خبرگزاری کار ایران

/ مجلس در دیگر کشور‌ها – ۵ /

فعالیت کنگره ملی چین زیر نظر حزب کمونیست

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۰۴۸

مجلس ملی نمایندگان خلق می‌تواند پیشنهاد عزل رهبران منتخب مانند رئیس کمیته دائمی مجلس ملی نمایندگان سراسری، رییس جمهور و نخست وزیر را مطرح کند.

ایلنا: نمایندگان مجلس در سطوح شهرستان‌ها و روستا‌ها با رأی مستقیم مردم برگزیده می‌شوند و نمایندگان سطوح بالا‌تر از طریق انتخابات غیر مستقم انتخاب شوند. مجلس ملی نمایندگان خلق چین متفاوت با پارلمان نظام تفکیک و توازن سه قوه است.

ترکیب مجلس
مجلس ملی نمایندگان خلق چین مرکب از نمایندگان منتخب استان‌ها، مناطق خودمختار، شهرهای تابع مرکز و ارتش است. دوره ماموریت مجلس ملی در سطوح مختلف ۵ سال است و سالانه یک اجلاس عمومی برگزار می‌شود.
ضمن اینکه در قانون اساسی این کشور هر چینی که ۱۸ سال تمام داشته باشد، می‌تواند در انتخابات شرکت کند و یا مورد انتخاب قرار گیرد.

در اجلاس سالانه مجلس ملی نمایندگان خلق چین، نمایندگان گزارش‌های دولتی را بررسی و قطعنامه‌های مربوط به آن‌ها را تصویب می‌کنند. قدرت اصلی مجلس چین شامل حق قانونگذاری، حق نظارت، حق تصمیم گیری در باره امور بزرگ و نصب و عزل مسئولان است.

کمیسیون دائمی
در زمانی که کنفرانس تشکیل جلسه نمی‌دهد کمیسیون دائمی مجلس ملی نمایندگان خلق، ارگان دائمی مجلس ملی نمایندگان سطوح مختلف اختیارات محوله از سوی مجلس ملی را اجرا می‌کند. برای نمونه قدرت کمیسیون دائمی مجلس ملی عبارت است از تشریح قانون اساسی، نظارت بر اجرای قانون اساسی، تنظیم و اصلاح قوانین به غیر از قوانین تنظیم شده توسط اجلاس عمومی مجلس ملی و مسئولیت پذیری در برابر مجلس ملی و تسلیم گزارش کار به مجلس ملی و…

برنامه‌های توسعه اقتصاد ملی و اجتماعی هم در صورت تصویب در مجلس ملی نمایندگان خلق سراسری، معتبر می‌شوند. رئیس جمهور و رئیس کمیته دائمی مجلس ملی باید به مجلس ملی نمایندگان خلق معرفی و از طریق انتخاب برگزیده شوند.

پیشنهاد عزل رهبران
نخست وزیر شورای دولتی و وزیران وزارتخانه‌های مخلتف هم باید به مجلس ملی نمایندگان خلق معرفی شوند. مجلس ملی نمایندگان خلق می‌تواند پیشنهاد عزل رهبران منتخب مانند رئیس کمیته دائمی مجلس ملی نمایندگان سراسری، رییس جمهور و نخست وزیر را مطرح کند.

از سال ۱۹۴۹ تاکنون، هشت کنگره تشکیل شده است. دومین اجلاس هشتمین کنگره ۲۲-۱۰ مارس ۱۹۹۴ برگزار شد که ۲۹۸۰ نمی‌انده در ان شرکت داشتند. هر دوره کنگره پنچ سال است که هر سال یک اجلاس دارد.

در مابقى ایام سال، کمیته دائمى که به موجب مقررات شامل یک رئیس، یک دبیرکل و ۲۰ معاون و ۱۳۳ نفر عضو است فعالیت دارد. اعضاء کمیته دائمى کنگره ملى خلق در هیچ یک از کارهاى اجرایى و یا قضایى دخالت ندارند.

تعداد نمایندگان
در شرایط عادى، کمیته دائمى کنگره ملى خلق هر دو ماه یکبار جلسه دارد و کارهاى روزانه مهم به کمیته اجرایى متشکل از رئیس، معاون و دبیرکل ارجاع مى‌شود.

تعداد نمایندگان در استان‌ها براى هر ۸۰۰ هزار نفر، یک نفر و در شهر‌ها براى هر صدهزار نفر، یکنفر در نشر گرفته شده است. معمولاً قبل از تشکیل هر کنگره جدید، کمیته مرکزى حزب کمونیست نیز جلسه عمومى تشکیل مى‌دهد.

تشکیل جلسه عمومى کمیته مرکزى حزب کمونیست، بدین معنى است که رئوس آنچه که باید توسط حزب تصویب شود را تعیین مى‌کند. به علاوه، کنگره تحت نظر حزب قرار دارد؛ زیرا تمام اعضاى کمیته مرکزى حزب کمونیست، عضو کنگره ملى خلق نیز هستند.

ترکیب نمایندگان نهمین کنگره
- کارگران و روستائیان ۸۹/۱۸ درصد
- روشنفکران ۰۷/۲۱ درصد
- کادر‌ها ۶/۳۳ درصد
- نمایندگان احزاب غیر کمونیست و میهن پرستانى که وابسته به هیچ حزبى نیستند ۴۴/۱۵ درصد
- نمایندگان ارتش آزایبخش خلق ۹۹/۸ درصد
- نمی‌اندگان هنگ کنگ ۲۱/۱ درصد
- نمایندگان چینى‌هاى مقیم خارج که به کشور برگشته‌اند ۲۴/۱ درصد
- نمایندگان زن ۸۱/۲۱ درصد
- نمایندگان ۵۵ اقلیت ملى ۳۶/۱۴ درصد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز