خبرگزاری کار ایران

۳روش عالی برای از بین بردن تلخی زیتون

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۱۸۴

آشنایی با روش‌های از بین بردن تلخی زیتون به شما کمک می‌کند تا خودتان در خانه زیتون تازه درست کنید. به طور کلی زیتون تازه طعم فوق العاده تلخی دارد و از همین رو قبل از مصرف باید تلخی آن را از بین ببرید.

می‌توانید با روش‌های گرفتن تلخی زیتون در خانه آشنا شوید.

زیتون تازه طعم تلخی دارد و معمولا برای از بین بردن تلخی آن از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه این بخش به بررسی روش‌های از بین بردن تلخی زیتون به طور کامل می‌پردازیم.

۱- گرفتن تلخی زیتون با نمک

یکی از رایج‌ترین روش‌های از بین بردن تلخی زیتون به ویژه در شهر‌های شمالی قرار دادن زیتون در آب نمک است. در این روش سنتی باید برای از بین بردن تلخی زیتون آن‌ها را در آب نمک بریزید و چندین بار آب آن‌ها را عوض کنید تا زیتون قابل مصرف شود.

هر چند این روش کمی زمان‌بر است، اما به جرات می‌توان گفت که سالم‌ترین روش از بین بردن تلخی زیتون محسوب می‌شود و برای تهیه آن از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل از بین بردن تلخی زیتون با آب نمک آشنا شوید.

مرحله اول؛ زیتون‌ها را بشکنید

در اولین مرحله از گرفتن تلخی زیتون به روش سنتی باید زیتون‌ها را بشویید و شاخ و برگ‌های اضافه آن‌ها را جدا کنید. سپس با کمک یک سنگ یا گوشت‌کوب به آرامی روی زیتون‌ها ضربه بزنید تا شکافی روی آن‌ها ایجاد شود. می‌توانید به جای شکستن زیتون‌ها با کمک یک چاقو روی آن‌ها را برش دهید و چند خراش روی زیتون‌ها ایجاد کنید.

مرحله دوم؛ زیتون‌های شکسته شده را در آب نمک بریزید

بعد از این که همه زیتون‌ها را شکستید باید آب نمک را آماده کنید. برای این کار باید در یک ظرف ترکیبی از آب و نمک تهیه کنید. حالا می‌توانید زیتون‌ها را در آب نمک بریزید. به خاطر داشته باشید که در این مرحله باید مقدار آب نمک از حجم زیتون‌ها بیشتر باشد و زیتون‌ها کاملا در آب نمک شناور شوند. هر چقدر از ظرف بزرگ‌تری برای گرفتن تلخی زیتون استفاده کنید، زیتون‌ها زودتر آماده می‌شوند.

مرحله سوم؛ آب نمک زیتون‌ها را عوض کنید

حدود ۱ روز صبر کنید و بعد آب زیتون‌ها را بریزید و دوباره ظرف را با آب خنک و مقداری نمک پر کنید. باید این کار را برای ۴ تا ۵ روز تکرار کنید تا تلخی زیتون‌ها از بین برود. هر ۲۴ ساعت یک بار آب زیتون‌ها را عوض کنید.

مرحله چهارم؛ زیتون‌ها را به شیشه منتقل کنید

بعد از این که تلخی زیتون را گرفتید، حالا باید آن‌ها را در شیشه بریزید. سپس مقداری آب نمک همراه با گلپر و روغن زیتون آماده کنید و شیشه را با این ترکیب پر کنید. زیتون‌ها را در مکانی خنک و دور از نور خورشید قرار دهید تا آماده شوند. بعد از ۱ تا ۲ هفته می‌توانید زیتون‌ها را مصرف کنید.

۲- از بین بردن تلخی زیتون با سود

روش بعدی برای از بین بردن تلخی زیتون استفاده از سود سوزآور است. در این روش نیازی به شکستن زیتون‌ها نیست و باید زیتون‌ها را در مخلوط سود سوزآور قرار دهید تا شیرین شوند. در ادامه می‌توانید با مراحل رفع تلخی زیتون با سود آشنا شوید.

مرحله اول؛ زیتون‌ها را در آب قرار دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه زیتون با سود باید زیتون‌ها را بشویید و آن‌ها را در یک ظرف آب بزرگ بریزید تا زیتون‌ها کاملا در آب غرق شوند.

مرحله دوم؛ سود را به زیتون‌ها اضافه کنید

بعد از این که زیتون‌ها را در آب ریختید، باید به ازای هر لیتر آب، ۲۰ گرم سود سوزآور به آن اضافه کنید. با یک قاشق چوبی زیتون‌ها را هم بزنید. به خاطر داشته باشید که سود یک ماده شیمیایی است و از همین رو نباید برای هم زدن آن از قاشق فلزی یا پلاستیکی استفاده کنید. فراموش نکنید که در این مرحله حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید و این کار را در فضای باز انجام دهید.

مرحله سوم؛ زیتون‌ها را بشویید

زیتون‌ها باید برای حدود ۱۰ ساعت در ترکیب آب و سود بمانند. سپس یک عدد زیتون را با قاشق چوبی بردارید و چندین بار بشویید. مقدار کمی از زیتون را تست کنید و مطمئن شوید که تلخی آن از بین رفته است. اگر زیتون‌ها تلخ بودند، چند ساعت دیگر آن‌ها را در سود قرار دهید. در غیر این صورت باید زیتون‌ها را آبکش کنید و خوب بشویید.

مرحله چهارم؛ زیتون‌ها را در آب قرار دهید

بعد از شستن زیتون‌ها باید برای ۲ تا ۳ روز آن‌ها را در آب قرار دهید و هر ۱۲ ساعت یک بار آب زیتون‌ها را عوض کنید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا آب زیتون‌ها روشن شود. از آن جایی که آب زیتون حاوی سود است، در این مدت مراقب باشید تا آب زیتون‌ها با دستتان برخورد نکند. به هیچ عنوان از این خاک در باغچه یا برای گیاه نیز استفاده نکنید.

مرحله پنجم؛ زیتون‌ها را در آب و سرکه بریزید

بعد از این که آب زیتون‌ها تمیز شد، می‌توانید آن‌ها را برای ۲۴ ساعت در آب و سرکه قرار دهید تا سود به طور کامل از زیتون خارج شود. برای این کار باید به ازای هر ۱۰ لیتر آب از ۱ لیتر سرکه استفاده کنید. در این ۲۴ ساعت باید ۲ تا ۳ بار آب زیتون‌ها را عوض کنید و دوباره در آب و سرکه قرار دهید.

مرحله ششم؛ زیتون‌ها را در آب نمک قرار دهید

بعد از این که تلخی زیتون‌ها به طور کامل از بین رفت، باید آن‌ها را برای ۲۴ ساعت در آب نمک قرار دهید. برای تهیه آب نمک باید به ازای هر لیتر آب از ۷۰ گرم نمک استفاده کنید. بعد از ۲۴ ساعت زیتون‌ها را آبکش کنید و آن‌ها را در آب نمک جدید که شوری کمتری دارد بریزید. برای تهیه این آب نمک باید به ازای هر لیتر آب از ۴۰ گرم نمک استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که در این مرحله حتما از آب جوشیده استفاده کنید. در ادامه ترکیب زیتون و آب نمک را در شیشه تمیز بریزید و درب آن را محکم کنید و زیتون را در مکانی خنک و دور از نور خورشید قرار دهید.

۳- از بین بردن تلخی زیتون با جوهر لیمو و نمک

روش بعدی برای از بین بردن تلخی زیتون استفاده از ترکیب جوهر لیمو و نمک است. در این روش ابتدا باید زیتون‌ها را بشکنید یا با چاقو یک خراش روی آن‌ها ایجاد کنید. سپس آن‌ها را در شیشه بریزید. باید به ازای هر ۵ کیلوگرم زیتون از ۱ لیوان آب جوشیده سرد و ۱/۲ لیوان جوهر لیمو و مقداری استفاده کنید. به طوری که طعم آب زیتون شما کمری شور و ترش باشد. شیشه را با ترکیب آب جوشیده و جوهر لیمو و نمک پر کنید.

شیشه‌ها را در مکانی خنک و تاریک قرار دهید. حدود ۱۰ روز تا ۱ ماه صبر کنید و بعد آب زیتون‌ها را تخلیه کنید. دوباره ترکیبی از آب جوشیده، نمک و جوهر لیمو درست کنید و روی زیتون‌ها بریزید. آب زیتون‌ها را بعد از ۳ هفته دوباره عوض کنید. سپس ۲ تا ۳ هفته دیگر صبر کنید تا زیتون‌های شما آماده شوند.

فوت و فن‌های گرفتن تلخی زیتون

قبل از این که شروع به گرفتن تلخی زیتون کنید، حتما زیتون‌های نرم و تیره را جدا کنید و آن‌ها را خوب بشویید.

برخی افراد برای گرفتن تلخی زیتون آن را حدود یک هفته در آب خالی قرار می‌دهند و هر روز آب زیتون‌ها را عوض می‌کنند.

سپس بعد از گرفتن تلخی

زیتون آن را برای چند روز در آب نمک می‌گذارند تا آماده مصرف شود.

برای نگهداری طولانی مدت زیتون باید از آب نمک نسبتا شور استفاده کنید. اگر مقدار نمک زیتون کم یا بیش از حد زیاد باشد، زیتون پس از مدتی نرم می‌شود.

یکی از روش‌های از بین بردن تلخی زیتون استفاده از سود سوزآور است که در اکثر کارخانه‌ها و شرکت‌ها از این روش برای گرفتن تلخی زیتون استفاده می‌شود. این روش باید به صورت کاملا اصولی یا مقیاس دقیق انجام شود، در غیر این صورت می‌تواند برای سلامت مضر باشد. بهتر است برای از بین بردن تلخی زیتون در خانه از روش‌های سنتی استفاده کنید.

گرفتن تلخی زیتون با پیاز امکان پذیر نیست و شما تنها می‌توانید از پیاز برای مزه دار کردن زیتون استفاده کنید.

برای گرفتن تلخی زیتون با نمک بهتر است به جای نمک یددار از نمک بدون ید یا سنگ نمک خرد شده استفاده کنید.

اگر زیتون‌ها به طور کامل در آب نمک قرار نمی‌گیرند، می‌توانید یک آبکش روی آن‌ها قرار دهید.

سوالات متداول

در ادامه به چند سوال پرتکرار در رابطه با از بین بردن تلخی زیتون پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

بهترین روش برای شیرین کردن زیتون چیست؟

برای از بین بردن تلخی زیتون بهتر است از روش‌های طبیعی مثل آب و نمک و همچنین جوهر لیمو و نمک استفاده کنید.

چرا تلخی زیتون نمیره؟

برای گرفتن تلخی زیتون باید صبور باشید و حتما حجم آب نمک را بیشتر از اندازه زیتون‌ها در نظر بگیرید.

نحوه گرفتن تلخی زیتون با جوش شیرین چگونه است؟

برای از بین بردن تلخی زیتون می‌توانید مقداری جوش شیرین به ترکیب آب و نمک اضافه کنید تا تلخی زیتون‌ها سریع‌تر گرفته شود.

سریع‌ترین روش از بین بردن تلخی زیتون چیست؟

سریع‌ترین روش از بین بردن تلخی زیتون استفاده از ترکیب آب نمک با حجم زیاد است.

گرفتن تلخی زیتون در خانه کمی زمان‌بر است، اما این کار به شما کمک می‌کند تا طعم واقعی زیتون را بچشید و بدون نگرانی در مورد مواد شیمیایی یک زیتون سالم و خوشمزه همراه غذا میل کنید. شما از چه روشی برای از بین بردن تلخی زیتون استفاده می‌کنید؟

منبع: مجله اکالا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز