خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته مناسب سازی شورای اسلامی شهر زنجان

تکنولوژی‌های نوین مشارکت معلولان در فعالیتهای شهروندی را افزایش می‌دهند

رئیس کمیته مناسب سازی شورای اسلامی شهر زنجان، گفت: تکنولوژی‌های نوین ارتباطی قادرند تا حد زیادی از محدودیت‌های معلولان بکاهند و موجب افزایش مشارکت آنها در فعالیتهای شهروندی شوند.

به گزارش ایلنا از زنجان، پریسا شعبانی،امروز در حاشیه نشست مشورتی ملی نقش فناوری اطلاعاتی در توانمندسازی معلولان با حضور نمایندگان مدیریت شهری زنجان در حال برگزاری است، با تاکید بر اهمیت توجه به بهره‌برداری از ظرفیت‌های فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در راستای توانمندسازی معلولان افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند به عنوان یک ابزار سازنده در راستای بسط و گسترش عدالت اجتماعی به کار آید و موجب شود که محروم‌ترین اقلیت اجتماعی ایران و جهان از محرومیت خارج شود.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان افزود: باید به قدرت و توانمندی معلولان ایمان آورد زیرا تنها در زنجان بیش از ۲۸۰ نخبه معلول وجود دارد و اگر ما جامعه را از مشارکت این عزیزان محروم کنیم طبعا جامعه آسیب خواهد دید.

شعبانی تاکید کرد: گسترش خدمات دولت الکترونیکی و به طبع آن گسترش خدمات شهرداری الکترونیکی از اولویت‌های کمیته مناسب سازی برای افزایش مشارکت معلولان در فرایندهای شهری است.

مسؤل کمیته مناسب سازی شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اهمیت بزرگداشت روز جهانی معلولان گفت: روز جهانی معلولان فرصتی برای یادآوری محروم‌ترین اقلیت اجتماعی جهان است.

شعبانی افزود: بیش از ۱۰ درصد جمعیت جهان دارای کم توانی جسمی و حرکتی هستند و به نوعی با محدودیت‌های اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه معلولان کم توان جسمی و حرکتی در برنامه‌ریزی‌های ملی و محلی همیشه در حاشیه قرار دارند و کمتر به حقوق اجتماعی و شهروندی آنها توجه می‌شود.

در ادامه این نشست مشاور کمیته مناسب‌سازی شورای اسلامی شهر زنجان نیز با اشاره به بی‌توجهی به جامعه معلولان کشور گفت: تنها در استان زنجان در حدود ۱۳ هزار معلول وجود دارد که با احتساب سالمندان کم توان این جمعیت به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

نوید کمالی ادامه داد: امروز بیش از ۴۶ میلیون کاربر اینترنت در کشور وجود دارد که حداقل ۱۰ درصد از آنها معلول هستند و کم توانان جسمی و حرکتی هستند لذا باید خدمات الکترونیکی برای بهره‌مندی این جمعیت فراوان و عزیز مناسب سازی گردد.

وی تاکید کرد: متاسفانه در ایران هیچ استاندارد مناسب سازی الکترونیکی ویژه معلولین و کم توانان جسمی و حرکتی وجود ندارد بطوری که پس از بررسی ۲۰ پورتال دولت الکترونیکی دریافتیم هیچ یک برای بهره‌مندی معلولان مناسب نیست.

کمالی افزود: امیدواریم زنجان بتواند به عنوان یک شهر پیشگام، یک الگوی موفق در مناسب سازی الکترونیک خدمات دولت الکترونیکی برای سایر شهرهای کشور باشد.

لازم به ذکر است این نشست در راستای تدوین نخستین اسناد ملی توانمندسازی معلولان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری‌های نوین ارتباطی با همت کمیسیون ملی یونسکو و با حضور مسئولان داخلی و خارجی در حال برگزاری است.

کد خبر : ۳۲۷۳۶۹