خبرگزاری کار ایران

هر پرسش مجلس از یک وزیر یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد

کد خبر : ۱۳۳۷۹۱

طرح سوال از هر وزیر در صحن علنی مجلس یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد.

هر پرسش مجلس از یک وزیر چقدر هزینه دارد؟ کدام جریان سیاسی سوال از وزیران را هدایت می کند؟ عنوان گزارش خبر آنلاین برای ۱۸۰ سئوال از دولت در مدت کوتاه بر عهده گرفتن مسئولیت است.

این روزها بسیاری از وزرای کابینه تدبیر و امید برای پاسخ به سوالات نمایندگان درباره مسائل مختلف از پاستور به بهارستان رفته و در تلاش برای قانع کردن نمایندگان هستند و البته در مواردی نیز موفق نبوده و از مجلس کارت زرد می گیرند.

تعدد سئوال از وزرا تا جایی پیش رفته که رئیس جمهور هم به این موضوع واکنش نشان داده و گفت: «سوال حق نمایندگان است، اما چنین حجمی از سوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضاً برخی از تقاضاها و درخواست ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.»

رئیس جمهور گفته که «از وزرا خواسته ام ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند. تردیدی ندارم که نمایندگان مجلس هم دلسوز و خواهان شرایط بهتر برای کشورند.»

در شرایطی که ۴ ماه از آغاز فعالیت دولت یازدهم می گذرد نمایندگان سوال های متعددی را از وزرای کابینه مطرح کرده و هر وزیر نیز بارها برای پاسخ گویی به این سوالات به مجلس رفته اند.

اما در میان سوال های متعددی که هفت هفته در کمیسیون های تخصصی مجلس از وزرای دولت یازدهم مطرح می شود تا کنون تنها ۲ سوال در صحن علنی مطرح شده که نمایندگان در هر دو مورد نیز از پاسخ وزیر قانع نشده و بنابراین مجلس در مدت ۴ ماه دو کارت زرد به وزرای دولت یازدهم داده است.

**دو کارت زرد به دولت در ۲۱ روز

نخستین وزیری که از دولت یازدهم برای پاسخ گویی به صحن مجلس رفت علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی بود که ۱۷ آذرماه برای پاسخ گویی به سوال قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد درباره اظهارات ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ ارز به بهارستان رفت.

به فاصله کمتر از یک ماه نمایندگان دومین وزیر کابینه را برای پاسخ گویی به سوالات خود به صحن مجلس فراخواندند و رضا فرجی دانا وزیر علوم و تحقیقات برای پاسخ به سوال سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران به نمایندگی از ۲۳ نماینده درباره علت عدم پایبندی به تعهدات در انتصاب مدیران به صحن علنی مجلس رفت.

در شهریور ماه نمایندگان سوالی از وزرا نپرسیدند و در مهر ماه فقط دو سوال از وزیر امور خارجه ایران مطرح شده که البته این سوالات نیز به نتیجه نرسید.

**پایان ماه عسل دولت و مجلس

اما هرچه از آغاز فعالیت دولت یازدهم می گذرد و به سمت پایان سال پیش می رویم نمایندگان از وزاری کابینه برای حضور در مجلس و پاسخگویی به سوالات دعوت می کنند و به نظر می رسد که زمان نمایندگان به دولتی ها برای شناسایی اوضاع کشور به پایان رسیده و هم اکنون باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.

**طرح سوال چقدر از وزرا چقدر هزینه دارد؟

طرح سوال نمایندگان از هر یک از وزرا زمانی از فعالیت مجلس را در صحن و کمیسیون های تخصصی به خود اختصاص می دهد و بسیاری از منتقدان بر این باورند که نمایندگان می توانند به جای پرداختن به سوالات مکرر از وزرا زمان مجلس را صرف رسیدگی به طرح ها و لوایحی کنند که ماه ها است در مجلس قرار دارد.

عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین در این رابطه می گوید بر اساس آیین نامه سوال نماینده به هیات رئیسه ارجاع می شود و هیات رئیسه نیز سوال را در دستور کار قرار داده و از وزیر برای پاسخگویی دعوت می کند.

وی می گوید پس از طرح شدن این روند که هزینه زمانی آنچنانی هم در بر ندارد وزیر به کمیسیون رفته و در کمیسیون حداکثر ۳۰ دقیقه زمان برای توضیح دادن دارد و در صورتی که نماینده سوال کننده قانع نشود سوال ملی شناخته شده و در صحن مجلس مطرح می شود.

مصری با بیان این که در ۴ ماه گذشته دو سوال به صحن علنی رسیده است، معتقد است که در طی یک دوره مجلس ممکن است ۱۴ یا ۱۵ سوال در صحن مطرح شود اما موضوعی که اهمیت دارد این است که طرح سوال از وزرا هزینه زمانی و فردی برای مجلس و دولت ندارد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس همچنین درباره ایده جدید مجلس برای کاهش طرح سوالات از وزرا نیز می گوید اخیرا هیات رئیسه تصمیمی گرفته و پیش از مطرح شدن سوال در کمیسیون از وزیر و نماینده سوال کننده دعوت می کند و جلسه دوستانه ای را برگزار می کنند و خیلی از سوالات در آن جلسه حل و فصل می شود.

بر اساس ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هر نماینده می تواند راجع به مسائل داخلی و خارجی کشور از وزیر مسئول درباره وظایف او سؤال نماید. سؤال باید کتبی و صریح بوده و در فرم مخصوص که هیأت رئیسه تهیه می نماید توسط نماینده تنظیم و به هیأت رئیسه تسلیم شود و هیأت رئیسه موظف است سؤال را فوری به کمیسیون تخصصی ذی ربط ارسال نماید.

همچنین کمیسیون نیز موظف است حداکثر ظرف پانزده روز پس از وصول سؤال، جلسه ای با حضور وزیر و سؤال کننده تشکیل دهد و با استماع نظرات سؤال کننده و وزیر و بررسی های لازم، به موضوع رسیدگی کند.

چنانچه سؤال کننده، توضیحات وزیر را قانع کننده نداند، کمیسیون با تعیین قلمرو «ملی» یا «منطقه ای» سؤال، بلافاصله نسبت به ارجاع سؤال ملی به هیأت رئیسه جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی اقدام می نماید.

هیأت رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی، سؤال منطقه ای را اعلام وصول و فوری به وزیر ابلاغ و به کمیسیون ذی ربط ارسال نماید. کمیسیون موظف است ظرف یک هفته گزارش نهائی را به هیأت رئیسه ارائه نماید.

همچنین بر اساس ماده ۲۱۰ آیین نامه داخلی مجلس در جلسه علنی ابتداء گزارش کمیسیون متضمن طرح سؤال و بررسی های انجام شده توسط سخنگوی کمیسیون به مدت حداکثر پنج دقیقه مطرح می شود سپس وزیر و نماینده سؤال­کننده به ترتیب و هرکدام حداکثر به مدت پانزده دقیقه توضیحات خود را ارائه می دهند و در صورت قانع نشدن نماینده، رئیس جلسه نظر مجلس را در این مورد أخذ می کند.

درصورتی که اکثر نمایندگان حاضر، نظر به وارد بودن سؤال نماینده یا نمایندگان بدهند رئیس مجلس موظف است موضوع را به رئیس جمهور جهت رسیدگی ارجاع نماید.

همچنین بر اساس ماده ۲۱۱ آیین نامه داخلی مجلس چنانچه در هر دوره مجلس، سه بار با رأی اکثریت نمایندگان حاضر، سؤالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود طرح استیضاح وزیر درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(۸۹) قانون اساسی و آیین نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

**سوال های مطرح شده از وزرای دولت یازدهم

بر اساس آمارهای موجود نمایندگان در ۴ ماه اخیر حدود ۱۸۰ سوال از وزیر را در دستور کار خود قرار داده که تنها دو سوال به صحن علنی رسیده و باقی سوال ها نیز یا در کمیسیون در حال رسیدگی است و یا به صحن رفته و یا این که پرونده سوال بسته شده است.

با نگاهی به جریان های سیاسی نمایندگان سوال کننده از وزرا متوجه خواهیم شد که طیف پایداری نقش بسزایی را در طرح سوالات از وزرا ایفا کرده و سوال های متعددی را از وزیران پرسبده اند.

همچنین دو سوالی که در صحن علنی مجلس از وزیر اقتصاد و علوم مطرح شده نیز به درخواست دو نماینده عضو جبهه پایداری بوده که در هر دو مورد نیز وزیران از مجلس کارت زرد گرفته اند.

**زمان لازم برای بررسی سوال از وزیران

سوالی که این روزها در فضای سیاسی کشور مطرح می شود این است که پروسه طرح سوال نمایندگان از وزرا به چه نحوی است و این موضوع چقدر زمان خواهد برد. بر اساس اعلام سخنگوی هیات رئیسه مجلس از زمان تحویل سوال از سوی نماینده به هیات رئیسه تا زمان در اعلام آن به وزیر و دستور کار کمیسیون قرار گرفتن سوال ۳ روز زمان لازم است.

مصری همچنین می گوید وزرا در کمیسیون حداکثر برای هر سوال ۳۰ دقیقه زمان در اختیار دارند و در صورتی که نماینده از اظهارات وزیر قانع نشود سوال در صحن علنی بر اساس دستور کار مطرح می شود.

وی همچنین درباره زمان لازم برای پاسخگویی وزیر در صحن نیز می گوید در جلسه علنی ابتداء گزارش کمیسیون متضمن طرح سؤال و بررسی های انجام شده توسط سخنگوی کمیسیون به مدت حداکثر پنج دقیقه مطرح می شود سپس وزیر و نماینده سؤال­کننده به ترتیب و هرکدام حداکثر به مدت پانزده دقیقه توضیحات خود را ارائه می دهند. همچنین زمان رای گیری نیز حدود ۵ دقیقه به طول می انجامد.

بر همین اساس طرح سوال از وزرا در کمیسیون و صحن علنی مجلس حدود ۷۰ دقیقه زمان لازم دارد. اما این زمان چه هزینه مالی دارد؟

مصطفی کواکبیان در مجلس هشتم گفته بود که هر دقیقه مجلس ۱۵ میلیون تومان هزینه در بر دارد. بر اساس آن محاسبه می توان گفت که طرح سوال از هر وزیر در صحن علنی مجلس یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد.

هزینه طرح سوال از وزرا:

- زمان ۳۰ دقیقه ای وزیر برای پاسخ به سوال در کمیسیون ۴۵۰ میلیون تومان

- زمان ۵ دقیقه ای سخنگوی کمیسیون برای توضیح سوال در صحن ۷۵ میلیون تومان

- زمان ۱۵ دقیقه ای وزیر برای پاسخ به سوال در صحن ۲۲۵ میلیون تومان

- زمان ۱۵ دقیقه ای نماینده سئوال کننده در صحن ۲۲۵ میلیون تومان

- زمان ۵ دقیقه ای برای رای گیری ۷۵ میلیون تومان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز