خبرگزاری کار ایران

معاون املاک، اراضی و موقوفات آستان قدس رضوی:

۱۳ هزار هکتار از مساحت ۳۰ هزار هکتاری مشهد جزء موقوفات آستان رضوی است

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۷۴۳

هم اکنون بیش از ۸۵ درصد موقوفات حضرت امام رضا(ع) دارای سند مالکیت است و سال گذشته نیز ۳۴ سند برای ۱۲ هزار و ۶۸۵ هکتار زمین موقوفی صادر شد

معاون املاک، اراضی و موقوفات آستان قدس رضوی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۸۵ درصد موقوفات حضرت امام رضا(ع) دارای سند مالکیت است، گفت: سال گذشته نیز ۳۴ سند برای ۱۲ هزار و ۶۸۵ هکتار زمین موقوفی صادر شده است.

به گزارش ایلنا، جواد محسنی در همایش تجلیل از واقفان و دست‌اندرکاران امور وقف در آستان قدس رضوی، با بیان اینکه تعداد زیادی از املاکی که در آستان قدس رضوی وجود دارد، وقفی است، اظهار کرد: آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام ۴۵۲ واقف دارد که اموال و املاک خود را وقف حضرت امام رضا(ع) کرده‌اند.

وی با اشاره به این مطلب که هم اکنون بیش از ۸۵ درصد موقوفات حضرت امام رضا(ع) دارای سند مالکیت است، اظهار کرد: سال گذشته نیز ۳۴ سند برای ۱۲ هزار و ۶۸۵ هکتار زمین موقوفی صادر شد، همچنین یک هزار و ۱۳۵ فقره وقف‌نامه در آستان قدس رضوی وجود دارد و بیش از ۱۳ هزار هکتار از مساحت ۳۰ هزار هکتاری شهر مشهد جزو موقوفات آستان قدس رضوی به شمار می‌رود.

معاون املاک، اراضی و موقوفات آستان قدس رضوی همچنین به نخستین وقف‌نامه و قدیمی‌ترین موقوفه اشاره کرد و گفت: نخستین وقف‌نامه و قدیمی‌ترین موقوفه این مجموعه مربوط به مرحوم عتیقی بوده که شامل ۲۳ رقبه در سند ۹۳۱ هجری قمری در آستان قدس رضوی به ثبت رسیده است.

وی یادآور شد: در تاریخ هزار ساله آستان قدس رضوی موقوفات بسیاری وقف حضرت امام رضا(ع) شده که به منظور ساماندهی آن‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گروهی متشکل از کارشناسان دانشگاهی و حوزوی در آستان قدس رضوی تشکیل شد که با بررسی موقوفات بیش از ۱۰۰ نیت را استخراج و در ۲۵ فصل سازماندهی کردند.

محسنی با بیان اینکه موقوفات آستان قدس رضوی در داخل و خارج از کشور پراکنده است، عنوان کرد: این موقوفات بیشتر در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، تهران، قزوین، آذربایجان‌های شرقی و غربی، اصفهان، یزد، کرمان، مازندران، فارس، گلستان، گیلان، سمنان، خوزستان و کشورهای افغانستان، آذربایجان و خوزستان پراکنده هستند.

معاون املاک، اراضی و موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به انواع اموال وقفی، بیان کرد: اموال وقفی شامل اموال منقول و غیر منقول بوده که منقول شامل قرآن، کتب خطی، چاپی و مجموعه‌های هنری و غیرمنقول شامل املاک و مستغلات می‌شود.

وی یادآور شد: برای حفاظت از املاک موقوفه آستان قدس رضوی در شهر مشهد ۱۲۰ اکیپ شبانه‌روزی و در شهرستان‌ها، اراضی شهری و کشاورزی از ۱۵۰ اکیپ فعال بهره می‌بریم که با استفاده از شیوه‌های فیزیکی، پنل‌گذاری، نصب تابلو، نرده‌گذاری، نصب کانکس و… از اراضی شهری و کشاورزی محافظت می‌کنند.

معاون املاک، اراضی و موقوفات آستان قدس رضوی با بیان اینکه اخبار موقوفات به طور مرتب به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: در راستای حفظ، حراست و نگهداری از اراضی موقوفه و پیشگیری از سوء استفاده‌ها اطلاع‌رسانی جامعی به عموم مردم صورت می‌گیرد.

محسنی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: به دلیل گسترش املاک در مشهد و شهرستان‌ها از تکنولوژی نوین GIS در ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و تبدیل اطلاعات پراکنده و سنتی به بانک‌های دیجیتال و یکپارچه بهره‌برداری می‌شود.

در بخش دیگری ازاین نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمد کاظم راشدیزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه وقف یک امر عبادی است، اظهار کرد: وقف مسیر طبیعی تکامل انسان است زیرا انسان در وقف مال خود را نثار دیگران می‌کند.

وی با اشاره به این مطلب که وقف خدمت بزرگی است که دوام بسیار زیادی دارد، ابراز کرد: همه باقیات و صالحاتی که در راستای خدمت‌رسانی به مردم باشد در هیچ زمانی از بین نمی‌رود و گذر زمان نمی‌تواند خدماتی که با عقل و درایت انجام گرفته را از خاطره بشر از بین ببرد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد در ادامه با بیان اینکه بهترین راه جلب رضایت خداوند، خدمت به بندگان او محسوب می‌شود، عنوان کرد: وقف یک سنت حسنه‌ای بوده که از بهترین و بزرگ‌ترین خدمت‌ها در راه خدای متعال محسوب می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز