خبرگزاری کار ایران

از چابهار چه چیزهایی بخریم؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۴۳۴۹

بندر زیبای چابهار در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری توریست‌های ایرانی و خارجی تبدیل شده است.

 سواحل زیبای چابهار، غارهای باستانی، موزه‌های محلی، جنگل‌های حرا و تالاب‌های رنگی همگی از جاذبه‌های طبیعی و منحصر به فرد این منطقه بکر محسوب می‌شوند.

از آن‌جایی که بندر چابهار به دریای آزاد یعنی اقیانوس هند راه دارد؛ محل مناسبی برای خرید کالا و پوشاک به حساب می‌آید.

سوغاتی‌های این شهر به دو بخش خوراکی و صنایع دستی تقسیم می‌شوند. البته همان‌طور که گفتیم، این شهر برای خرید لوازم دیگر نظیر لوازم خانگی، بهداشتی، آرایشی و… هم ارزان است.

ماهی و میگو

بندر چابهار به دلیل مجاورت با اقیانوس هند و دارا بودن سواحل مختلف یکی از مهم‌ترین شهرهای صید ماهی و میگو در ایران محسوب می‌شود. از جمله ماهی‌هایی که در سواحل چابهار صید می‌شوند می‌توان به ماهی حلوا، ماهی سرخو، ماهی سفید، ماهی شوریده، شیرماهی، میگو، اره ماهی، ماهی هامور، ماهی قباد و ماهی سنگسر اشاره کرد.

برای کسانی‌که علاقه زیادی به خورن غذاهای دریایی دارند؛ چابهار شهر مناسبی برای خرید ماهی و میگو محسوب می‌شود. زیرا از تنوع گونه‌های بیشتری برخوردار بوده و می‌توان انواع ماهی‌های تازه را با قیمت مناسب‌تر از سایر شهرها تهیه کرد. از این ‌رو مسافرانی که به غذاهای دریایی علاقه زیادی دارند؛ معمولا در هنگام بازگشت به شهر خود، به مقدار کافی از این غذای محبوب برای خود و حتی به عنوان سوغاتی برای آشنایان، تهیه می‌کنند.

سوزن‌دوزی

یکی از آثار دستی، در چابهار سوزن‌دوزی است. سوزن‌دوزی بر روی پارچه انجام می‌شود. آثاری که بر روی این پارچه‌ها نقش می‌بندد، اغلب الهام گرفته از ذهن زیبای زنان بلوچی است. آثاری که سوزن‌کاری شده‌اند با توجه به هنر سختی که روی این پارچه به کار می‌رود قیمت پارچه‌های سوزن‌دوزی شده نسبت به سایر پارچه‌ها گران‌تر است. مرکز این هنر زیبا ایرانشهر سیستان است، اما در چابهار نیز به فراوانی یافت می‌شود.

سنگ‌های قیمتی

یکی از جذاب ترین سوغاتی های شهر چابهار نگین های قیمتی است که در بازار این شهر به فروش می رسد. این نگین ها توسط هنرمندان گوهرتراش در شهر چابهار طراحی و ساخته می شود. راه اندازی صنعت گوهرتراشی در چابهار توسط سازمان منطقه آزاد چابهارانجام شده است. برای درست کردن نگین‌های قیمتی در ابتدا سنگ های قیمتی را برش می دهند.

سپس هنرمندان گوهر تراش آن را تبدیل به نگین های زیبا می کنند. این نگین ها در زیورآلات مختلف مثل انگشتر، دستبند، گردنبند، ‌گوشواره و … استفاده می شود. اگر دوستانی دارید که اهمیت خاصی برای ظاهر خود قائل اند و دوست دارید آن ها را خوشحال کنید، حتما نگین های قیمتی چابهار را برای آن ها سوغات ببرید.

شیرینی لندو

در سیستان‌ و بلوچستان شیرینی‌های مختلفی درست می‌شود و یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین آن‌ها، شیرینی لندو است. این شیرینی از ترکیب خرما، گندم و کنجد تهیه می‌شود و پس از ترکیب این موارد، آن را به شکل‌های مختلفی در می‌آورند.

اگر چابهار را برای سفر انتخاب می‌کنید، حتما شیرینی لندو را امتحان کنید؛ بدون شک یکی از گزینه‌های عالی و کم‌هزینه به عنوان سوغات چابهار است.

گلیم‌

یکی از سوغاتی های زیبای شهر چابهار گلیم هایی است که توسط زنان این شهر بافته شده است. گلیم های شهر چابهار توسط زنان روستاهای اطراف شهر مثل دهستان جهلیان ساخته می شود. اندازه آن حدودا ۲٫۵ در ۱٫۵ متر است و درست کردن آن ۷۰ ساعت زمان می برد.

مواد اولیه برای ساخت گلیم‌های این شهر توسط دام های روستاییان و عشایر این منطقه تهیه می شود. به این صورت که از پشم دام ها نخ درست می کنند و از این نخ گلیم درست می کنند. طرح و نقوش این گلیم ها خاص و جذاب است و می توانید به عنوان سوغاتی برای نزدیکان خود هدیه ببرید.

ادویه

یکی دیگر از چیزهایی که به عنوان سوغات چابهار یاد می‌شود، ادویه است! شاید ادویه را در تمام شهرهای ایران بتوانید پیدا کنید، اما ادویه‌های چابهار از دو نظر اهمیت زیادی دارند:

  • برخی ادویه‌های بندر چابهار در شهرهای دیگر پیدا نمی‌شوند!

  • کیفیت ادویه‌های بندر چابهار بسیار بالا است و با استفاده از آن می‌توانید طعم خوبی به غذای خود ببخشید.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر مسافر چابهار هستید، حتماً ادویه‌های این شهر را خریداری کنید! حتی اگر قصد دارید برای دوستان خانه‌دار خود سوغاتی ببرید، ادویه‌های کم‌یاب بندر چابهار یکی از گزینه‌های بسیار مناسب است. ادویه ماهی، ادویه کراهی و ادویه خورشتی از جمله ادویه‌هایی هستند که می‌توانید آن را با قیمت بسیار ارزان نسبت به سایر شهرهای ایران، در بندر چابهار تهیه کنید.

شکلات

یکی دیگر از سوغات‌های خوشمزه در چابهار که معمولاً طرفداران آن از بین کودکان بیشتر هستند، شکلات‌های وارداتی در چابهار هستند. این شکلات‌ها اگرچه از محصولات چابهار نیستند، اما با توجه به اینکه چابهار در نزدیکی آب‌های آزاد قرار دارد و کشتی‌های تجاری زیادی در آنجا وجود دارد، یکی از سوغات‌های این شهر بندری محصولات خارجی وارداتی همچون شکلات است. این محصولات برند با طعمی خاص می‌تواند سوغاتی خوب و مدرن برای عزیزانتان به‌حساب بیاید.

میوه‌های خاص چابهار

چابهار به دلیل آب و هوای معتدل و چهارفصلی که داراست؛ محل کشت بسیاری از میوه‌های استوایی است که در سایر نقاط کشور یا کمیاب هستند و یا به دلیل طلبیدن شرایط آب و هوایی خاص رشد نمی‌کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز