خبرگزاری کار ایران

مخزن ویروس هاری

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۹۵۱

هر ساله به منظور ارتقا هماهنگی و هدفمند نمودن فعالیتهای مقابله با بیماری هاری و افزایش آگاهی عمومی شعاری برای روز جهانی هاری در نظر گرفته میشود که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت"پیشگیری از هاری با همکاری بین بخشی " شعار روز جهانی هاری در سال ۲۰۲۳ است.

به گزارش ایلنا، دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از سال ٢٠٠٧ میلادی روز ٢٨ سپتامبر (سالروز درگذشت"لویی پاستور"، کاشف واکسن هاری) به نام روز جهانی هاری نامگذاری شده است.

 وی هدف از نامگذاری روز هاری را ایجاد فرصتی برای آموزش و افزایش آگاهی کلیه افراد جامعه در خصوص این بیماری و جلب حمایت و مشارکت کلیه اقشار جامعه و ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی برای پیشگیری از حیوان گزیدگی و کنترل و حذف بیماری هاری در جوامع بشری دانست. 

وی اظهار کرد: استراتژیهای اصلی در این برنامه شامل : آموزش و اطلاع رسانی جامعه در خصوص پیشگیری از حیوان گزیدگی و هاری، بهبود و ارتقا نظام مراقبت حیوان گزیدگی و  هاری، دسترسی خدمات پیشگیری پس از تماس برای همه، کنترل جمعیت سگ های بلا صاحب و واکسیناسیون دسته جمعی سگها است.

 رئیس مرکز بهداشت استان تاکید کرد: مردم باید با راههای پیشگیری از حیوان گزیدگی آشنا شده و در صورت بروز حیوان گزیدگی اقدامات اولیه از جمله: شستشوی محل گزیدگی به مدت 10 تا 15 دقیقه با آب و صابون را انجام داده و بلافاصله جهت انجام واکسیناسیون به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند.

 معاون بهداشت دانشگاه بیان کرد: در حال حاضر ۳۳ مرکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری هاری در سطح استان کرمانشاه بصورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات شست و شو  و  واکسیناسیون رایگان برای افرادی که در معرض حیوان گزیدگی قرار گرفته‌اند، فعال هست. 

دکتر شکیبا با بیان اینکه مخزن ویروس هاری در حیوانات وحشی است، و به طور معمول از طریق گزش حیوانات اهلی توسط حیوانات وحشی این ویروس به حیوانات اهلی مانند گاو، سگ و الاغ منتقل می‌شود اظهار داشت: در این بین ارتباط بین انسان و حیوان اهلی بویژه سگ که با گزش انسان منجر به ایجاد جراحت بر روی پوست می‌گردد موجب انتقال ویروس هاری به انسان می‌شود.

به گفته او انتخاب این شعار نشان دهنده اهمیت مشارکت، همکاری و هماهنگی بین بخشی در تحقق اهداف برنامه راهبردی جهانی پیشگیری و کنترل هاری است. 

 وی بیان کرد: هدف اصلی برنامه راهبردی جهانی پیشگیری و کنترل هاری که از سوی سازمان جهانی بهداشت ،سازمان جهانی بهداشت حیوانات و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد تدوین گردیده، "به صفر رساندن مرگ انسان به علت هاری ناشی از گزش سگ تا سال ٢٠٣٠ میلادی است.

دکتر شکیبا در پایان بیان کرد: هر ساله مبالغ هنگفتی صرف واکسیناسیون و سرم درمانی افراد حیوان گزیده می شود اما بهترین راه کنترل هاری، کنترل بیماری در حیوانات از قبیل واکسیناسیون حیوان، قلاده گذاری و محدود کردن جمعیت حیوانات ولگرد است،که در این راستا همکاری های بین بخشی توسط ادارات و سازمان های مرتبط  نقشی حیاتی دارد.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز