خبرگزاری کار ایران

تکمیل ساخت درب حرم مطهر حضرت اباالفضل(ع) تا اربعین

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۰۷۱

این درب که از محرم سال گذشته در ساوه در دست ساخت است، ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: درب باب الراس الشریف حرم مطهر حضرت اباالفضل العباس(ع) تا اربعین امسال تکمیل می شود.

به گزارش ایلنا، حسن پلارک افزود: این درب که از محرم سال گذشته در ساوه در دست ساخت است، ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه‌ریزی کمیته صنعتی و هنری ستاد در این زمینه گفت: هنرمندان همکار این کمیته طراح باب الراس الشریف هستند که با نظارت طرف عراقی روند اجرای آن رو به پایان است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه عملیات انجام شده در فرآیند ساخت این درب از سوی استادکارانی از جای جای کشور از جمله دکتر اسکندرپور انجام می شود گفت: قلم زنی دربها را هنرمندان اصفهانی اجرا کرده اند و گره چینی توسط استاد محمودی ساوجی، نجاری استاد کفیلیها و خاتم کاری بر عهده استاد ملک پور و میناکاری بدست دکتر بدرالسماء بوده است و در مجموع ۱۰ استادکار و ۳۵ هنرمند دست اندرکار ساخت این اثر هستند.

وی در خصوص ابعاد و ویژگیهای دربها اذعان داشت: این درب که با ۴.۵ متر مکعب چوب ساج، ۸۰۰ کیلوگرم مس و برنج، ۴۰۰ کیلوگرم استیل، ۱۰ مترمربع شیشه و ۳۲۰۰ گرم طلا ساخته می شود، ۴.۲۷ متر ارتفاع و۲.۸۴ متر عرض دارد. علاوه بر القاب روی درب، در حاشیه آن اشعاری در مدح علمدار کربلا میناکاری شده است.

پلارک در پایان اظهار داشت: از فرآیند عملیات ساخت تنها مراحل آبکاری و مونتاژ نهایی باقی مانده است که امیدواریم طی ۴۰ روز آینده به اتمام برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز