محمدرضا صائینی، امروز در جمع خبرنگاران، گفت: از (12 تا 18 آذر) با شعار« درمان اچ آی وی کلید پیشگیری است، بیماران را برای درمان حمایت کنیم» به عنوان هفته اطلاع‌رسانی ایدز نام‌گذاری شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بنابراعلام جهانی سال گذشته 1.9 میلیون نفر در جهان به بیماری اچ آی وی مثبت مبتلا هستند، افزود: اطلاع‌رسانی مناسب و آگاهی بیشتر افراد موجب کاهش 42 درصدی از مرگ‌های ناشی از ایدز، کاهش 58 درصدی موارد ابتلای کودکان به آن و کاهش 25 درصدی عفونت‌های  ناشی از ایدز می‌شود.

صائینی با تاکید بر اینکه در کشور ایران 30 درصد بیماران مبتلا به ایدز از بیماری خود اطلاع دارند، اظهار کرد: در همین راستا طرح 909090 با این هدف که 90 درصد افراد مبتلا از بیماری خود اطلاع پیدا کنند، 90 درصد تحت مراقبت قرار گیرند و 90 درصد تحت درمان تکثیر ویروس قرار گیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: این بیماری سیستم دفاعی بدن را مورد هدف قرار گرفته است و نیروهای مسلح بدن را خلع سلاح می کند.

به گفته وی، انتقال از طریق جنسی شایع‌ترین عامل شیوع این بیماری در دنیاست که ایران رتبه دوم را دارد.

صائینی انتقال از طریق خون و انتقال از سرنگ مشترک و انتقال از طریق مادر به جنین را از دیگر راه های انتقال این بیماری عنوان کرد و گفت: در سال جاری 175 مورد اچ آی وی مثبت در استان گزارش شده است که 85 درصد آقایان و 15 درصد خانم‌ها هستند.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، انتقال بیماری اچ آی وی در استان زنجان 67 درصد به صورت تزریقی، 17 درصد جنسی، 3 درصد مادر ازطریق کودک و 13 درصد نامشخص و صفر درصد از طریق خون و فرآورده‌های خونی بوده است. 

این مقام مسئول ادامه داد: در کشور این رقم‌ها در اعتیاد تزریقی 66.6 درصد، آمیزشی 14 و نیم درصد، مادر به کودک 1.4 درصد و نامشخص 16.7 درصد خون 0.8 درصد بوده است.

صائینی ادامه داد: کاهش آسیب یکی از روش‌های مقابله با این بیماری است که سرنگ‌های رایگان در اختیار معتادان قرار می‌گیرد تا از انتقال این بیماری جلوگیری شود.

وی افزود: در استان زنجان 4 مرکز متادون درمانی دولتی و 73 مرکز خصوصی فعالیت می‌کنند که با فعالیت این مراکز میزان انتقال این بیماری از طریق سرنگ آلوده کاهش یافته است.

صائینی ادامه داد: برای مقابله و برخورد با این بیماری باید اقدامات درستی در سطح ملی و استانی اجرا شود و در همین راستا استراتژی‌های ویژه‌ای برنامه‌ریزی شده است که شامل 10 راهبرد اصلی است.

کد خبر : ۳۲۷۳۶۵