خبرگزاری کار ایران

هر چند وقت یکبار باید ملحفه و حوله خود را بشویید؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۰۱۶

به نظر می‌رسد هر فردی در مورد دفعات شستن حوله‌ها و ملحفه‌ها نظر متفاوتی دارد. در حالی که بسیاری از افراد ممکن است با شنیدن این پاسخ که آیا شستن حوله و ملحفه پس از چندین روز یا چندین هفته بهترین گزینه است تعجب کنند.

به نظر می‌رسد هر فردی در مورد دفعات شستن حوله‌ها و ملحفه‌ها نظر متفاوتی دارد. در حالی که بسیاری از افراد ممکن است با شنیدن این پاسخ که آیا شستن حوله و ملحفه پس از چندین روز یا چندین هفته بهترین گزینه است تعجب کنند نتیجه یک نظرسنجی در بریتانیا نشان داد که تقریبا نیمی از مردان مجرد گزارش کردند که ملحفه‌های خود را تا چهار ماه نیز مورد شستشو قرار نمی‌دهند. کاملا واضح است که بازه زمانی چهار ماهه بسیار طولانی است، اما زمان ایده آل برای شستشوی ملحفه و حوله چه زمانی می‌باشد؟

ملحفه و حوله وضعیتی کاملا متفاوت از دیگر البسه را دارند و بنابراین باید در فواصل زمانی مختلف شسته شوند. در حالی که یک یا دو هفته فاصله زمانی  برای ملحفه کافی می‌باشد بهتر است حوله‌ها را هر چند روز یکبار بشوئید. در هر حال چه کسی احساس داشتن ملحفه‌های تازه یا بوی یک حوله تازه شسته شده را دوست ندارد؟

چرا باید حوله‌ها را بیش‌تر بشوئید؟

وقتی خود را خشک می‌کنید هزاران سلول پوست و میلیون‌ها میکروب روی حوله می‌نشیند. به دلیل آن که پس از دوش گرفتن از حوله تان برای خشک کردن خود استفاده می‌کنید در نتیجه حوله به طور مرتب مرطوب است. شما هم چنین مقدار زیادی پوست مرده، میکروب، عرق و چربی پوست را هر شب بر روی ملحفه‌های خود می‌ریزید.

حوله‌ها از مواد ضخیم تری در مقایسه با ملفحه‌ها تهیه می‌شوند و بنابراین تمایل دارند برای مدت زمان طولانی تری مرطوب باقی بمانند. در اینجا باید پرسید چرا رطوبت باعث ایجاد مشکل می‌شود؟ حوله‌های مرطوب محل رشد باکتری‌ها و کپک‌ها هستند. اگرچه کپک لزوما قابل مشاهده نخواهد بود و برای مشاهده آن کپک باید به میزان قابل توجهی رشد کرده باشد، اما می‌تواند منجر به ایجاد بوی نامطبوع شود. علاوه بر بو‌ها قرار گرفتن در معرض این میکروب‌ها در حوله‌ها و ملحفه‌های شما می‌تواند باعث بروز آسم، تحریکات پوستی آلرژیک یا سایر عفونت‌های پوستی شود؛ بنابراین مدت زمان ایده آل برای شستشو چه زمانی می‌باشد؟

برای رختخواب این واقعا به عواملی مانند حمام یا دوش گرفتن درست پیش از رفتن به رختخواب بستگی دارد یا این که پس از یک روز طولانی با بدن عرق کرده به رختختواب رفته و صبح دوش گرفته باشید. در مورد دوم باید ملحفه‌های خود را به صورت مرتب‌تر و در بازه‌های زمانی کوتاه تری بشوئید. به عنوان یک قاعده کلی یک بار در هفته یا هر دو هفته یکبار می‌تواند بازه زمانی خوبی باشد.

هر چند وقت یکبار باید ملحفه و حوله خود را بشویید؟

برای حوله‌ها در حالت ایده آل شستشوی آن‌ها باید به طور منظم شاید هر چند روز یکبار صورت گیرد در حالی که حوله صورت تان باید پس از هر بار استفاده تمیز شود. از آنجایی که حوله صورت مدت طولانی تری خیس می‌ماند و به طور مرتب استفاده می‌شود سلول‌ها و میکروب‌های پوستی بیش‌تر را حفظ می‌کند. حوله‌های خود را در دمای بالا (برای مثال ۶۵ درجه سانتیگراد) بشوئید، زیرا بسیاری از میکروب‌ها را از بین می‌برد. اگر به صرفه جویی در مصرف انرژی آگاه هستید می‌توانید از دمای کم تری استفاده کنید و یک فنجان سرکه به شستشو اضافه کنید. سرکه میکروب‌ها را از بین می‌برد و از ایجاد بوی بد جلوگیری می‌نماید. ماشین لباسشویی خود را به طور مرتب تمیز کنید و بعد از هر بار شستشو لاستیک قسمت ورودی آن را خشک کنید، زیرا از نقاطی است که میکروب‌ها تمایل دارند در آنجا رشد کنند.

اگر به طور منظم حوله‌های خود را بشوئید، اما هنوز بوی بدی داشته باشند چه خواهد شد؟ یکی از دلایل می‌تواند آن باشد که پس از اتمام شستشو حوله‌ها  را برای مدت زمانی طولانی در ماشین لباسشویی رها کره و آن‌ها را از ماشین خارج نساخته اید. به طور خاص اگر چرخه شستشو با آب گرم بوده باشد گرما و رطوبت در مدت زمان طولانی به میکروب‌ها اجازه می‌دهند تا رشد کنند. در شرایط آزمایشگاهی تعداد این باکتری‌ها می‌تواند هر ۳۰ دقیقه یکبار به میزان دو برابر افزایش یابد. مهم است که حوله خود را بعد از استفاده آویزان کنید تا خشک شود و بعد از اتمام چرخه حوله را در ماشین لباسشویی رها نکنید.

در صورت امکان حوله‌ها و ملحفه‌های خود را زیر نور آفتاب آویزان کنید. این کار باعث می‌شود به سرعت و به طور کامل خشک شده و بوی خوش تازگی و تمیزی را در حوله و ملحفه تقویت می‌کند. استفاده از خشک کن در صورت نامساعد بودن آب و هوا جایگزین خوبی خواهد بود، اما در صورت امکان همواره قرار دادن حوله و ملحفه در فضای باز و در معرض آفتاب بهتر است.

هم چنین، حتی اگر قرار است حوله شما شسته شود حوله خیس را داخل سبد لباسشویی نیندازید، زیرا حوله مرطوب و کثیف مکان ایده آلی برای رشد میکروب‌ها خواهد بود. زمانی که به شستشوی خود می‌رسید حوله و سایر لباس‌های اطراف آن ممکن است بوی بدی پیدا کنند و در آن صورت ایجاد بوی تازگی حوله‌های تان ممکن است دشوار باشد.

منبع: فرارو

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز