خبرگزاری کار ایران

رییس پژوهشکده حج و زیارت:

عراق تجزیه شده حیاط خلوتی برای ابرقدرت ها می‌شود

کد خبر : ۱۸۴۱۰۱

«برای تحلیل شرایط عراق از اخبار واصله باید فراخبری به مساله نگاه کرد، در واقع باید فرایندی که از چند سال پیش شروع شده و امروز عراق را به این جایگاه رسانده است مورد توجه باشد.»

رییس پژوهشکده حج و زیارت، شرایط عراق را به بدلیل اقدامات گروه بعثی - تکفیری - تروریستی داعش حساس توصیف کرد و گفت: عراق تجزیه شده، کاملا قابل هضم و استثمار برای قدرت های جهانی است و به نوعی حیاط خلوتی برای ابرقدرت ها می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام «سیدمهدی علیزاده موسوی» به تحلیل شرایط کنونی عراق پرداخت و افزود: برای تحلیل شرایط عراق از اخبار واصله باید فراخبری به مساله نگاه کرد، در واقع باید فرایندی که از چند سال پیش شروع شده و امروز عراق را به این جایگاه رسانده است مورد توجه باشد.

** داعش را باید از زمان جنگ عراق و آمریکا تحلیل کرد

وی با بیان اینکه باید داعش را از زمان جنگ عراق و آمریکا تحلیل کرد، ادامه داد: بعد از سقوط صدام و استقرار آمریکا در عراق و تشکیل دولت جدید، متاسفانه به علت فضایی که ایجاد شد به دولت اجازه پاکسازی داده نشد و با توجه به این فضا در هرم قدرت عراق، شاهد ناامنی های فراوانی در این کشور طی چند سال اخیر بودیم، بمبگذاری و کشتارهای متعدد بگونه ای که تنها در سال ۲۰۱۳ میلادی حدود ۹ هزار و ۵۰۰ کشته داشت و این آمار بسیار بالایی است.

** شرایط کنونی عراق دور از انتظار نبود

رییس پژوهشکده حج و زیارت، افزود: در این شرایط است که افرادی امثال ابوبکر بغدادی فعالیت های خود را گسترش دادند و مطمئنا این وضعیت اگر امروز در عراق ایجاد نمی شد حتما در آینده نه چندان دور در این کشور به وجود می آمد زیرا این غده سرطانی و دمل چرکینی بود که در عراق ایجاد شد و روز به روز متورم می شد و باید سرباز می کرد و به نظر بنده هرچه زودتر این دمل سرباز می کرد به نفع عراق بود.

** داعش موفق نمی شود

علیزاده موسوی با تاکید بر این مساله که امروز داعش موفق نخواهد شد که در عراق راهی پیش ببرد، گفت: نه تنها داعش به توفیقی در عراق نمی رسد، بلکه شرایط کنونی در عراق عرصه ای نو جلوی دولت و ملت عراق گشوده است که باید به بهترین نحو از آن بهره مند شوند، این فرصتی استثنایی است که باید جهت تصفیه تکفیری و بعثی های باقی مانده از آن بهره برداری شود.

وی افزود: بالاخره هر جراحی درد و خونریزی دارد و دولت و ملت عراق نیز باید برای انجام این جراحی بزرگ شرایط سخت بوجود آمده را تحمل کند.

** داعش قصد دارد جنگ خود را فرقه ای جلوه دهد

وی گفت: داعش بدنبال آن است تا این جنگ را یک جنگ فرقه ای نشان دهد همان کاری که آل خلیفه در بحرین انجام داد تا از این طریق بتواند یارگیری کند، اما اهل سنت عراق بیدار است و پی به این قضیه برده است، همچنان که حرکت های داعش نیز خلاف این مساله را ثابت می کند، برای نمونه در ورود به موصل ۱۲ تن از علمای اهل سنت را به قتل رساندند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: شرایط عراق بسیار حساس و دقیق است و باید توجه داشت که عراق تجزیه شده کاملا قابل هضم و استثمار برای قدرت های جهانی است و به نوعی حیاط خلوتی برای ابرقدرت ها می شود و اخبار غالب نشان از پیشرفت ارتش عراق دارد و اگر هم در برخی مناطق افت وخیزهایی هست به دلیل وجود همان نیروهای پاکسازی نشده است که در بدنه دولت و ارتش عراق قرار دارند.

وی درباره چرایی مطرح شدن مساله خلافت اسلامی از سوی داعش، گفت: اگر به اسم سرکرده داعش توجه کنید شامل چند نکته است، وی خود را «ابوبکر البغدادی الحسینی القریشی» نامیده است، این فرد بدنبال یارگیری بوده و به این دلیل مساله خلافت را مطرح کرده چون از جایگاه والایی بین اهل سنت برخوردار است.

علیزاده موسوی افزود: بغدادی را نیز به این علت آورده زیرا نشان از دوران خلافت اسلامی و شکوفایی تمدن اسلامی در آن زمان دارد، اما به این نکته توجه نداشته است که امروزه در جهان عرب نیز نظریه شورامحوری از جایگاه خاصی برخوردار شده است و خیلی از این کشورها طبق این نظریه عمل می کنند و کمتر به نظریه خلیفه محوری توجه دارند.

** داعش تهدیدی برای عربستان است

وی، داعش را تهدیدی برای عربستان سعودی دانست و گفت: داعش در حال حاضر از این فرصت استفاده کرد و اعلام داشته که می خواهد عربستان را تحت سیطره خود بگیرد و این مساله را به نوعی اعلام کرده و گفته است که پس از حضور در آنجا، خانه خدا را نیز تحریب خواهد کرد زیرا به باور وی نماد شرک است.

رییس پژوهشکده حج و زیارت گفت: می بینیم که حتی عربستان نیز به این قضیه پی برده است و اعلام آماده باش می کند و این واقعیتی است که داعش نمی تواند اهداف عربستان را محقق کند. داعش به شدت دشمن شیعه، اهل سنت و عربستان است.

** موضع گیری مرجعیت شیعه در عراق هوشمندانه بود

وی با بیان اینکه جایگاه مرجعیت شیعه نیز در این شفاف سازی بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: مرجعیت شیعه در عراق با موضع گیری هوشمندانه توانست تا توطئه القای جنگ فرقه ای در عراق را کنترل کند به نوعی که می بینیم آیت الله سیستانی در مقابل این اختلافات فرقه ای موضع گرفتند و حتی در جایی فرمودند که به اهل سنت، برادران اهل سنت نگویید بلکه بگویید انفسنا، جان ما.

وی گفت: حتی یک مورد فتوا از علمای نجف همچون آیات بشیر نجفی و فیاض نداریم که دامن به اختلافات زده و مساله را فرقه ای کنند. به هر صورت بسیج عمومی خوبی در عراق شکل گرفته و به یاری خداوند چشم فتنه را کور خواهند کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز