خبرگزاری کار ایران

بیانیه سه اتحادیه سراسری دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی‎ در حمایت از وزیر علوم

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۱۶۶

در دولت گذشته به بهانه اسلامی کردن دانشگاه شاهد تسویه حساب‌های جناحی و رانت‌خواری‌هایی بودیم که باعثشد نخبگان علمی با سرخوردگی به دامان کشورهای غربی و اروپایی پناه ببرند که شاید بتوانند به اهداف علمی خود دسترسی پیدا کنند.

سه اتحادیه سراسری دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در حمایت از وزیر علوم، تخقیقات و فناوری بیانیه‌ای صادر کردند.

به گزارش ایلنا، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

با توجه به اینکه یک سال از حماسه ۲۴ خرداد ماه ۹۲ می‌گذرد، که در آن نشانه تجلی اراده مردم در سیستم مدیریت کلان کشور و رای به تغییر حاکمیت افراط و تندروی در کشور و خط بطلان بر این افراطی‌گری و سیاست‌های دو بام و هوا در کشور بود، دولت تدبیر و امید با مشی اعتدالی خود سعی در به آرامش رساندن کشور و امید به مردم و نشان دادن آن که دیگر نه آن تصمیم‌های لحظه‌ای و بدون کارشناسی در دولت جای دارد و نه اینکه فضای امنیتی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی حاکم خواهد شد.

در دولت گذشته به بهانه اسلامی کردن دانشگاه شاهد تسویه حساب‌های جناحی و رانت‌خواری‌هایی بودیم که باعثشد نخبگان علمی با سرخوردگی به دامان کشورهای غربی و اروپایی پناه ببرند که شاید بتوانند به اهداف علمی خود دسترسی پیدا کنند.

دانشگاه‌ها و مراکز علمی یکی از ارکان مهم کشور محسوب می‌شوند که با بدون داشتن تدبیر و عقلانیت نمی‌توان ادعای رشد علمی و تربیت نیروی مدیریتی برای آینده کشور را داشت و در این راستا امنیتی کردن دانشگاه‌ها، اعمال سلایق شخصی و جناحی، محدود کردن دانشجویان، ضربات مهلک‌تری برای نظام و کشور در پی خواهد داشت و رکود در دانشگاه‌ها یعنی رکود در جامعه.

همانطور که مقام معظم رهبری بیان داشتند: " دانشگاه‌ها نباید باشگاه جریانات سیاسی شود " و در همین راستا شاهد آن بودیم که عده‌ای دانشگاه را فقط باشگاه شخصی خود قرار دادند و تبدیل به محلی برای اعمال نظرات شخصی خود و برخوردهای مغرضانه با نخبگان علمی و اساتید برجسته در دانشگاه‌ها کردند و این صحبت مقام معظم رهبری به این معنی نیست که نشاط از دانشگاه‌ها گرفته شود بلکه ایشان بر فعالیت مستقل دانشجویان بدون وابستگی سیاسی تاکید دارند.

در وزارت نه ماهه دکتر فرجی دانا بر وزارت علوم آن نشانه امید و نشاط در دانشگاه‌ها زنده شد و قسمتی از جایگاه از دست رفته ما دانشگاهیان برگشت.

متاسفانه جبران ضربه‌های سهمگین به جامعه علمی و فرهنگی خیلی هزینه‌بر و گاها ناممکن است و چگونه می‌توان حق آن عده‌ای را که با رانت علمی و ویژه‌خواری در دوره گذشته گرفته شده و بهترین فرصت زندگی‌شان که از دست رفته را به آنها برگرداند و آنهایی که دیگر از این کشور رفته‌اند را قانع کرد که آن محدودیت‌ها و اعمال نظرهای شخصی دیگر وجود ندارد.

تلاش قابل تمجید این مدت کوتاه وزارت علوم در برگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل و اساتید محروم از تدریس که خود نشانگر رافت در نظام جمهوری اسلامی ایران است و ایجاد فضای باز همراه با آرامش برای فعالین دانشجویی، یکی از خواسته‌های مردم در انتخابات ریاست جمهوری۹۲ بود که قسمتی از آن در این مدت صورت گرفت.

اما متاسفانه در مدت اخیر عده‌ای که با رانت‌خواری، بورسیه‌های غیرقانونی وزارت علوم دولت گذشته را دریافت کرده بودند اکنون سعی می‌کنند با فشار به دکتر فرجی دانا و با مطرح کردن طرح استیضاح در مجلس، بتوانند فشاری به دولت بگذارند و بر روی این رانت‌خواری خود سرپوش بگذارند که این جای تامل دارد.

هرچند که ما استیضاح را جزو حق نمایندگان مردم می‌دانیم اما این نکته را باید مدنظر قرار بگیرد که تحثتاثیر استیضاح عده اندک از مجلس‌نشینان که منافع خود را با حضور دکتر فرجی دانا در خطر می‌بینند اقدام به این کار کردند که در آستانه هفته دولت ضربه‌ای به دولت یازدهم بزنند و دولت را با چالش جدیدی مواجه کنند.

ما دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی معتقدیم که تنها گناه وزیر علوم بازگشت نسبی قانون‌گرایی و مبارزه با مفاسد علمی در دولت گذشته بوده و اینکه او توانسته است بار دیگر نشاط را به دانشگاه‌ها بازگرداند و قطعا این اقدام خوشایند افراطیون مجلس نیست.

ما سه اتحادیه بزرگ تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که همراه با بیش از ۱۵۰ تشکل دانشجویی عضو این سه اتحادیه از عملکرد دکتر فرجی دانا حمایت می‌نماییم و از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که تحت تاثیر این استیضاح سیاسی قرار نگیرند و در این شرایط حساس کنونی کشور که دولت تلاش می‌کند از سویی اقتصاد کشور را از رکورد خارج کند و از سوی دیگر در مذاکرات هسته‌ای سعی بر رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران دارد در راستای خواسته‌های اکثریت مردم گام بردارند و برای برطرف کردن آن با دولت همکاری نمایند و نگذارند وزیری دانا از کابینه دولت تدبیر و امید خارج شود.

اتحادیه تشکل‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

سازمان اسلامی دانشجویان ایران(سادا)

مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز