خبرگزاری کار ایران

مجلس در امور غیر مرتبط موفق است

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۹۲۹

باید توجه داشت که این پدیده، ناصحیح و خود مجلس این بیماری و ضعف در عملکرد را بر سر خویش آورده و عامل اصلی آن، بیرون از خانه ملت نیست.

عزت الله یوسفیان ملا از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی است. وی پیش‌تر نمایندگی مردم در حوزه‌های انتخابیه آمل و لاریجان در دوره‌های هفتم و هشتم خانه ملت را برعهده داشته است.

دادستان عمومی انقلاب و همچین رییس اسبق دادگستری آمل، ‌مدیرکل قوه قضاییه و معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه را به همراه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در بحثمقابله با خشونت علیه زنان و ریاست هیات اعزامی قوه قضاییه به کوبا در سال ۱۳۸۱ را در کارنامه خود دارد.

یوسفیان ملا متولد ۱۳۳۰ در شهر آمل، دارای تحصیلات دوره دکتری حقوق خصوصی و بین الملل و سابقه عضویت دائم در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس نیز هست.
به گزارش ایلنا، آنچه در پی می‌آید، گفتاری است که وی به مناسبت روز مجلس شورای اسلامی، در اختیار خبرگزاری کار ایران قرار داده است:

در حال حاضر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در راستای اجرای قانون اساسی و موارد مندرج شده در آن به عنوان وظایف نمایندگی که شامل شئون تقنینی، ‌نظارتی و… می‌شود، تنها ۳۰ درصد توانشان را بکار می‌برند.

۷۰ درصد توان نمایندگان ملت در بخش‌هایی بکار گرفته می‌شود که اساساً به صورت ریشه‌ای جزو حدود وظایف نماینده مجلس نیست اما عمده اشتغالات ‌وکلا را به خود اختصاص داده است.

البته باید توجه داشت که این پدیده، ناصحیح و خود مجلس این بیماری و ضعف در عملکرد را بر سر خویش آورده و عامل اصلی آن، بیرون از خانه ملت نیست.

متاسفانه هم اکنون، هم راه عاجلی برای بازگشت مجلس به کارکرد ۱۰۰ درصدی انجام وظایف خود نیست و با تإسف فراوان همچنان باید شاهد هدر رفت ۷۰ درصد توان و انرژی وکلای ملت باشیم.

اگر زحمات و تلاشی که از سوی نمایندگان در بخش ۷۰ درصدی مصروف می‌شود، معطوف به عملکردهای تقنینی و نظارتی می‌شد، بی‌شک وضعیت خیلی از مسایل متفاوت‌تر با شکل کنونی آن‌ها بود.

وقتیکه ۷۰ درصد امکان و توان یک نماینده در جایگاهی غیر تقنینی – نظارتی بکار گرفته می‌شود، این خود برای حیات یک پارلمان، مشقت بار و کشنده است.

آسفالت یک جاده روستایی کاری بسیار سخت است. باید هماهنگی و تلاش‌های زیادی صورت بگیرد تا جاده‌ای در منطقه‌ای دور افتاده و یا روستایی آسفالت شود. حال در نظر بگیرد که تمام این فرایند زمان بر، انرژی بر و طاقت فرسا اساساً جزو وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست.

هرچند رسیدگی به امور تقنینی و تصویب قوانین کاربردی به همراه نظارت دقیق بر حسن اجرای قوانین، می‌تواند تاثیر شگرفی بر بسیاری از رفع محرومیت‌ها از جمله آسفالت جاده‌ها بگذارد؛ اما با عرض تاسف، مجالس ما راهی دیگر را برگزیده‌اند.

با توجه به موارد فوق، می‌توان گفت که از جمله علاج‌های زمان بر در موضوع مذکور، بحثاستانی شدن انتخابات به عنوان گام بزرگی برای سوق دادن هر چه بیشتر کلیت خانه ملت به سمت انجام وظایف قانونی خاص جایگاه خود است.

بر همین اساس، برای برگشت مجلس به عنیت وظایف خود مطابق قانون اساسی، نیاز به تصویب برخی قوانین جدید و تغییر بعضی از شرایط موجود است.

نگرانی بسیاری وجود دارد که در برهه کنونی با توجه به در حال گذر و رو به توسعه بودن کشور و میهن اسلامی، نتوانیم قوه مقننه را همپای سایر تحولات کنیم و این مجموعه عظیم و مهم همچنان درگیر اشتغالات غیر مرتبط با وظایفش بماند.

پیشنهاد این است که خود مجلسی‌ها بیایند همفکری و تدبیری بکنند، خودشان بیایند، ببینند و بررسی کنند که تا چه هنگامی وکلای ملت همچنان باید زمان کمتری برای انجام امور تقنینی – نظارتی داشته باشند.

نکته آخر هم اینکه جای بسی تعجب و تامل است که نقطه موفقت و شاخص عملکرد قوه مقننه، در حال حاضر نه بعد نظارتی آن است و نه جایگاه نظارتی‌اش؛ بلکه مجلس در حوزه‌هایی توانسته موفق یا پرکار عمل کند که در کل ربط ساختاری به خود این قوه و حیطه اختیارات آن مطابق قانون اساسی و میثاق ملی ملت ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز