خبرگزاری کار ایران

وزیر ورزش و جوانان:

توزیع منابع ورزشی با نگاهی مردسالارانه بوده است

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۶۸۲

آسیب‌های بخش زنان بسیار کمتر از مردان است، هر چند که با گذشت زمان به این سمت می‌رویم که آسیب‌های اجتماعی مربوط به پسران کم کم به سمت زنان نیز می‌رود و این یک زنگ خطر است.

وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: توزیع منابع ورزشی در کشور ما با نگاهی مردسالارانه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود گودرزی در هفتمین نشست معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مشاورین وزرا و دستگاه‌های اجرایی با اشاره به اینکه حوزه ورزش و جوانان دو حوزه مرتبط به هم است، گفت: اکنون بیش از ۵۰ درصد از جامعه جوان ما را زنان تشکیل می‌دهند که این جمعیت مسائل و مشکلات خاص خود را دارد و اگر از این پتانسیل غافل شویم، جامعه دچار مشکلات بسیار خواهد شد.

وی ادامه داد: البته آسیب‌های بخش زنان بسیار کمتر از مردان است، هر چند که با گذشت زمان به این سمت می‌رویم که آسیب‌های اجتماعی مربوط به پسران کم کم به سمت زنان نیز می‌رود و این یک زنگ خطر است.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه حوزه جوانان موضوعی فرابخشی و فراسازمانی است، اظهار کرد: امکان حل مشکلات جوانان در یک وزارتخانه وجود ندارد. بر اساس قانون بیش از ۱۸ سازمان مکلف هستند که هر کدام به فراخور مسئولیت خود وظیفه‌ای را در مورد جوانان انجام دهند اما یا با موضوع جوانان آشنا نیستند و یا این موضوع را در اولویت‌های خود قرار نمی‌دهند.

گودرزی با اشاره به برخی مشکلات جوانان مانند اشتغال و مسکن گفت: حل مساله اشتغال جوانان به وضعیت اقتصادی کشور بستگی دارد، همچنین مساله مسکن که مساله‌ای بغرنج در جامعه ماست مربوط به وزارت ورزش و جوانان نیست و مساله‌ای ملی قلمداد می‌شود، وزارت ورزش و جوانان تنها یک هماهنگ کننده در حوزه جوانان است.

وی با تاکید بر نقش ورزش در حل مشکلات زنان ادامه داد: ورزش عنصر اثربخشی است که بخشی از خلاهای موجود در حوزه جوانان را پر می‌کند و ما بعد از برگزاری مسابقات بزرگ با حجم عظیمی از مطالبات دختران و زنان رو به رو هستیم. بنابراین نهادهای مختلف همچون مجلس باید عنایت ویژه‌ای به این بخش داشته باشند تا از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری شود.

وزیر ورزش و جوانان افزود: ما برای توسعه زیرساخت‌ها در سال به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازداریم، اما هر سال بیش از ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون در اختیار ما قرار نمی‌گیرد.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: نگاه ما در وزارت ورزش و جوانان نگاهی فمینیستی نیست، بلکه نگاهی انسانی است و اعتقاد داریم که زنان باید بتوانند از ۵۰ درصد از منابع استفاده کنند. هر چند که زنان در این زمینه مظلوم واقع شده‌اند و در مورد توزیع منابع نگاهی مردسالارانه وجود داشته است.

گودرزی اظهار کرد: البته این مساله مختص کشور ما نیست بلکه در کشور امریکا هم تنها ۲۵ درصد جایگاه‌های اشتغال متعلق به بانوان است که از این مقدار نیز ۹۸ درصد مربوط به مشاغل پشتیبان است و تنها ۲ درصد به پست‌های مدیریتی اختصاص دارد.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: همین رویکرد در کشور ما نیز وجود دارد. اکنون شاهد هستیم که در فدراسیون‌های ما حضور زنان به عنوان مدیر و اداره کننده وجود ندارد و تنها شاید یک نفر در چنین جایگاهی باشد. بخشی از این مساله به دلیل نگاه مردسالارانه و بخشی دیگر به دلیل مسائل فرهنگی است که سبب می‌شود خود زنان برای احراز این کرسی‌ها تلاش نکنند.

وی تصریح کرد: البته حل مشکل بانوان تنها با حضور در پست‌های مدریتی حل نمی‌شود، بلکه باید دید بر اساس این مساله چه شانی در جامعه به زنان تعلق خواهد گرفت.

گودرزی با اشاره به تلاش‌های مشاور امور زنان این وزارتخانه گفت: تلاش‌های ایشان سبب شد که زنان امسال سهم بیشتری برای شرکت در مسابقات داشته باشند و استفاده از این پتانسیل باعثبالا رفتن کیفیت و تعداد مدال‌ها و بالا رفتن جایگاه ایران در مسابقات بین‌المللی شد.

وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: به نظر می‌آید در مقایسه کمیت و تعداد، بانوان موفق‌تر عمل کرده‌اند. این مساله نشان دهنده پتانسیل خوب زنان کشورمان و این حرکت در ورزش نمونه‌ای از یک حرکت اجتماعی است.

گودرزی توضیح داد: اخیرا مواضعی در مورد ورزش زنان مطرح شد که ما ترجیح دادیم در مقابل آن سکوت کنیم. من امیدوارم در بخشی که من مسئولیت آن را بر عهده دارم بتوانیم حقوق متعلق به زنان را استیفا کنیم زیرا زنان با مشکلات بسیار بیشتری از مردان رو به رو هستند.

وی در پایان افزود: زنان با مشکلات جسمانی بیشتری نسبت به مردان مواجه هستند که بخشی از آنها به دلیل زایمان و مسائل بعد از آن است که با ورزش می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. باید نگاه ما به توزیع منابع برای زنان عادلانه باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز