خبرگزاری کار ایران

علت باقی ماندن آب در لباسشویی چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۷۵۱

جمع شدن آب در لباسشویی ممکن است به یکی از مشکلات رایج در دستگاه‌های لباسشویی اشاره کند. در این مقاله دلایل و راه‌حل‌های این پدیده را بررسی می‌کنیم. با مطالعه این مقاله، با علت و روش‌های رفع جمع شدن آب در لباسشویی آشنا خواهید شد.

در دنیای پرفشار و پراز روزمره، ماشین لباسشویی‌ها به عنوان یکی از ابزارهای ضروری در خانه‌ها شناخته می‌شوند. با گذشت زمان و توسعه فناوری، این ابزارهای مدرن پیشرفت های زیادی کسب کرده‌اند؛ اما گاهی اوقات در مواجهه با مشکلات فنی، ممکن است این تجهیزات محبوب ما را در نیازهای روزمره مان محدود کنند.

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است باعث ناخوشایندی در تجربه استفاده از ماشین لباسشویی شود، جمع شدن آب در ته دستگاه است. وقتی که آب در ته ماشین لباسشویی جمع می‌شود، علاوه بر ایجاد نگرانی نسبت به سلامت عملکرد دستگاه، ممکن است باعث آسیب به لباس‌ها و کاهش کارایی شوینده‌ها شود.

در این مقاله، به بررسی دقیق دلایل مختلفی که موجب جمع شدن آب در لباسشویی می‌شوند، خواهیم پرداخت. از عوامل فنی گرفته تا نکات عملی برای پیشگیری و رفع این مشکلات، در ادامه مقاله به تفصیل به بررسی این موضوع مهم خواهیم پرداخت. آشنایی با این مسائل نه تنها به بهینه‌سازی عملکرد ماشین لباسشویی کمک می‌کند بلکه موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش عمر مفید این تجهیزات نیز می‌گردد.

علت باقی ماندن آب در لباسشویی چیست؟

مشکلات ماشین لباسشویی

پیچ خوردگی شیلنگ تخلیه مشکلی در فرآیند تخلیه آب لباسشویی

در صورتی که شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی شما دچار پیچ خوردگی شده باشد، این مسأله می‌تواند باعث مشکلاتی در فرآیند تخلیه آب شود، حتی به گونه‌ای که کلیه چرخه عمل ماشین لباسشویی به پایان برسد و آب در نهایت در پایین دستگاه بنشیند.

برای حل این مشکل، نخستین گام این است که شلنگ تخلیه را باز کنید. این کار باید به سادگی انجام شود و با خم کردن شیلنگ، آن را دوباره به حالت صاف درآورید.

اهمیت دارد که کمی زمان صرف کنید و آسیب‌های ممکن را در شیلنگ بررسی کنید. هر نشانه‌ای از آسیب، مثل چین و چروک شدگی شدید، ممکن است نشان دهنده این باشد که شیلنگ در آینده ممکن است ترک بخورد و نیاز به تعویض داشته باشد.

برای اطمینان از اینکه در آینده پیچ خوردگی رخ ندهد، بهتر است از قلاب‌های شیلنگ تخلیه U شکلی استفاده کنید که به همراه ماشین لباسشویی ارائه می‌شوند.

اگر شیلنگ ماشین لباسشویی شما هنوز از این نوع قلاب استفاده نکرده باشد، می‌توانید آن را به قیمت ارزان تهیه کنید. این قلاب‌ها از پیچ خوردگی جلوگیری کرده و اطمینان حاصل می‌کنند که در طول فرآیند تخلیه، در وضعیت مناسب خود باقی می‌مانند.

حلقه قرار گرفته در شیلنگ تخلیه نیز می‌تواند باعث شود آب به درستی تخلیه نشود و حتی ممکن است مانع ایجاد یک فضای خالی بین دیوار و دستگاه شود.

تغییر مکان ماشین لباسشویی می‌تواند بهبودی در این مشکلات ایجاد کند؛ اما با این حال، بهتر است به یاد داشته باشید که ممکن است بهبودی کامل در تخلیه آب حتی پس از تغییر مکان حاصل نشود.

علت باقی ماندن آب در لباسشویی چیست؟

علل جمع شدن آب در لباسشویی

گرفتگی شیلنگ تخلیه عامل باقی ماندن آب در لباسشویی

اگر شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی شما پیچ خوردگی یا حلقه ای داشته باشد که اکنون آن را رفع کرده اید و با این حال، ماشین لباسشویی به درستی تخلیه نکند، احتمالاً دچار گرفتگی شیلنگ تخلیه شده‌اید.

وقتی شیلنگ تخلیه پیچ خورده باشد، این مشکل نه چندان نادر است. ذرات کثیفی و زباله‌های موجود در آب حاصل از شستشو ممکن است به داخل لوله گیر کنند.

برای بررسی گرفتگی در شیلنگ تخلیه، لازم است آن را به طور کامل جدا کنید. در این مرحله، یک سطل را در زیر شیلنگ قراردهید تا آب محبوس شده در شیلنگ و ماشین لباسشویی را جمع آوری کنید.

از یک پیچ گوشتی سر صاف برای باز کردن گیره شلنگ در پشت دستگاه استفاده کنید. پس از باز شدن گیره، شیلنگ را از ماشین لباسشویی جدا کنید.

شیلنگ تخلیه را به سمت نور ببرید تا بتوانید از طریق آن مشاهده کنید. اگر متوجه هر گونه مو، جوراب یا سایر مواد زائد شدید شوید، این ممکن است عامل نشستن آب در ماشین لباسشویی باشد.

برای رفع انسداد شلنگ، روش‌های مختلفی وجود دارد. با این حال، اگر واشر فشار دارید، می‌توانید آب را از طریق شیلنگ تخلیه با فشار دادن و هر جسم خارجی را از آن از بین ببرید.

پس از باز شدن شیلنگ، آن را دوباره نصب کنید و ماشین لباسشویی را تست کنید.

علت باقی ماندن آب در لباسشویی چیست؟

راه حل جمع شدن آب در لباسشویی

گرفتگی فاضلاب علت باقی ماندن آب در لباسشویی

اگر شواهدی از گرفتگی در شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی شما مشاهده نشده باشد، ممکن است مسأله گرفتگی بیشتر در سیستم تخلیه موجود باشد.

برای رفع این مشکل، می‌توانید آب جوش مخلوط با بی‌کربنات نوشابه را در زهکشی ریخته و سپس از مار تخلیه استفاده کنید تا هر گونه زباله را از بین ببرید و جریان آب را دوباره به حالت عادی برگردانید.

استفاده از یک زهکش تجاری یا محصولات رفع انسداد سینک نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

در بیشتر موارد، این روش‌ها معمولاً کافی است تا سیستم تخلیه را دوباره راه‌اندازی کنید.

اما در موارد بسیار شدید، ممکن است نیاز باشد با تخصص‌داران تماس بگیرید تا انسداد فاضلاب خود را رفع کنند. با این حال، اغلب ارزش دارد که قبل از تماس با تخصصی، خودتان سعی کنید انسداد تخلیه را حل کنید.

مگر اینکه آسیب به لوله‌های دیگر مشاهده شود، انسداد معمولاً نزدیک تخلیه ماشین لباسشویی خواهد بود، بنابراین از یک مار تخلیه یا ابزار مشابه استفاده کنید تا این انسداد را برطرف سازید.

علت باقی ماندن آب در لباسشویی چیست؟

علت باقی ماندن آب در لباسشویی

مسدود شدن فیلتر: یکی از علل آب جمع شدن در ماشین لباسشویی

در برخی از موارد، زبالات ممکن است در فیلتر لباسشویی گیر کرده و باعث شود آب در داخل محفظه لباسشویی جمع شود. این مشکل می‌تواند عملکرد لباسشویی را تحت تأثیر قرار داده و جلوگیری از خروج آب کند، که عامل باقی ماندن آب در ماشین لباسشویی خواهد بود. برای رفع این مشکل، بهتر است فیلتر دستگاه خود را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید. برای انجام این کار، می‌توانید به بخش پایین ماشین لباسشویی مراجعه کرده و فیلتر را چک کرده و در صورت لزوم آن را تعویض نمایید.

علت باقی ماندن آب در لباسشویی چیست؟

مشکلات تخلیه ماشین لباسشویی

بار بیش از حد در ماشین لباسشویی

با بارگذاری بیش از حد در ماشین لباسشویی، تخلیه تمام آب در طول چرخه چرخش به نسبت ماشین، تقریباً غیرممکن است.

این به دلیل سنگین شدن لباس‌های شسته شده است که به اندازه کافی در درام حرکت نمی‌کنند.

در پایان چرخه، ممکن است آب متراکم در درام باقی بماند، زیرا دستگاه نمی‌تواند به‌طور موثر آن را از لباس‌ها خارج کند.

اگر این اتفاق به طور مکرر رخ دهد، می‌توانید اقدام به مرتب کردن لباس‌های خود بر اساس وزن یا حجم و حتی بر اساس رنگ بنمایید. همچنین، تلاش کنید که اجسام سنگین‌تر را مانند پتوها به تنهایی بشویید. این اقدامات به جلوگیری از حرکت آب راکد در ماشین لباسشویی کمک خواهد کرد.

خرابی پروانه پمپ و تأثیر بر باقی ماندن آب در ماشین لباسشویی

یکی از دلایل جمع شدن آب در ماشین لباسشویی ممکن است به خرابی پروانه پمپ دستگاه بازگردد. در صورتی که هر گونه شیء مانند دکمه، کش و ... در هنگام عملیات شستشو به پروانه ایجاد انسداد کند یا پروانه خود دچار خرابی شود، آب در محفظه دستگاه جمع خواهد شد. به همین دلیل باید پروانه را بازبینی کرده و به سرعت مشکل را برطرف نمایید.

علت باقی ماندن آب در لباسشویی چیست؟

عیب یابی ماشین لباسشویی

کنترل‌کننده آب ورودی: عاملی کلیدی در ماشین لباسشویی

کنترل‌کننده آب ورودی به لباسشویی به عنوان یک شیر برقی شناخته می‌شود. هر گونه خرابی در این قسمت نیز می‌تواند باعث جمع شدن آب در ماشین لباسشویی گردد.

پس از انجام مراحل عیب‌یابی و اطمینان از خرابی کنترل‌کننده آب، توصیه می‌شود تا اولویت خود را بر روی تعویض این قطعه قرار دهید.

خرابی برد الکترونیکی یکی از علت‌های جمع شدن آب در لباسشویی

خرابی برد الکترونیکی می‌تواند یکی از علت‌های جمع شدن آب در لباسشویی باشد، به خصوص زمانی که این برد قادر به کنترل صحیح دستگاه نیست. این بخش مسئول تنظیم دور خشک‌کن، زمان عملکرد لباسشویی و دستورات دیگر مرتبط با کارکرد دستگاه است. هنگام خرابی برد الکترونیکی، عملکرد صحیح دستگاه تضمین نمی‌شود و ممکن است باز و بسته شدن نامناسب شیرهای ورودی، آب درون دستگاه جمع شود یا جریان آب در زمان‌های نامناسب قطع گردد. این مشکلات معمولاً به دلیل اشتباهات در دستوردهی برد الکترونیکی وارد می‌شود. برای اطمینان از عملکرد بهینه دستگاه، لازم است در صورت خرابی، برد الکترونیکی را تعویض کنید.

علت باقی ماندن آب در لباسشویی چیست؟

مراقبت از ماشین لباسشویی

آب ایستاده در ماشین لباسشویی: چگونه آن را تعمیر کنیم

قبل از اینکه از تمیز نشدن لباس‌های کارتان در آن جلسه بزرگ وحشت کنید، به خاطر داشته باشید که ممکن است خودتان بتوانید ماشین لباسشویی خود را تعمیر کنید، حتی اگر اولین چیز را در مورد تعمیر لوازم خانگی ندانید! ما شما را از طریق هر اصلاح احتمالی راهنمایی می‌کنیم، تا بتوانید مشکلات لباسشویی خود را در لحظه حل کنید، 

1. یک چرخه را با یک ماشین خالی اجرا کنید  

اولین قدم برای رفع آب راکد در ماشین لباسشویی، تلاش برای تشخیص مشکل است. یک چرخه چرخش سریع بدون هیچ لباسی در ماشین لباسشویی اجرا کنید و در نزدیکی آن بمانید تا بتوانید ماشین را تماشا و گوش دهید. فقط مطمئن شوید که ماشین لباسشویی شما پر از آب است.

آیا صدای تخلیه آب را می شنوید؟ آیا دستگاه در وسط یک چرخه در جایی متوقف می شود؟ آیا بعد از اتمام چرخه چرخش ماشین لباسشویی هنوز آب دارد؟ مشخص کردن زمان بروز مشکل می تواند به شما کمک کند تا مشکل را سریعتر پیدا کنید.

2. سوئیچ درب و سنسور را بررسی کنید 

برای واشرهای با بارگیری از بالا که قفل درب ندارند، سوئیچ درب معیوب این پیام را به دستگاه شما ارسال می کند که درب باز است. به عنوان یک ویژگی ایمنی، اگر سنسور نشان دهد که درب باز است، اکثر ماشین‌های بارگیری از بالا نمی‌چرخند یا تخلیه نمی‌شوند.

در حالی که دستگاه شما در طول چرخه تست شما کار می کند، درب آن را بسته نگه دارید تا دستگاه چرخه را به طور کامل متوقف کند (معمولاً این درست قبل از چرخه چرخش است).

سپس، سنسور درب را با انگشت یا درپوش قلم فشار دهید و ببینید که آیا دستگاه از سر گرفته می شود یا خیر. اگر این اتفاق افتاد، ممکن است ساقه کوچک درب شما شکسته شده باشد و دیگر نتواند حسگر را در زمانی که درب بسته است فشار دهد.

اگر هنگام فشار دادن سوئیچ سنسور هیچ اتفاقی نیفتد، سنسور ممکن است معیوب باشد ،به این معنی که احتمالاً باید در اسرع وقت با یک تکنسین تعمیر تماس بگیرید یا یک ماشین لباسشویی جدید بخرید .

3. شیلنگ تخلیه خود را بصری بررسی کنید 

هنگامی که چرخه آزمایش خود را اجرا کردید، ممکن است متوجه شده باشید که هیچ صدای تخلیه از ماشین لباسشویی یا شلنگ تخلیه خود را نشنیده اید، حتی در حالی که ماشین لباسشویی نشان می دهد که در چرخه تخلیه است. در این صورت، احتمالاً شلنگ تخلیه شما مقصر است.

شلنگ های تخلیه ماشین لباسشویی از پلاستیک بادوام ساخته شده اند، اما مانند لوله هایی که در دیوارهای خانه خود پیدا می کنید سفت و سخت نیستند. این بدان معنی است که لوله تخلیه شما می تواند پیچ ​​خورده یا به دور خود حلقه بزند که می تواند جریان آب را قطع کند.

ماشین لباسشویی خود را از دیوار دور کنید و به صورت بصری شلنگ را از نظر هر گونه پیچ خوردگی، خمیدگی تیز یا نقطه گیر کرده بررسی کنید. ممکن است شلنگ بین ماشین لباسشویی و دیوار گیر کرده باشد که در این صورت جابجایی آن به موقعیت بهتر کمک کننده خواهد بود. هر گونه پیچ خوردگی یا حلقه را باز کنید (در صورت نیاز به مرحله بعدی در مورد برداشتن شلنگ ماشین لباسشویی مراجعه کنید) و یک چرخه دیگر را اجرا کنید تا ببینید آیا مشکل حل شده است یا خیر.

4. برای بررسی انسداد شلنگ را بردارید 

بعد از اینکه شلنگ را چک کردید، هنوز آب در ماشین لباسشویی باقی مانده است؟ شیلنگ تخلیه ممکن است به نحوی مسدود شود، که می تواند به این معنی باشد که آب در درام ماشین لباسشویی گیر کرده است یا ماشین لباسشویی شما به آرامی تخلیه می شود .

زمان مرحله بعدی: بررسی انسدادهای پنهان در داخل شلنگ. 

برای انجام این کار، باید شلنگ را به طور کامل بردارید. قبل از شروع، ایده خوبی است که یک سطل یا ظرف بزرگ در دسترس داشته باشید تا آب موجود در شلنگ (یا آبی که در درام ماشین لباسشویی گیر کرده است) را بگیرید. برای جدا کردن شلنگ خود، از یک پیچ گوشتی سر صاف برای باز کردن گیره شلنگ در پشت دستگاه استفاده کنید، سپس شلنگ را از دستگاه جدا کنید، زمانی که گیره به اندازه کافی شل شد.

شیلنگ تخلیه را روی یک چراغ نگه دارید تا بتوانید تمام مسیر را از طریق آن ببینید. اگر جوراب یا جسم خارجی دیگری در داخل آن گیر کرده باشد، مقصر آب ایستاده در ماشین لباسشویی خود را پیدا کرده اید. یک گیره فلزی، میله بلند یا شیئی شبیه به آن می‌تواند به شما کمک کند که شیلنگ را فشار دهید یا بیرون بکشید تا بتوانید دوباره آن را نصب کنید و به لباس‌های خود بازگردید.

5. بارهای سبکتر یا کوچکتر را امتحان کنید 

اگر ماشین لباسشویی شما دارای ستون همزن بلند است، بارهای زیاد یا سنگین لباس ها ممکن است باعث چرخه چرخش ناکارآمد شود. اقلام حجیم مانند پتو می توانند در یک طرف ماشین لباسشویی گیر کنند، به این معنی که شما سرعت چرخش کافی برای حذف آب از پارچه را به اندازه کافی ندارید. اغلب، این کار باعث می‌شود که آب در ماشین لباسشویی بماند و لباس‌های خیس چکه کند. این می تواند در ماشین های لباسشویی پروانه یا همزن و هر دو واشر با درب از بالا و درب جلو اتفاق بیفتد .

احتمالاً قبلاً لباس‌های خود را بر اساس رنگ مرتب می‌کنید ، اما همچنین می‌توانید لباس‌های خود را بر اساس وزن یا حجم دسته‌بندی کنید تا احتمال توزیع ناهموار وزن را کاهش دهید. اگر نیاز به شستن روکش سنگین یا اقلام مشابه دارید، نزدیک ماشین لباسشویی خود بمانید و چرخه را هر چند دقیقه یکبار متوقف کنید تا وزن آن مجددا توزیع شود و به ماشین لباسشویی خود شانس مبارزه در چرخه چرخشی کارآمد را بدهید. 

منبع: بیتوته

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز