خبرگزاری کار ایران

وزیر کار در همایش «کار و محرومیت در گفتمان امام» تشریح کرد:

معنی واژه مستضعف در گفتمان امام از دیدگاه ربیعی

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۲۱۱

«سرمایه‌داری که ثروت حلال زیادی دارد و موانعی پیش روی خود برای کارآفرینی دارد نیز نوعی مستضعف است و به همین ترتیب کارگری که می‌تواند مولد باشد و به حق و حقوقش نمی رسد مستضعف است، پس مفهوم استضعاف دال بر عدم امکان رشد همه جانبه است.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این سوال را مطرح کرد که چرا دو مفهوم کار و محرومان را باید با هم دید.

به گزارش خبرنگار ایلنا «علی ربیعی» در همایش «کار و محرومیت در گفتمان امام» اولین گام برای محرومیت زدایی را داشتن شغل مناسب دانست و گفت: همانقدر که اشتغال مناسب در زدودن محرومیت موثر است از دست دادن شغل پایدار هم در محرومیت اثر دارد.

وی ادامه داد: مواضع امام در خصوص کارگران نشان می‌دهد در گفتمان امام واژه مستضعف معنی خاصی دارد.

ربیعی با بیان اینکه مستضعف در لغت به فرد «به‌ضعف کشیده شده» گفته می‌شود و با «ضعیف» فرق دارد، افزود: این همان گفتمان مدرنی است که دست‌یابی به فرصتهای برابر اجتماعی نامیده می‌شود.

وزیر کار ادامه داد: «استضعاف» مختص به قشر محروم نیست، مثلاً سرمایه‌داری که ثروت حلال زیادی دارد و موانعی پیش روی خود برای کارآفرینی دارد نیز نوعی مستضعف است و به همین ترتیب کارگری که می‌تواند مولد باشد و برای استقلال کشور و تامین معاش خانواده ‌اش تلاش کند و به حق و حقوقش نمی رسد مستضعف است، پس مفهوم استضعاف دال بر عدم امکان رشد همه جانبه است.

وی با بیان اینکه سه مفهوم کار، محروم و مستضعف در گفتمان امام نهفته است تصریح کرد: فساد یکی از مهمترین ریشه‌های محرومیت و استضعاف است، فساد انگیزه را برای کار خلاق از بین می‌برد و منابع مالی و غیر مالی را اصراف می‌کند و ناشایستگان را به جای شایستگان در مناصب می‌گمارد.

وی تنها راه محرومیت زدایی را فساد ستیزی اعلام کرد وگفت: تنها راه مبارزه با فساد، فقرزدایی و مستضعف زدایی است.

ربیعی در تشریح جامعه آرمانی امام(ره) خاطر نشان کرد: جامعه ای که رهبر انقلاب می‌خواست جامعه‌ای مبتنی بر کار و تولید بود و این جامعه در مقابل جامعه‌ای که متکی به رانت و در‌آمد نفت است.

به گفته وزیر کار حرمت کارگر تنها در جامعه‌ای حفظ می‌شود که تولید اساس آن باشد و تنها در جامعه‌ای که مرهون کارگر است عزت او حفظ می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز