خبرگزاری کار ایران

رئیس جمعیت هلال احمر:

حملات سایبری از منظر حقوق بشردوستانه مورد مطالعه قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۲۲۹

براساس آمارهای رسمی وزارت دفاع، حدود ۴٫۲ میلیون هکتار به ۱۶ میلیون مین، مهمات خوشه‌ای و مواد منفجره عمل نکرده آلوده است.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: براساس مفاد معاهدات و مقررات حقوق بین المللی بشردوستانه حمایت از افراد غیرنظامی و محدود کردن استفاده از ابزار و روش‌های جنگی همواره امری ثابت است،

به گزارش ایلنا، سید امیر محسن ضیایی در میزگرد حقوق بین المللی بشردوستانه و چارچوب حقوقی برای ممنوعیت و محدودسازی کاربرد تسلیحات اظهار کرد: براساس مفاد معاهدات و مقررات حقوق بین المللی بشردوستانه حمایت از افراد غیرنظامی و محدود کردن استفاده از ابزار و روش‌های جنگی همواره امری ثابت است، این محدودیت بر نوع تسلیحاتی که به کار گرفته و روش‌های مورد استفاده و رفتار کلی رزمندگان در مخاصمات مسلحانه اعمال می شود.

وی با بیان اینکه اصل تفکیک اقتضا دارد تا رزمندگان در همه حال میان نظامی و غیرنظامی تفکیک قائل شوند و افراد و اموال غیرنظامی را مورد هدف قرار ندهند، تصریح کرد: حقوق بشردوستانه در تلاش است تا از آلام جنگ بکاهد و اثرات نامطلوب آن را تا جای ممکن تقلیل دهد و در همین راستا، حمله به افرادی که در جنگ مشارکتی ندارند(غیرنظامیان) و نیز حمله به اموال آن ها ممنوع است.

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه حقوق بین المللی بشردوستانه ابزار و روش هایی دارد که جراحت شدید یا رنج غیرضروری وارد بر افراد را محدود خواهد کرد، گفت: استفاده از برخی تسلیحات مجاز نیست و استفاده از برخی دیگر همچون استفاده از مین‌های ضدنفر زمینی، محدود شده است.

وی ادامه داد: استفاده از برخی روش ها نیز از محدودیت مستثنی نیست. به طور مثال، سوء استفاده از پرچم هلال احمر یا صلیب سرخ، به کارگیری مزدوران، فرمان دادن به اینکه هیچ کس نباید از میدان نبرد جان سالم به در برد، صدمه زدن گسترده، درازمدت و شدید به محیط زیست و … از جمله مواردی هستند که مقررات بشردوستانه به آن اشاره دارد و فرهنگ تعالیم اسلامی نیز بر آن تأکید کرده است.

ضیایی با اشاره به اینکه انسان به دنبال جلب نفع است واین طلب، اورا در سطح روابط متقابل به تضاد منافع می‌کشاند، یادآور شد: این تقابل طرفینی نتیجه‌ای جز تمانع ندارد و زمانی که اغماض در میان نباشد این تمانع به تنازع می کشد و هر یک از دوطرف آن در مقام حذف دیگری می‌کوشد.

وی با بیان اینکه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز در پی تثبیت ارزش‌های اسلامی و مقررات بین المللی، در طول این سال‌ها تلاش کرده است، افزود: احترام به حقوق بین الملل بشردوستانه و برقراری گفتگوهای سازنده ای با نهادهای ذی صلاح داخلی، گسترش دانش حقوق بین الملل بشردوستانه در سطح عمومی و تخصصی، اجرای برنامه‌های علمی متنوع برای ترویج حقوق بین الملل بشردوستانه، چاپ نشریات متعدد تخصصی و بهره مندی از همفکری نهادها و اشخاص متخصص از جمله مواردی است که این کمیته به آن پرداخته است.

رئیس جمعیت هلال احمر به مشکلات مربوط به مین و مواد منفجره به جا مانده از جنگ ها، حملات سایبری علیه ایران و موضع فقهی رهبری جمهوری اسلامی ایران در مورد سلاح‌های هسته‌ای اشاره و اذعان کرد: براساس آمارهای رسمی وزارت دفاع، حدود ۴٫۲ میلیون هکتار به ۱۶ میلیون مین، مهمات خوشه‌ای و مواد منفجره عمل نکرده آلوده است؛ به گفته وزیر دفاع در فروردین ۱۳۹۳، کمتر از ۲۸ هزار هکتار آلوده به مین هستند و مابقی این مساحت آلوده رفع آلودگی عمومی شده است.

وی بیان کرد: بدافزار رایانه ای استاکس نت که یکی از پیچیده ترین ویروس های رایانه است در سال ۱۳۸۹ با استفاده از یک یو. ‌اس‌. بی ناقل ویروس، علیه دولت ایران استفاده شد. گمانه ها حاکی از این است که این کرم، علاوه بر قابلیت جاسوسی و انتقال اطلاعات، در پی آن بوده است که تجهیزات اتمی و نیز صنعت ایران را نیز هدف قرار دهد. موضوعی که شایسته است از منظر حقوق بشر دوستانه مورد مطالعه قرار گیرد.

ضیایی افزود: رهبر عظیم الشان جمهوری اسلامی ایران استفاده از سلاح هسته‌ای را در فتوای خود حرام اعلام کرد؛ معظم‌له در پیام خود به نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه در سال ۱۳۸۹ نوشت: «به اعتقاد ما، افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملت‌ها خطر تولید و انباشت این گونه سلاح‌ها را حس می‌کند و آماده است همه‌ی امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهد. ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم».

رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: امیدوارم این نشست تخصصی در این عرصه موجب تعمیق افکار حقوق‌دانان و صاحب‌نظران و اهل فن شود و همگان شاهد بازخورد عملی آن در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز