خبرگزاری کار ایران

دتکتور گاز ضد انفجار چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۵۷۸

دتکتور گاز ضد انفجار از انواع دستگاه های آشکارساز صنعتی است که از آن برای شناسایی ترکیبات منفجره استفاده می شود. بی شک واضح است که در صورت وجود گازهای مشتعل و سمی، خطر آتش سوزی و انفجار ممکن است. برای جلوگیری از این اتفاق باید از تجهیزات اطفا حریق مانند آشکارساز گاز ضد انفجار است.

این نوع دستگاه در صورت وجود هر گونه گاز سمی و قابل اشتعال با ارسال سیگنال هایی به پنل مرکزی، خطر را به اطلاع افراد می رساند. در نتیجه افراد حاضر در محل می توانند بلافاصله محل را ترک نموده و مانع از بروز فاجعه شوند.

موارد استفاده از دتکتور گاز ضدانفجار

معمولا از دتکتور گاز ضد انفجار در مناطقی که خطر انفجار و اشتعال و گازهای سمی وجود دارند استفاده می شود. توجه داشته باشید که مناطقی با دمای بالا در خطر انفجار قرار دارند. در فضاهای آلوده به مواد شیمیایی و گردوغبار استفاده از این نوع دستگاه را فراموش نکنید.

امروزه بیشتر صنایع مختلف برای تولید انرژی و نیرو از گازهای قابل اشتعال استفاده می کنند. نشت گاز در هریک از نقاط مختلف باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیر می گردد که در صورت عدم جلوگیری، منجر به مرگ می شود. در مکان های کوچک میتوان به راحتی پخش گاز در هوا را کنترل کرد. در برخی موارد ممکن است افراد متوجه نشت گاز نشوند. چرا که گازها در فشارهای مختلف دارای غلظت های متفاوت هستند و ممکن است باعث بروز آسیب به افراد میشوند.

دتکتور گاز ضد انفجار چیست؟

امروزه با استفاده از دتکتور گاز پرتابل می توانید مانع از بروز هرگونه اشتعال و انفجار در محل نشت گاز شوید. از این نوع دستگاه میتوان در صنعت و منازل استفاده کرد و به سرعت متوجه نشتی گاز شد. موتورخانه ها، آشپزخانه و گرمایش از محبوب ترین مناطقی هستند که میتوان دتکتور گاز ضد انفجار را در آنها مشاهده کرد. همچنین در مناطقی مانند سردخانه ها، تونل ها، پارکینگ ها، مراکز تولید برق، صنایع شیمیایی و آزمایشگاه ها نیز بسیار کارامد است. چرا که علاوه بر نجات جان انسان ها، از سرمایه های موجود نیز محافظت می کند.

نحوه عملکرد دتکتور گاز ضدانفجار

دتکتور گاز ضد انفجار دارای یک سنسور است که غلظت گازهای خاص در جو را نشان می دهد. این سنسور را میتوان یک نقطه مرجع و مقیاس دانست. این دستگاه در صورت تولید یک واکنش شیمیایی در اثر نشت گاز خاص، یک جریان الکتریکی قابل اندازه گیری تولید می نماید. زمانی که مقدار گاز افزایش می یابد، سنسور جریان تولیدی را کنترل کرده و به پنل مرکزی هشدار داده می شود.

در حالت کلی میتوان گفت که آشکارسازها با استفاده از حسگرهای مختلف خود میتوانند امواج الکتروشیمیایی، امواج اولتراسونیک و غلظت بیش از حد گازهای مختلف را به خوبی تشخیص دهد. توجه داشته باشید که سنسورها با توجه به مقیاس از پیش تعیین شده می توانند غلظت گاز را تشخیص دهند و غلظت گاز موجود در هوا را با آن مقایسه نمایند.

همانطور که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، اگر غلظت گاز در محیط مورد نظر بیش از اندازه باشد، دتکتور گاز پرتابل به صدا درآمده و تا زمانی که به حد نرمال برسد، دتکتور به طور خودکار خاموش شده و به حالت عادی بازمی گردد.

اطلاعات بیشتر در مورد دتکتور گاز ضد انفجار

از دتکتور گاز EX برای آشکارسازی گازهای در حال نشت متان، هیدروژن و پروپان استفاده می شود که دارای قابلیت حفاظت ATEX می باشد. این نوع دستگاه دارای صفحه نمایش با رزولوشن 1ppm می باشد و توسط کمپانی تستو آلمان ساخته شده است.

سخن پایانی

دتکتورها دستگاه های آشکارساز گاز هستند که هرگونه نشتی بیش از اندازه گاز را تشخیص می دهند. در برخی مکان ها که وجود گاز قابل اشتعال باعث انفجار می شود استفاده از دتکتورهای پرتابل اهمیت زیادی می یابد. این نوع دستگاه ها مانع از نشتی زیاد گاز شده و زمانی که غلظت گاز در مکان مورد نظر افزایش می یابد، آن را به اطلاع تمامی افراد حاضر در محل می رسانند. در این بخش سعی کردیم شما را با کاربردها، نواحی مورد استفاده از دستگاه دتکتور و دیگر موارد مربوط به آن آشنا سازیم تا با نحوه عملکرد این نوع دستگاه اطلاعات لازم را به دست آورید.

سوالات متداول

  1. دتکتور گاز ضد انفجار چیست؟

دتکتور گاز ضد انفجار نوعی دستگاه آشکارساز گاز است که هرگونه نشتی زیاد و غلظت زیاد آن در فضا را نشان می دهد.

2.  از دتکتور گاز ضد انفجار در چه مکان هایی استفاده می شود؟

از دتکتور گاز ضد انفجار در موتورخانه ها، آشپزخانه و گرمایش، سردخانه ها، تونل ها، پارکینگ ها، مراکز تولید برق، صنایع شیمیایی و آزمایشگاه ها استفاده می شود.

3. از دتکتور گاز ضد انفجار برای شناسایی چه نوع گازهایی استفاده می شود؟

از این دستگاه برای شناسایی گازهای در حال نشت متان، هیدروژن و پروپان استفاده می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز