خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری:

برنامه‌ریزی‌ها به سمت توجه به مناطق روستایی مدون شده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۲۸۱

بسترهای محرومیت‌زدایی در دولت یازدهم فراهم می‌شود / تنوع محصولات کشاورزی در روستا‌ها جایگزین اقتصاد تک محصولی شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری از حمایت‌های دولت برای رفع تبعیض و محرومیت زدایی از چهره روستاهای کشور خبر داد و گفت: این سیاست‌ها در روستاهای البرز نیز اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایلنا در کرج، ابوالفضل رضوی در «همایش توسعه و مشارکت‌های اقتصادی روستائیان استان البرز» که با حضور استاندار، فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن شهدای استانداری البرز برگزار شد، اظهار داشت: توسعه روستایی در کشور ما مغفول مانده بود اما خوشبختانه در دولت تدبیر و امید برنامه ریزی‌ها به سمت توجه به مناطق روستایی مدون شده است.

وی ارتقای دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری به معاونت اول را از بارز‌ترین اقدامات دولت یازدهم در راستای رونق مناطق روستایی دانست و گفت: با تحقق این مهم، روستاهای کشور به صورت یکسان از امکانات موجود بهره‌مند می‌شوند و بسترهای محرومیت زدایی پس از سال‌ها فراهم می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های روستا‌ها تاکید کرد و گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که تنوع تولید در روستا‌ها افزایش یابد به گونه‌ای که تولید محصولات گوناگون جای وابستگی به تولید تک محصولی را بگیرد.

رضوی ابراز داشت: چنین نگاهی، مسئولیت در برابر روستا‌ها رادوچندان می‌کند و بستری را ایجاد خواهد کرد که فعالیت دولت تنها به ارائه خدمات اولیه به روستا‌ها خلاصه نشود.

معاون توسعه روستایی رییس جمهور تصریح کرد: فقدان این نگاه، از مهم‌ترین دلایل کاهش جمعیت و ترغیب به شهرنشینی روستائیان بوده است. لذا دولت یازدهم در صدد فراهم کردن شرایطی است که صنایع و تولیدات روستایی رونق پیدا کند تا با تحقق این مهم از مهاجرت روستاییان جلوگیری شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: اگر روستاییان از لحاظ مالی و شغلی تامین شوند، رغبتی به مهاجرت نخواهند داشت و این مهم علاوه بر توسعه روستایی، کاهش جمعیت حاشیه نشین شهر‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی بر تامین نیازهای روستاییان تاکید کرد و گفت: رفع تبعیض از چهره روستا‌ها از مهم‌ترین وظایف ما است لذا دولت تدبیر و امید از تمام توان خود استفاده می‌کند که این مهم تحقق یابد.

رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به ارتقای جایگاه فعالیت‌های روستایی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: رشد و شکوفایی روستا‌ها به تغییر نگرش نسبت به فعالیت روستاییان بستگی دارد، متاسفانه در حال حاضر دیدگاه مطلوبی نسبت به نوعیت فعالیت روستاییان وجود ندارد که این نگرش انگیزه روستاییان را برای کار و فعالیت کاهش می‌دهد.

وی فعالیت روستاییان را بسیار مهم دانست و گفت: افزایش تولیدکشاورزی و دامداری به فعالیت روستاییان بستگی دارد، اگر روستاییان فعالیت خود را جدی نگیرند، کشور نیز با معضل اساسی روبه رو خواهد شد.

معاون توسعه روستایی رییس جمهور در ادامه از نقش شوراهای روستایی سخن به میان آورد و بیان کرد: شورا‌ها نقش مهمی در رونق روستا‌ها دارند لذا باید تدابیری اتخاذ کنند که روستاییان با اعتماد کامل به عملکرد آنان در مسیر توسعه روستایی گام بردارند.

وی افزایش مشارکت اقتصادی در روستا‌ها را از وظایف شورا‌ها دانست و گفت: باید با جمع‌آوری پول‌های خرد مردم آن‌ها را همانند حضور در عرصه‌های سیاسی وارد عرصه‌های اقتصادی کشور نیز کنیم.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: ترغیب روستاییان برای مشارکت در عرصه‌های اقتصادی سخت اما نتیجه کار شیرین است لذا شورا‌ها باید برای تحقق این مهم تلاش بیشتری کنند چرا که نتیجه آن اول متوجه خود روستاییان می‌شود.

رضوی با اشاره به آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۹۴ بیان کرد: در مواد مختلف این آیین‌نامه ارائه انواع تسهیلات ارزان‌قیمت، لزوم حمایت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن از این قشر، همچنین اعطای کمک‌های فنی و اعتباری لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه هر استانی مؤظف است بسته توسعه روستایی را برای خود تهیه کند، گفت: نادیده گرفتن طرح‌های عمرانی در دستور کار ما نیست اما درصدد هستیم با توان‌افزایی، توانمندسازی اقتصادی روستائیان و بی‌نیاز کردن آن‌ها مانع مهاجرت از روستا به شهر شویم.

این مقام مسئول در پایان رسیدن به اهداف مذکور را همکاری و همیاری همه‌جانبه ارگان‌ها و دستگا‌ه‌های مختلف اجرایی دانست و ابراز داشت: نادیده گرفتن طرح‌های عمرانی در دستور کار ما نیست اما درصدد هستیم با توانمندسازی اقتصادی روستائیان و بی‌نیاز کردن آن‌ها مسیر توسعه روستا‌ها را هموار‌تر سازیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز