خبرگزاری کار ایران

فرش قرمز ایران برای «لادا» / انگیزه واردات این خودرو روسی کم‌کیفیت چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۱۱۲

یک کارشناس حوزه خودرو گفت: با حضور بی‌سابقه چینی‌ها با خودروهای رنگارنگ و به‌روز در بازار خودرو ایران فکر نمی‌کنم تقاضا برای خودروهای وارداتی روسی وجود داشته باشد، مگر این که این خودروها در ایران با قیمت پایین‌تر و تیراژ بالا مونتاژ شود که بعید می‌دانم شرکت روسی در فاز اول ظرفیت این را داشته باشد که به میزان مورد نیاز به ما قطعه بدهد.

به گزارش ایلنا به نقل از اکونگار، اواسط آذرماه بود که پای خودروهای روسی به بازار خودروی ایران باز شد. در غیاب برندهای معتبر اروپایی و ژاپنی و در شرایطی که عمده واردات اندک خودرو از خودروسازی های چینی بوده صحبت از متنوع شدن سبد محصولات وارداتی و باز بودن دست مشتری برای انتخاب خودروی دلخواه خبر خوبی بود، اما نه به بهای واردات خودروهایی که از همان زمان ابتدایی رونمایی با انتقادات فراوانی مواجه شد. 

خبرنگار اکونگار برای بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی با بابک صدرایی، کارشناس حوزه خودرو داشته که در ادامه می‌خوانید.

صدرایی گفت: خودروهای روسی لادا و موسکوچ قبل از انقلاب هم وارد کشور شدند. آن زمان خودروهای روسی خیلی عقب‌تر از خودروهای روز دنیا نبودند. اما بعد از انقلاب در دهه هفتاد تعدادی لادا وارد کشور شد که همان موقع هم تفاوت‌های تکنولوژیکی‌اش با ماشین‌های دهه نود اروپای غربی، ژاپنی و کره‌ای خیلی زیاد بود. بعد از آن هم بارها صحبت از واردات خودروهای روسی بوده که اخیرا این موضوع محقق شده است. 

صدرایی بیان کرد: لادا در مجموع یک خودروی کم استهلاک و بادوام است که مناسب شرایط اقلیمی و وسعت روسیه ساخته شده است. اما این خودرو در خارج از مرزهای روسیه بازاری ندارد و خودروی به‌روزی نیست. در شرایطی که صنعت خودروسازی و سلیقه مردم تغییر پیدا کرده، لادا خودرویی است که از لحاظ ظاهری و تکنولوژی ما را به یاد محصولات سه دهه قبل مانند رنو ساندرو و یا تندر 90 خودمان می‌اندازد. 

وی افزود: لادا در روسیه با مشکل تولید مواجه است، حتی شایعه شده به دلیل تحریم‌های روسیه پس از جنگ با اوکراین، رنو با لادا قطع همکاری کرده و از روسیه خارج شده و لادا مجبور شده با ایران مذاکره کند و قرار بوده خودرو تارا و دنا با لوگو لادا در روسیه تولید شود.  

این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: لادا به دنبال این است که ماشین‌های دیگری را با لوگو لادا عرضه کند تا آن مشکلی که در تامین قطعات و قوای فنی خودروها دارد را جبران کند، بنابراین لادا به ایران بیاید بازار گسترده‌ای نخواهد داشت. خودروهای روسی یواز که در ایران مونتاژ می‌شد خودروهای جان‌سخت و آفرودی بود، اما بازار خیلی محدودی گرفت. دوستانی هم که لادا را وارد کرده‌اند در فاز اول باید روی یک بازار محدود حساب کنند.

صدرایی معتقد است: لادا از خیلی از خودروهای چینی بادوام‌تر است چون مناسب شرایط روسیه ساخته شده است، اما به لحاظ کیفیت ظاهری، تکنولوژی، آپشن، به‌روز بودن و مصرف سوخت نسبت به رقبای چینی در جایگاه پایین‌تری قرار دارد.

وی درباره میزان استقبال مردم از خودروهای روسی گفت: لادا ماشین قوی است و شاید از بسیاری از ماشین‌های فانتزی بازار ایران هم بهتر باشد. اما توجه عموم جامعه در حال حاضر به خودروهای مدرن است. سلیقه جامعه خریدار خودرو در ایران یک مقدار متفاوت شده است، با حضور بی‌سابقه چینی‌ها با خودروهای رنگارنگ و به‌روز در بازار خودرو ایران فکر نمی‌کنم تقاضا برای خودروهای وارداتی روسی وجود داشته باشد، مگر این که این خودروها در ایران با قیمت پایین‌تر و تیراژ بالا مونتاژ شود که بعید می‌دانم شرکت روسی در فاز اول ظرفیت این را داشته باشد که به میزان مورد نیاز به ما قطعه بدهد.

این کارشناس خودرو درباره دلیل جذابیت خودروهای روسی برای واردکننده با توجه به قدیمی بودن این خودروها نیز گفت: مسائل سیاسی و ترسی که از تحریم‌ها وجود دارد و همچنین خودتحریمی که خودمان ایجاد کرده‌ایم و واردات خودروی بالای 20 هزار دلار را ممنوع کرده‌ایم، باعث شده واردکننده به فکر واردات خودرو از روسیه بیفتد که محدودیت‌های تحریمی ندارد و ارتباطات اقتصادی و سیاسی خوبی میان دو کشور برقرار است، خودروها ارزان و زیر 20 هزار دلار است، همچنین به تولید خودروهای روسی در داخل هم می‌تواند فکر کند.   

صدرایی درخصوص صادرات خودروهای ایرانی به روسیه نیز گفت: ورود و جا افتادن خودروهایی مانند تارا و دنا به روسیه در شرایطی که مردم این کشور سالهاست که خودروهای باکیفیت ژاپنی، غربی و کره‌ای سوار می‌شوند کار بسیار سختی است. سال 85 خط تولید سمند را در بلاروس راه انداختیم، اما بعد از یک سال تولید خودرو به صفر رسید. ما تجربه شکست خودروی سمند را داشته‌ایم در حالی که سمند می‌توانست با ذائقه روس‌ها جور دربیاید. امر پیچیده‌ای است باید زیرساخت‌های گسترده‌ای فراهم شود و خودروسازی‌های ما بروند و برندسازی کنند که باز هم به‌نظرم با تعداد استقبالی که پیش‌بینی می‌شود توجیه‌پذیر نباشد. 

به گزارش اکونگار، آذر ماه و در جریان افتتاحیه دومین نمایشگاه اوراسیا در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران بود که چهار مدل خودروی وستا اسپرت، نیوا تراول، وستا کراس و گرانتا از برند لادا رونمایی شد. محصولات این برند روسی قرار است توسط نیکا خودرو وارد و در کشور عرضه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز