خبرگزاری کار ایران

دیابتی ها دچار سندروم پای بیقرار می شوند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۰۸۲

دانشیار گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سندروم پای بیقرار در بیماران مبتلا به دیابت شایع بوده و با بروز آن فرد دچار اختلالات خواب نیز می‌شود.

دکتر مهناز امینی با اشاره به اینکه سندروم پای بیقرار در بیماران مبتلا به دیابت، علامتی شایع است اظهار کرد: این بیماران به علت ابتلا به دیابت، دچار اختلالات خواب نیز می‌شوند، چون سندروم پای بیقرار در این بیماران باعث می‌شود که فرد دیرتر به خواب برود و در نتیجه این رفتار، بی خوابی و کاهش کیفیت خواب را تجربه کند و صبح با احساس خستگی از خواب بیدار و در طول روز احساس خواب آلودگی کند.  همچنین،  اطرافیان فرد متوجه صدای  تنفس بیش از حد او در هنگام خواب (خرخر) می‌شوند.

ضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: علائم شایع سندروم پای بیقرار بیرون دادن پاها از زیر پتو و  قرار دادن آنها در جای خنک، به وجود آمدن  احساس ناخوشایندی در پاها و بدن فرد، متوجه شدن پرش ناگهانی دست و پای فرد بیمار در خواب،  توسط اطرافیان، است. لذا سندروم پای بی قرار یک علامت بسیار شایع بوده و با توجه به ناشناخته  بودن این علامت، فرد متوجه علائم آن نمی‌شود به همین دلیل هم به موقع به پزشک مراجعه نمی کند و سالیان زیاد این علامت را دارد، بدون اینکه اطلاع داشته باشد که به کدام متخصص باید مراجعه کند.  افرا مبتلا به این بیماری ممکن است در صورت عدم پرسش پزشک متوجه بیماری خود نشوند.

دکتر امینی در خصوص اقدامات بهداشتی موثر در رفع علائم سندروم پای بیقرارگفت: اولین اقدام های بهداشتی، خودداری از سرپا ایستادن زیاد، آویزان نبودن پاها، خودداری از پوشیدن لباس های تنگ، قرار دادن  پاها در سطح قلب و بدن جهت کاهش احتتقان پاها،  مصرف خوراکی هایی در شب مانند اسفناج خام، جوپرک و شام سبک است. درمان های مختلفی برای علائم این بیماری وجود دارد که متاسفانه برخی از بیماران جهت کاهش علائم ناشی از سندرم پای بیقرار که از آن اطلاع کافی ندارند، به مصرف مواد مخدر روی می آورند.

وی گفت: بیش از 15 سال است که کلینیک‌های خواب در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در درمانگاه  تخصصی بیمارستان روانپزشکی ابن سینا و کلینیک ویژه بیمارستان امام رضا(ع) فعالیت داشته و با تعرفه‌های دولتی به درمان بیماران می پردازد.

 

منبع آرمان
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز