خبرگزاری کار ایران

ماهی 12 میلی‌متری با صدای طبل جنگی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۸۹۱

تصور کنید، ماهی‌ای به کوچکی ناخن شما که صدایی به بلندی شلیک گلوله یا آژیر آمبولانس تولید می‌کند! این موجود شگفت‌انگیز، دانیونلا نام دارد و در رودخانه‌های میانمار زندگی می‌کند.

دانشمندان برای مدت‌ها در تلاش بودند تا راز قدرت صدای دانیونلا را کشف کنند. در حالی که اکثر ماهی‌ها از بادکنک شنای خود برای تولید صدا استفاده می‌کنند، دانیونلا با مغزی کوچک، فاقد این مکانیزم است.

سیستم صوتی منحصربه‌فرد

تحقیقات جدید دانشگاه Charité در برلین نشان می‌دهد که دانیونلا از سیستم صوتی منحصربه‌فردی با سه بخش کلیدی استفاده می‌کند:

  • غضروف طبل‌زن: این غضروف مانند یک طبل عمل می‌کند و با ارتعاش، صدا را تولید می‌کند.

  • زائدۀ استخوانی: این زائده به غضروف طبل‌زن متصل است و مانند یک چکش عمل می‌کند.

  • عضله مقاوم: این عضله زائده استخوانی را با قدرت و سرعت بالا به حرکت در می‌آورد.

صدای بلند و سریع

ترکیب این سه بخش به دانیونلا اجازه می‌دهد تا پالس‌های صوتی بسیار سریع و بلند تولید کند. این صداها در فرکانس‌های پایین هستند و می‌توانند مسافت‌های طولانی را در آب طی کنند.

چرا فقط نرها؟

جالب است بدانید که فقط ماهی‌های نر دانیونلا می‌توانند این صداهای بلند را تولید کنند. دلیل این امر، وجود زائدۀ استخوانی سخت‌تر در نرها است.

اهمیت کشف این سیستم صوتی

کشف سیستم صوتی منحصر به فرد دانیونلا، دریچه‌ای جدید به سوی تنوع و پیچیدگی مکانیسم‌های تولید صدا در موجودات زنده می‌گشاید. این یافته‌ها به درک بهتر ما از زیست‌شناسی تکاملی و بیومکانیک کمک خواهد کرد.

منبع سلام نو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز