خبرگزاری کار ایران

اشتباهات رایج والدین در تجویز خودسرانه آنتی بیوتیک به کودکان

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۷۷۲

بسیاری از والدین به طور سرخود به کودکان خود داروهای مختلفی همچون انواع آنتی بیوتیک ها می دهند، در صورتی که این داروها عوارض متعددی داشته و منجر به التهاب گوارشی می شود.

آنتی بیوتیک­ هایی که بدون تجویز پزشک مصرف ­شوند، باعث مقاومت باکتری­های عادی موجود در بدن کودکان می­شوند. اگر باکتری ها مقاوم شوند،‌ برای از بین بردن اثرات بیماری مجبوریم از دوزهای بسیار بالا و خطرناک برای درمان بیماری استفاده کنیم که در نتیجه عوارض بسیاری خواهد داشت.

اگر فرزند شما به عفونت باکتریایی مانند ذات الریه یا گلو درد مبتلا شده باشد، قطعا با مزایای آنتی بیوتیک ها آشنا هستید. حتما به چشم خود دیده اید که چگونه با مصرف این داروها تغییرات چشمگیری در فرزند بیمار و بیحال شما رخ داده و بعد از سه شب بی خوابی چقدر راحت خوابیده است.

بیماری و تب در کودکان نوپا والدین را با مزیای آنتی بیوتیک ها آشنا ساخته و حتی ممکن است آنقدر مجذوب این دارو شوند که با مشاهده اولین نشانه بیماری در فرزندشان به پزشک مراجعه کنند و از او بخواهند آنتی بیوتیک دیگری برایشان تجویز کند.

با این حال، مراقب باشید، هر گردی گردو نیست. عوارض جانبی و باکتری های مقاوم از این دارو شمشیر دو لبه ساخته اند. در اینجا به منظور جلوگیری از مصرف اشتباه آنتی بیوتیک ها اطلاعات جدید جامعی درباره انواع آنها ارائه خواهد شد.

اشتباهات رایج والدین در تجویز خودسرانه آنتی بیوتیک به کودکان

آنتی بیوتیک ها باکتری را از بین برده و یا مانع تکثیر آنها می شوند. این داروها فقط در برابر باکتری ها خاصیت درمانی دارند نه ویروس ها که منشا اصلی اکثر بیماری ها نظیر گلو درد، سرماخوردگی، عفونت های سینوسی و برونشیت هستند. گاهی اوقات پزشک تنها با یک معاینۀ ساده می تواند به عامل باکتریایی بیماری پی ببرد، اما در برخی موارد تشخیص فقط با آزمایش طبی و کشت نمونه صورت می گیرد. کشت به معنای رشد دادن نمونه ای که با استفاده از سواب گرفته شده در محیط خاص آزمایشگاهی است.

کنترل بیش از حد فرزندان چه عوارضی دارد؟

این که کودک تب و خلط رنگی دارد یا بیماری او بیش از یک هفته به طول انجامیده است دلیل تشخیصی مناسبی برای تعیین منشا ویروسی یا باکتریایی عفونت و تجویز آنتی بیوتیک نیست. برای عفونت های باکتریایی، آنتی بیوتیک ها خیلی سریع اثر می کنند و علائم بیماری معمولا پس از 24 تا 48 ساعت پس از مصرف دارو به طور چشمگیری بهبود می یابند.

در بسیاری موارد، کودکان در مدت کوتاهی پس از شروع دوره آنتی بیوتیک کاملاً خوب می شوند اما بهتر است برای غلبۀ کامل بر عفونت باکتریایی، دوره تجویز شده کامل شود، زیرا قطع آنتی بیوتیک پس از مشاهده علائم اولیه بهبودی موجب عود بیماری خواهد شد.

مصرف نابه جای آنتی بیوتیک ها منجر به چه مشکلاتی می شود؟

آنتی بیوتیک­ هایی که بدون تجویز پزشک مصرف ­شوند، باعث مقاومت باکتری­های عادی موجود در بدن کودکان می­شوند. اگر باکتری ها مقاوم شوند، برای از بین بردن اثرات بیماری مجبوریم از دوزهای بسیار بالا و خطرناک برای درمان بیماری استفاده کنیم که در نتیجه عوارض بسیاری خواهد داشت.

تجویز آنتی بیوتیک برای نوزادان در چه مواردی انجام می­شود؟

در نوزادانی که بیش از سه ماه از تولدشان می­گذرد، مصرف آنتی بیوتیک تنها در وضعیت های اضطراری توصیه می شود. استفاده از آنتی بیوتیک­ها برای کودکان معمولا در هنگام بروز عفونت گوش میانی، التهاب لوزه، ذات الریه، سینوزیت و عفونت مجاری ادراری و مواردی از این قبیل، رایج است.

نحوه مصرف آنتی بیوتیک چگونه باید باشد؟

پیروی از دستورات پزشک، در مصرف آنتی بیوتیک ها ضروری است. مهم ترین وظیفه پزشک ارائه توضیحات لازم به والدین کودک در مورد دوز مصرفی دارو، نحوه مصرف آن، مصرف به هنگام سیری یا گشنگی و عوارض جانبی احتمالی آنتی بیوتیک است.

دوز و مدت زمان مصرف آنتی ­بیوتیک برای کودکان بسته به نوع بیماری و آنتی بیوتیک متغیر است. مصرف آنتی بیوتیک نباید قبل از دستور پزشک متوقف شود. توقف مصرف آنتی بیوتیک در پی بهبودی نسبی کودک، می­تواند منجر به بازگشت بیماری شود.

اشتباهات رایج والدین در تجویز خودسرانه آنتی بیوتیک به کودکان

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها بر روی کودکان چیست؟

اسهال یکی از عوارض مصرف آنتی بیوتیک، در بسیاری کودکان است. اسهال به دلیل مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک، در کودکانی که درگیر عفونت ویروسی مجاری تنفسی هستند، می­تواند تاثیر سوئی بر کلیه داشته باشد و یا باعث کاهش اشتها شده و به از دست دادن مایعات بدن منجر شود.

خانواده ­ها چه نکاتی را در مصرف آنتی بیوتیک ها باید در نظر بگیرند؟

۱- استفاده از آنتی بیوتیک، تنها با اجازه پزشک مجاز است.

۲- آنتی بیوتیک نباید به عنوان ضد درد و یا تب بر استفاده شود.

۳- نباید برای تجویز آنتی بیوتیک اصرار کرد.

۴- بدون مشورت با پزشک نباید آنتی بیوتیک مصرف شود.

۵- پزشک نباید بنا به اصرار خانواده، آنتی بیوتیک تجویز کند.

۶- شیر مادر طبیعی ترین آنتی بیوتیک برای مقابله با بیماری های کودکان می باشد.

۷- استفاده از آنتی بیوتیک تنها برای کودکانی که بیماری های باکتریایی دارند، توصیه می شود.

۸- به هیچ وجه نباید از آنتی بیوتیک های تجویزی برای دیگری استفاده کرد.

۹- مصرف آنتی بیوتیک های نسخ قبلی که استفاده نشده­اند، توصیه نمی­شود.

 

 

 

منبع ساعدنیوز
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز