خبرگزاری کار ایران

پرهیز از 5 اشتباه رایج غذایی در تغذیه کودکان

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۶۲۶۵

عادات غذایی خوب می توانند سلامت کودک را برای تمام عمر تحت تاثیر قرار دهند. نتایج مطالعات نشان می‌دهند که مشکلات مرتبط با سلامتی مانند بیماری قلبی و دیابت می توانند از اوایل دوران کودکی آغاز شوند.

به گزارش ایلنا، در جهانی که مصرف ناگت مرغ، پفک برای میان وعده و سیب زمینی سرخ کرده را جشن می‌گیرد چگونه می‌توانید کودکتان را متقاعد کنید که مواد غذایی بهتری مانند کلم بروکلی، ماهی تازه یا تکه‌های سیب را انتخاب کند؟

اگرچه به نظر می‌رسد این نبردی شکست خورده است، اما شما در این زمینه تنها نیستید. تربیت فرزندانی که از رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنند یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که والدین با آن مواجه هستند.

این تصور رایج است که کودکان تحرک و فعالیت بدنی بالایی دارند و انتخاب بد غذایی تاثیر زیادی بر آنان نخواهد داشت. با این وجود، واقعیت آن است که عادات غذایی در طول عمر در سنین پایین شکل می‌گیرند.

نتیجه مطالعات نشان می‌دهند که مشکلات مرتبط با سلامت بزرگسالان مانند بیماری قلبی، دیابت و چاقی در اوایل دوره کودکی آغاز می‌شوند. در آن دوره رگه‌های چربی روی آئورت شروع به شکل گیری می‌کنند و عروق کرونر می‌توانند علائم آسیب را در کودکان کمتر از ۱۰ سال نشان دهند.

"جولی منلا" روانشناس رشد که ترجیحات چشایی دوران کودکی را مورد مطالعه قرار می‌دهد می‌گوید: "این یک چالش برای والدین است. اکنون در محیط و شرایطی به سر می‌بریم که مواد غذایی کم‌تر مغذی به وفور در دسترس هستند و مغزی داریم که مزه این مواد غذایی را بسیار دلپذیر می‌داند".

با این وجود، نگرانی‌های والدین در مورد اهمیت تغذیه سالم گاهی اوقات نتیجه معکوس می‌دهد و باعث می‌شود کودکان غذا‌ها را رد کنند یا به گزینه‌های کمتر سالم روی آورند.

در حالی که همیشه نمی‌توانید آن چه که فرزندتان می‌خورد را کنترل کنید می‌توانید از نتیجه بررسی‌ها بیاموزید و از آن چه کارشناسان به عنوان پنج اشتباه رایج غذایی یاد می‌کنند اجتناب ورزید:

۱- ایجاد فهرست مواد غذایی ممنوعه

مطالعات نشان می‌دهند که محدودیت‌های غذایی نتیجه معکوس دارند. وقتی شیرینی‌ها و نوشابه‌ها در خانه هستند و دور از دسترس قرار می‌گیرند یا دسترسی به آن محدود شده این وضعیت باعث ایجاد اثر "غذای ممنوعه" می‌شود. همین موضوع سبب می‌شود تا کودکان بیش‌تر به آن مواد غذایی تمایل پیدا کنند.

نتیجه مطالعه‌ای صورت گرفته توسط دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا بر روی کودکانی که در مهدکودک بودند جالب توجه بود. گروهی از کودکان اجازه داشتند هر تعداد که می‌خواهند شیرینی کوکی با طعم سیب یا هلو بخورند و گروه دیگری با کوکی‌های میوه‌ای در یک ظرف شفاف در بسته بر روی میز مواجه شدند و به آنان گفته شد که بعدا می‌توانند کوکی‌ها را بخورند. گروه دوم اگرچه پیش‌تر به کوکی‌های مشابه دسترسی آزادانه داشتند زمانی که می‌دیدند کوکی‌ها درون شیشه شفاف ممنوعه قرار دارند نمی‌توانستند از فکر کردن به آن دست بردارند. در نهایت زمانی که امکان دسترسی به محتویات درون شیشه فراهم شد دسته دوم پرخوری کرده و سه برابر بیش از دسته اول که امکان دسترسی آزادانه به کوکی‌ها را داشتند از آن مصرف کردند.

این پژوهش و نتیجه پژوهش‌های بسیار دیگر جنبه منفی محدود کردن دسترسی به مواد غذایی و تلاش برای کنترل آن چه کودک می‌خورد را نشان می‌دهند. کودکانی که در خانه‌های‌شان بسیار محدود می‌شوند احتمالا اضافه وزن دارند و بیش از سایرین هوس می‌کنند غذا‌های شیرین و چرب را بخورند.

یافته‌ها به این معنا نیست که شما باید به کودکان امکان دسترسی نامحدود به کوکی‌ها و نوشابه‌های حاوی قند را بدهید. پیشنهاد این است که مواد غذایی ناسالم را خارج از خانه نگه دارید یعنی اصلا خریداری نکنید و به جای آن تنقلات سالم تری مانند سیب، پنیر یا هویج را خریداری کرده و در دسترس کودکان تان قرار دهید. هدف باید این باشد که والدین کیفیت مواد غذایی را کنترل کرده و بهبود بخشند.

نگه داشتن کودکان در برنامه غذایی منظم و میان وعده می‌تواند کمک کننده باشد. "ایزابل کونتنتو" استاد تعذیه در دانشگاه کلمبیا می‌گوید: "این به معنای آزادی بی قید و شرط کودکان برای دسترسی به مواد غذایی نیست باید نوعی برنامه وجود داشته باشد. می‌توانید مواد غذایی سالم و گاهی اوقات مواد غذایی نه چندان سالم را ارائه دهید. آنان باید حق انتخاب داشته باشند که می‌خواهند چه چیزی را بخورند".

۲-پنهان کردن سبزیجات در غذا

برخی از کتاب‌های آشپزی و وب سایت‌های راهنمای تربیت و پرورش کودکان برای والدین از درست کردن پاستا و پنیر با پوره کدو حلوایی یا مخفی کردن کدو سبز و چغندر در براونی می‌گویند. اضافه کردن مواد سالم به غذا‌ها خوب است، اما به کودک کمک نمی‌کند رژیم غذایی متنوع تری مصرف کند.

خوردن براونی کدو توسط کودک سبب نمی‌شود تا او بیاموزد که کدو حلوایی را دوست داشته باشد بلکه صرفا به او یاد خواهد داد تا علاقمند به خوردن کیک براونی باشد.

یک رویکرد بهتر برای آموزش خوردن بیش‌تر سبزیجات به کودکان ایجاد "پل‌های غذایی" است. برای مثال، اگر می‌دانید فرزندتان هویج دوست دارد سعی کنید مواد غذایی نارنجی رنگ دیگری مانند سیب زمینی شیرین یا کدو تنبل را معرفی کنید. اگر فرزندتان ذرت دوست دارد چند نخود یا هویج به مخلوط اضافه کنید.

۳-رفتار متفاوت با کودکان چاق و لاغر

گاهی اوقات خواهر و برادر در یک خانه می‌توانند عادات غذایی و رشد بدن متفاوتی داشته باشند. متخصصان چاقی کودکان می‌گویند در این باره راه حل محدود کردن غذا خوردن کودکان دارای اضافه وزن نیست. قوانین غذا در خانه برای هر دو کودک باید یکسان باشند. (البته ممکن است در صورتی که کودک به دیابت یا آلرژی غذایی مبتلا باشد با موردی استثنا مواجه باشیم).

یک کودک لاغر نباید صرفا بدین خاطر که اضافه وزن ندارد به مواد غذایی فرآوری شده یا نوشابه‌های حاوی قند دسترسی داشته باشد. والدین باید الگویی تعیین کرده و هر دو فرزند باید دسترسی برابری به گزینه‌های غذایی سالم داشته باشند. هم چنین، هیچ اشکالی ندارد که هر از گاهی اعضای خانواده همراه با یکدیگر دسر یا کیک تولد بخورند.

"دیوید لودویگ" استاد دانشکده پزشکی هاروارد و یکی از مدیران پیشگیری از چاقی در بیمارستان کودکان بوستون می‌گوید: "همان مواد غذایی‌ای که برای یک کودک سالم هستند برای کودک دیگر نیز مفید می‌باشند. آن چه می‌تواند مشکل وزن را در یک کودک چاق درمان کند به جلوگیری از ایجاد مشکل در خواهر یا برادر لاغر نیز کمک می‌کند".

۴-بی اعتنایی به نظر کودک

والدین می‌توانند کیفیت غذای خانه را کنترل کنند، اما کودکان هم چنان باید بخشی از تصمیم گیری باشند. بردن بچه‌ها به خرید مواد غذایی به آنان اجازه می‌دهد برای مثال سبزیجات را خود انتخاب کند. البته این هشدار را می‌دهیم که سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اغلب دارای مواد غذایی ناسالم هستند و آن کالا‌ها در مقابل دید کودکان قرار می‌گیرند.

کودکان را به آشپزخانه ببرید تا در تهیه غذا مشارکت کنند. گاهی اوقات می‌توانید سبزیجات را همراه با آنان بپزید. اگر باغ یا باغچه‌ای دارید مشارکت دادن کودکان در پرورش گیاهان به پذیرش سبزیجات و گیاهان از سوی آنان در رژیم غذایی شان کمک خواهد کرد.

محققان کالج معلمان نزدیک به ۶۰۰ کودک از مهدکودک تا کلاس ششم را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج نشان داد کودکانی که در کلاس تغذیه و آموزش آشپزی آموخته بودند غذای خود را بپزند رژیم غذایی سالم را آسان‌تر می‌پذیرفتند.

هم چنین، به عنوان والدین یک کودک در حالی که می‌توانید "به آرامی" کودک را تشویق کنید که غذای جدیدی را امتحان کند او را مجبور به این کار نکنید. هم چنین او را تحقیر نکرده و یا جایزه‌ای را برایش تعیین نکنید. نتیجه برخی تحقیقات نشان می‌دهند اگر به کودکان برای خوردن مواد غذایی رشوه دهید علاقه آنان به آن مواد غذایی کم‌تر می‌شود. هم چنین، نتیجه مطالعات نشان می‌دهند کودکان می‌توانند عادات غذایی خوب و بد را از دوستان شان بیاموزند.

هنگامی که کودکان پیش دبستانی دمدمی مزاج شما لوبیا سبز را در بشقاب می‌گذارند خودتان نمونه‌ای از لذت بردن را از آن بسازید و از خوشمزه‌تر کردن غذا‌ها نترسید. اگر فرزندتان پنیر دوست دارد روی کلم بروکلی پنیر بگذارید. اگر می‌خواهید هویج و کرفس را برای راحت‌تر خوردن توسط فرزندتان مزه دار کنید از کره بادام زمینی استفاده نمایید.

"کونتنتو" می‌گوید: "اکثر بچه‌ها در نهایت غذا‌هایی که ما می‌خوریم را دوست دارند. روش‌های مختلف پخت غذا را امتحان کنید و نحوه ارائه آن را تغییر دهید".

۵-فراموش کردن لذت غذا خوردن خانوادگی

اجازه ندهید وعده‌های غذایی منبع استرس باشند و از دعوا‌های غذایی خودداری کنید. همان طور که فرزندان شما رشد می‌کنند آنان چیزی بیش از غذا را به یاد خواهند آورد. سنت‌های غذایی، یک مراسم ویژه در شب شکرگزاری یا تماشای فیلم در شب همراه با تنقلات در خاطرات ما ثبت شده و ماندگار می‌شوند و ارتباط مثبتی با غذا ایجاد می‌کنند. عادات غذایی می‌توانند خانواده را تعریف کنند.

غذا‌های خاصی که شما را به عنوان یک خانواده تعریف می‌کنند چه هستند؟ این نگاهی متفاوت به غذا است به عنوان هویتی که باعث پیوند افراد با یکدیگر شده و خاطرات دوران کودکی را شکل می‌دهد.

منبع:فرارو

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز