خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی سازمان اوقاف اعلام کرد:

اختصاص درآمد ۳ هزار موقوفه برای کمک به فقرا و ایتام

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۴۲۵

در طرح مهر تحصیلی، نیات موقوفاتی در خصوص کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان، دانشجویان و طلاب در اول مهرماه اجرایی می‌شود و در طرح مهر تندرستی نیز نیات موقوفاتی با موضوعات دارو و درمان و خدمات بهداشتی اجرایی می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف با بیان اینکه طرح دست‌های مهربانی ۷ تا ۱۴ اسفندماه برگزار می‌شود، گفت: در این طرح درآمد ۳هزار و ۶۴۹ موقوفه با نیات کمک به فقرا، نیازمندان و ایتام به ۳۰ هزار نیازمند و ۱۰ هزار خانوار کشور کمک ‌رسانی می‌شود.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، صبح امروز سه شنبه در نشست خبری آزمون طرح ملی حافظان قرآن کریم و طرح دست‌های مهربانی با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان اوقاف اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان است، اظهارداشت: تمام فعالیت‌های اقتصادی، عمرانی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف در راستای آن است که واقفان خیراندیش بدانند که نیات آنان در موقوفات به طور صحیح و امینانه اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بدین منظور برای شفاف سازی خدمات وقف و آگاه سازی مردم از آثار و برکات این سنت حسنه، طرح مهندسی کردن اجرای نیات واقفان طراحی شد، تصریح کرد: در راستای این طرح، ویژه برنامه‌هایی با موضوعات و عناوین مختلف برای اجرای امینانه نیات واقفان پیش بینی شده که از ابتدای سال اجرای آن‌ها آغاز شده است که یکی از آن‌ها طرح پیوند آسمانی همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) با هدف کمک به ازدواج جوانان و تهیه جهیزیه برای دختران نیازمند برگزار شد.

شرفخانی اضافه کرد: یکی دیگر از طرح‌ها، زائران حرم رضوی بود که تعداد قابل توجهی از افرادی که به زیارت امام هشتم(ع) نایل نشده بودند بر اساس نیات واقفان به مشهد اعزام شدند و طرح دیگر نیز زائران حرم حسینی بود که در این طرح زائران بار اولی، عازم عتبات عالیات شدند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای طرح‌های مهر تحصیلی و مهر تندرستی افزود: در طرح مهر تحصیلی، نیات موقوفاتی در خصوص کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان، دانشجویان و طلاب در اول مهرماه اجرایی می‌شود و در طرح مهر تندرستی نیز نیات موقوفاتی با موضوعات دارو و درمان و خدمات بهداشتی اجرایی می‌شود.

۷ تا ۱۴ اسفندماه زمان اجرای طرح دستهای مهربانی

وی با اشاره به اینکه طرح دستهای مهربانی با هدف اجرای صحیح و امینانه نیات موقوفات مرتبط با کمک به ایتام، نیازمندان، خانواده‌های بی‌بضاعت و همچنین تهیه پوشاک و ارزاق غذایی و لوازم ضروری زندگی برای نیازمندان اجرایی می‌شود، تصریح کرد: این طرح در ۲۷ استان کشور که دارای موقوفاتی با چنین نیت‌هایی هستند از ۷ تا ۱۴ اسفندماه اجرایی می‌شود و در روز ۱۴ اسفند همزمان با روز نیکوکاری نیز برنامه‌ای نمادین در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

شرفخانی ادامه داد: هدف دیگر اجرای طرح دست‌های مهربانی شفاف سازی عملکرد و همچنین ترغیب و تشویق مردم و نیکوکاران برای ثبت وقف‌های جدید با این موضوعات است، زیرا امروزه ایتام و نیازمندان دیگری وجود دارند که براساس تعالیم و تاکیدات دین اسلام مبنی بر کمک به فقرا و نیازمندان، باید به آن‌ها کمک رسانی شود.

استانهای ایلام، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و یزد موقوفه برای نیازمندان ندارند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: طرح دستهای مهربانی در سراسر کشور به غیر از استانهای ایلام، بوشهر، کهکیلویه و بویراحمد و یزد اجرایی می‌شود، زیرا در این استان‌ها موقوفه‌ای با این نیت وجود ندارد، البته در این استان‌ها برنامه‌ای نمادین برگزار می‌شود تا به خیران و مردم اطلاع رسانی شود تا در جهت وقف‌های مرتبط تلاش کنند.

وی ادامه داد: استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین درآمد موقوفات مرتبط با کمک به نیازمندان، مستمندان و ایتام را دارند که در طرح دست‌های مهربانی اجرایی می‌شود.

نیات ۳۶۴۹ موقوفه در طرح دستهای مهربانی اجرایی می‌شود

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه نیات موقوفات دارای درآمد در این طرح اجرایی می‌شود، گفت: در مجموع ۲۶۳ موقوفه در کشور با نیت خرید لباس، کفش، لوازم ضروری، کمک به ایتام، خانواده‌های بی‌سرپرست و ایجاد پرورشگاه برای ایتام وجود دارد و همچنینی ۳۳۸۶ موقوفه نیز با نیت کمک به اعانات، فقرا و مستمندان وجود دارد که شامل نیاتی چون کمک به سادات فقیر، کمک به فقرا و مساکین، تهیه سبدکالا، پوشاک و ارزاق است که در مجموع نیات ۳۶۴۹ موقوفه دارای درآمد در طرح دستهای مهربانی اجرایی می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در کشور موقوفاتی با این نیات نیز وجود دارد که بدلایل گوناگونی اعم از خشکسالی هم‌اکنون فاقد درآمد هستند.

وی با اشاره به اینکه از محل اجرای نیات این موقوفات به ۱۱ پرورشگاه تحت پوشش سازمان اوقاف در استانهای تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، مازندران و همدان خدمت رسانی می‌شود، افزود: در این طرح تهیه سبد کالای ارزاق شامل برنج، مرغ و گوشت، تهیه لباس، پوشاک و کفش، تهیه بن کارت و حواله خرید کالا و ارائه کارت هدیه با درج نام موقوفه که نیت کمک نقدی دارند، به نیازمندان کمک رسانی می‌شود.

خدمت رسانی به بیش از ۳۰ هزار نیازمند

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه در این طرح برنامه ریزی شده تا به ۱۷ هزار و ۲۷۷ نفر از ایتام خدمت رسانی شود، گفت: همچنین پیش بینی شده تا به ۱۳ هزار و ۶۵۰ نفر از نیازمندان نیز خدمت رسانی شود که در مجموع به بیش از ۳۰ هزار نفر خدمت‌رسانی خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: در این طرح به ۵ هزار و ۷۵۹ خانوار از ایتام و ۴ هزار و ۵۵۰ خانوار نیازمند خدمت‌رسانی خواد شد که در مجموع این رقم به بیش از ۱۰ هزار خانوار می‌رسد.

ارائه خدماتی به میزان حداقل ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به نیازمندان

شرفخانی اضافه کرد: در این طرح بصورت متوسط خدماتی به میزان حداقل ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به نیازمندان بصورت متفاوت بر اساس نیات واقفان ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه وقف انفاقی بی‌منت است، افزود: سازمان اوقاف شرعا وظیفه اجرا نیات واقفان و هزینه کرد آن‌ها را دارد و در این امر هیچ منتی به دیگران نیست که بر این اساس حفظ کرامت بهره‌مندان این خدمات به طور ویژه مدنظر است و بدین منظور ستادهایی در کشور تشکیل شده تا بصورت محرمانه این کمک‌ها را به نیازمندان ارائه کنند.

نیات جالب موقوفات

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه این ستاد‌ها با حضور هیات امنا امامزادگان، ائمه جماعات تشکیل شده است، افزود: در میان این موقوفات نیات بسیار جالبی اعم از کمک به ایتام مسیحی، تهیه غذای ایتام، تهیه میوه و شیرنی برای نیازمندان، تهیه سوخت زمستان نیازمندان که امروزه در قالب قبوض گاز است، تهیه آب نیازمندان و استحمام برای آن‌ها دیده می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان با اشاره به برنامه‌ای این سازمان برای احیای موقوفات فاقد درآمد خاطرنشان کرد: معاونت بهره وری اقتصادی سازمان با همین نگاه راه اندازی شده و بصورت جدی با پیگیری GIS موقوفات، ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری آنان را شناسایی می‌کند و همچنین با راه اندازی سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه اماکن مشاهده اطلاعات موقوفات و نیات آنان و نظارت دقیق‌تر فراهم شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز