خبرگزاری کار ایران

اظهارات نماینده شرکت‌آلمانی ماشین‌های آتش‌نشانی درباره حادثه جمهوری

کد خبر : ۱۳۹۵۲۸

به گفته نماینده شرکتی که تجهیزات آتش نشانی شهرداری تهران را تامین کرده شهرداری بیش از ۴۳۰ میلیون تومان برای بازدیدهای فنی به این شرکت بدهکار است و برای همین اجازه بازدید فنی را به کارشناسان نمی دهد

او مدیر نمایندگی شرکت آلمانی فروشنده تجهیزات آتش نشانی در ایران است. وحید ممتحنی مدیر نمایندگی شرکت ایویوکو ماگیروس به خبر می گوید مسئولان آتش نشانی اجازه بازدیدهای دوره ای ماشینهایی که این شرکت به شهرداری تهران فروخته را نمی دهند و از تجهیزات غیر استاندارد برای به روز کردن این ماشینها استفاده کرده که موجب فاجعه سقوط دو کارگر زن در آتش سوزی خیابان جمهوری شده است.

آیا مردم حق دارند شرکت شما را مقصر حادثه اخیر بدانند؟
روی چه حسابی؟

بر اساس حرفهای مهندس عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران که نقص فنی را علت بروز این سانحه دانسته.
خبردار شده ام مسئولان آتش نشانی تقصیر را به عهده راننده ماشین انداخته اند و این که ماشین مشکل داشته مطرح نشده است، چون ماشین " به روز " است و تمام لوازم آن الکترونیکی است و باید حداقل سه چهار یک بار بازدید فنی از سوی کارشناسی که ماشین را می شناسد، نه هر تعمیرکاری انجام شود.

ماشینهای آتش نشانی توسط شرکت فروشنده بازدید ادواری می شوند؟
متاسفانه نه، ما ۶ یا ۷ نامه به سازمان آتش نشانی داده ایم که باید حتما این ماشینها بازدید فنی شود. ولی جواب نامه های ما را نداده اند. هر ماشینی حتی ماشین معمولی، مدت گارانتی دارد، وقتی زمان گارانتی می گذرد، اگر مشکل پیدا شد، به عهده شرکت فروشنده نیست. ما بعد از انقضای گارانتی، قراردادی با شهرداری داریم که ۱۵ سال، تامین لوازم یدکی این ماشینها را انجام دهیم ولی حتی امکان بازدید و عیب یابی این ماشینها را به ما نداده اند.

شهرداری به شما بدهکار است که امکان بازدید را نداده؟ این کار به دلیل ترس از خرج تراشی بوده؟
شهرداری بیش از ۴۳۰ میلیون تومان به ما بدهکار است، ما ملیت ایرانی داریم و شرکت فروشنده اصلی آلمانی است. شهرداری ۱۳ ماشین از شرکت خریده و وجهی را جهت وثیقه گروگرفته بود که پس از انقضای مدت، یکسال و نیم، پول شرکت آلمانی را نداده اند و بعد هم اجازه بازدید از ماشینها را به کارشناسان ما ندادند.

تحریمها برای تامین قطعات خودروها، اثرگذار نبوده؟
تجهیزات آتش نشانی چیزی نیست که تحریم روی آن اثر بگذارد. هر وقت اعلام نیاز کرده ایم قطعه ای را احتیاج داریم، بلافاصله، شرکت آلمانی کارشناس فرستاده و قطعات را تامین کرده است، حتی ما تعداد زیادی را از اعضای پرسنل آتش نشانی برای آموزش به آلمان برده ایم و تعداد زیادی را نیز در تهران آموزش داده ایم. همه این اعداد مشخص است.

شما می گویید خودروها را تعمیر نمی کنید، پس این ماشینها کجا تعمیر و نگهداری می شود؟
خبر داریم ماشین مخصوص آتش نشانی را برده اند در گاراژی در جنوب شهر و تعمیر کرده اند. جایی که کامیون های معمولی و اسقاطی را تعمیر می کنند. ماشین آتش نشانی، کامیون معمولی نیست، مانند هواپیما باید متخصص آن را تعمیر کند. مثلا می گویند سنسور خراب شده، خب معلوم است، شما نمی توانید هر سنسوری را از بازار بخرید و جایگزین سنسورهای اصلی دستگاه کنید، ولی اینها این کار را کرده اند. کارشناسی که این تعمیرات را تایید کرده و مسئولان آتش نشانی، مقصر باز نشدن نردبام خودرو هستند.

این مشکل را با مسئولان ارشد شهرداری در میان گذاشته اید؟
چندین بار از آقای دکتر قالیباف درخواست کرده ایم با او صحبت کنیم تا این مسایل را بگوییم. هیچ گاه ما را نپذیرفت. دو بار به مهندس عبدالهی، معاون خدمات شهری ارجاع داد، نامه ها را به او دادیم. مهندس عبدالهی نامه اول را پاسخ نداد و دومی را پاراف کردند و به آقای خوشزاد، مسئول آتش نشانی نوشت که رسیدگی شود و او هم نامه ما را بایگانی کرد. حرفی که می زنیم تماما مکتوب موجود است و همه را حاضریم در هر دادگاهی نشان دهیم.

نردبامی که باز نشد هم توسط کارشناسان متفرقه بازدید شده بود؟
این نردبامها، حساس هستند، باید قطعات و سنسورهای آن بعد از مدتی، عوض شود. نگهداری این ماشین آلات همانطور که گفتیم استاندارد و درست نبوده. وظیفه ما است این کار را بکنیم، ولی آتش نشانی اجازه نمی دادند. حتی آقای پاکزاد، رییس سازمان آتش نشانی، به ما گفت لازم نیست از اروپا قطعه بخریم، خودمان از قطعات غیرآلمانی استفاده می کنیم. ما هر چیزی را از آلمان آورده ایم، مورد تایید ماست، آن هم با مدت زمان مشخص، ولی قطعات متفرقه ای که مورد استفاده آتش نشانی بوده و هست، مورد تایید ما نیست و استاندارد محسوب نمی شود.

اشکال فنی نردبامی که سانحه ساز شد، از نظر شما چیست؟
نردبامی که در سانحه عمل نکرده، جزء ۱۳ نردبامی است که شرکت آلمانی به شهرداری تهران تحویل داده. البته در تحویل این تجهیز، ما دخیل نبودیم. حتی قبل از آقای خوشزاد، مدیرعامل وقت آتش نشانی، این تجهیزات خریداری شده بود، منتهی وقتی خریده بودند به خاطر برخی مسایل، کارشناسان آتش نشانی اعلام کرده بودند شرکت تولید کننده، قطعات فنی و یدکی این نرده بامها را نمی دهد. بعد رفته بودند با یک شرکت کره ای قرارداد بسته بودند. بعد که ما این ماجرا را فهمیدیم، پی گیری کردیم و دیدند چنین چیزی نیست و وقتی با شرکت سازنده مکاتبه کردیم، اعلام کردند ما تماما حاضریم قطعات یدکی را تحویل بدهیم.

پس چطور این نردبام در حادثه یکشنبه گذشته عمل نکرد؟
اینها تماما اصل است و در کارخانه اصلی تولید شده اند. ماشینی که در اختیار سازمان آتش نشانی تهران است، کاملا استاندارد تولید شده و اصلا جنس کره ای در آن موجود نیست. این ماشینی است که در اروپا کار می کند و ماشین آتش نشانی روز دنیاست. منتهی وقتی قطعات غیراصلی و بازدیدهای فنی توسط غیرمتخصصان در آن وارد می شود، نتیجه کار، چیزی می شود که مورد تایید ما نیست. نردبام مورد اشاره هم به رویت فنی کارشناسان ما نرسیده و عملکرد آن را نمی توانیم تایید کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز