خبرگزاری کار ایران

با تخلفاتی که منجر به توقیف خودرو می شود آشنا شوید !

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۲۸۲

چه تخلفاتی موجب توقیف خودرو می‌شوند؟ اگر می‌ خواهید بدانید کدام خلافی‌ ها به توقیف خودرو منتهی می‌ شوند، این مقاله را از دست ندهید!

حتماً برای شما هم پیش آمده که در حین رانندگی از سمت پلیس، ماشین شما توقیف شود یا اینکه شاهد توقف ماشین سایر افراد باشید. تخلف عضو جدا نشدنی رانندگی است و برای هر کسی ممکن است به وجود بیاید. جرائم انواع گوناگونی دارد که یکی از مهم‌ترین و ترسناک‌ترین آن‌ها تخلفات منجر به توقیف خودرو است.

معمولاً بعد از این توقیف، خودرو توسط پلیس به پارکینگ هدایت می‌شود. آیا با تخلفات منجر به توقیف خودرو آشنا هستید؟

این موضوع نه تنها برای ماشین‌ های شخصی، بلکه برای موتور سیلکت‌ ها نیز قابل اجرا می‌باشد.

تخلفات منجر به توقیف خودرو شامل چه مواردی می‌شود؟

  • فوت و جراحت فرد

  • میزان بالای خلافی

  • نداشتن مدارک مهم ماشین

  • شکایت از پلاک ماشین

  • انجام دو تخلف همراه باهم

  • استفاده از پلاک مخدوش یا غیر قانونی

مهم‌ترین تخلفاتی که باعث توقف خودرو می‌شوند به شرح زیر هستند:

فوت و جراحت فرد

از جمله تخلفات منجر به توقیف خودرو می‌توان به تصادفاتی اشاره کرد که باعث فوت یا جراحت یک نفر شود. معمولاً در چنین شرایطی خودروی مقصر توقیف و راهی پارکینگ می‌شود.

میزان بالای خلافی

از جمله تخلفات منجر به توقیف خودرو، خلافی بالا است!! اگر خلافی خودروی شما میزانی برابر یا بیش از ۱ میلیون باشد و پلیس راهنمایی و رانندگی متوجه شود، در همان لحظه خودروی شما را نگه می‌دارد و به پارکینگ انتقال می‌دهد.

با تخلفاتی که منجر به توقیف خودرو می شود آشنا شوید !

نداشتن مدارک مهم ماشین

امکان دارد در حین رانندگی، پلیس راهور به شما فرمان ایست داده و مدارک ماشین را تقاضا کند. اگر در برابر پلیس مدارک، بخصوص گواهی نامه همراهتان نباشد، خودروی شما به پارکینگ راهنمایی و رانندگی منتقل می‌شود.

شکایت از پلاک ماشین

اگر برای ماشین به هر دلیلی شکایتی ثبت شود یا به سازمان‌های دولتی بدهی داشته باشد، در صورت استعلام توسط پلیس راهنمایی و رانندگی خودرو توقیف می‌شود. یکی از موضوع‌های شکایتی که معمولاً وجود دارد، فرار از صحنه تصادف است.

انجام دو تخلف همراه باهم

گاهی راننده‌های خاطی، در یک لحظه دو تخلف را همزمان انجام می‌دهند. اگر این تخلفات جلوی چشم پلیس باشد، خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود. از جمله این تخلفات عبارتند از:

  • سرعت بالا و غیرمجاز

  • حرکات مارپیچ

  • سبقت‌های غیرمجاز

  • توقف در محل‌های پارک ممنوع

  • پارک کردن در پیاده رو

مورد دیگر مختص به موتورسیکلت وجود دارد و آن راندن در پیاده رو است. اگر یک موتور سوار با سرعتی غیرمجاز در پیاده رو رانندگی کند و همزمان از حرکات غیرمجازی مثل مارپیچ استفاده نماید وسیله نقلیه او متوقف و راهی پارکینگ می‌شود.

علاوه بر آن اگر موتورسیکلتی صدای ناهنجار ایجاد کند و یا بار غیر مجاز حمل کند، موتور وی متوقف و به پارکینگ انتقال داده می‌شود. در چنین شرایطی علاوه بر توقیف خود وسیله نقلیه، احتمال ابطال و توقیف گواهی نامه نیز وجود دارد. از دیگر دلایلی که باعث توقیف موتور می‌شود می‌توان به تک چرخ و حرکات مارپیچ و نمایشی اشاره کرد.

آیا استفاده از نوشیدنی‌های الکلی منجر به توقیف خودرو می شود؟

بله هرگونه استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی در پشت فرمان و رانندگی، جزء تخلفات منجر به توقیف خودرو محسوب می‌شود. این موضوع نه تنها باعث می‌شود خودروی‌تان را برای مدتی از دست بدهید بلکه عواقب بدتری نیز برایتان خواهد داشت.

استفاده از پلاک مخدوش یا غیر قانونی

اگر به خیابان‌های مرکز شهر که در طرح ترافیک قرار دارند رفته باشید، احتمال دارد با خودروهایی مواجه شدن باشید که پلاک خود را پوشانده‌اند.

برای این چنین کاری می‌کنند تا بتوانند از قسمت‌هایی که داخل طرح ترافیک قرار دارند، عبور کرده و جریمه‌شان ثبت نشود. این موضوع هم از تخلفات منجر به توقیف خودرو است اما برخی افراد از روی عدم آگاهی این کار را انجام می‌دهند. علاوه بر آن اگر پلیس متوجه این موضوع شود که پلاک غیرقانونی است، ماشین را سریعاً متوقف می‌کند.

با تخلفاتی که منجر به توقیف خودرو می شود آشنا شوید !

چگونه خودرو توقیف شده را آزاد کنیم؟

همان‌طور که گفتیم توقیف خودرو می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد، اگر یک خودرو به دلیل تخلفات منجر به توقیف خودرو به پارکینگ انتقال داده شود، صاحب ماشین در ابتدا می‌بایست خلافی خود رو پرداخت کند. در این روزها استعلام و پرداخت خلافی خودرو دیگر کار سختی نیست. روش‌های مختلفی مانند اس ام اس یا پرداخت آنلاین برای این کار در نظر گرفته شده است.

بعد از پرداخت کامل خلافی خودرو، صاحب ماشین با ارائه مدارک مربوطه می‌تواند از طریق قانونی مراحل رها سازی ماشین خود را پشت سر بگذارد.

در صورتی هم که ماشین وسیله امرار و معاش یک شخص باشد، وی می‌تواند با پر کردن دادخواست در دادگاه و ارائه مستندات ثابت کند که خودروی وی جز مستثنیات دین است. در صورتی که این موضوع برای دادگاه مشخص شود، ماشین فرد آزاد می‌شود. اما اگر دادگاه تشخیص دهد که فرد می‌تواند با ماشین ارزان‌تری به امرار و معاش خود برسد، به احتمال زیاد حکم آزادسازی خودرو متوقف شده را صادر نمی‌کند.

مدارک مورد نیز برای رفع توقیف خودرو و موتور

اگر خودرو یا موتور شما به یکی از دلایل بالا متوقف شود، می‌بایست با ارائه مدارک زیر به یکی از ستادهای ترخیص خودرو مراجعه کرده و مراحل ترخیص را انجام دهید.

  1. کپی و اصل کارت ماشین

  2. اصل و کپی گواهینامه

  3. برگه پرداختی خلافی و وضعیت آن

  4. فیش پرداختی عوارض سالیانه شهرداری خودرو

  5. پرداخت پول پارکینگ

  6. پر کردن اطلاعات شخصی

 

با تخلفاتی که منجر به توقیف خودرو می شود آشنا شوید !

آیا نداشتن بیمه شخص ثالث باعث توقیف خودرو می‌شود؟

بیمه شخص ثالث یکی از مهم‌ترین مدارک برای صاحبان انواع وسایل نقلیه به شمار می‌رود .

اگر کسی بدون به همراه داشتن بیمه شخص ثالث رانندگی کند و پلیس راهور متوجه این امر شود، علاوه بر جریمه، ماشینش به پارکینگ منتقل خواهد شد. جدا از این موضوع، اگر آن شخص بدون داشتن بیمه شخص ثالث معتبر تصادف کند و در آن حادثه مقصر شناخته شود، موظف به پرداخت تمامی خسارات خواهد بود.

اگر بیمه نامه شخص ثالث یک فرد دارای اعتبار باشد اما فرد آن را همراه خود نداشته باشد، مأمور راهنمایی رانندگی موظف است که ابتدا از شرکت بیمه وی استعلام بگیرد. تنها در صورتی که خودروی شخصی فاقد بیمه نامه باشد، می‌توان او را جریمه کرد. در چنین شرایطی اگر نداشتن بیمه شخص اثبات گردد، خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز