خبرگزاری کار ایران

راز سربازان سفالی چین چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۴۷۹

این کشف، یکی از بزرگترین اکتشافات باستان‌شناسی دوران مدرن به شمار می‌رود.

در اعماق خاک چین، ارتشی عظیم از سربازان سفالی به مدت ۲۰۰۰ سال پنهان بود. این کشف شگفت‌انگیز، پنجره‌ای به سوی دنیای اولین امپراتور چین، "چین شی هوانگ" گشوده و رازهای تمدن باستانی این سرزمین را فاش می‌کند. در این بازنویسی، سفری به دنیای این سربازان گلی خواهیم داشت و داستان امپراتوری قدرتمند و مقبره‌اش را روایت می‌کنیم.

سربازان گلی، نگهبانان امپراطور

در سال ۱۹۷۴، گروهی از کشاورزان در استان شانشی چین، به طور تصادفی با مجسمه‌های گلی روبرو شدند. این کشف، سرآغاز حفاری‌های گسترده‌ای بود که منجر به یافتن هزاران سرباز، اسب و ارابه سفالی در اندازه واقعی شد. این ارتش عظیم، محافظان مقبره چین شی هوانگ، اولین امپراتور چین بود که در سال ۲۲۱ قبل از میلاد مسیح به قدرت رسید.

محل کشف این ارتش، در نزدیکی پایتخت باستانی چین شی هوانگ، "ژیان یانگ" قرار دارد. این منطقه که زمانی سرزمینی خشک و کم‌آب با تپه‌ها و غارهای فراوان بوده است، امروزه به واسطه مجسمه‌های سفالی غول‌پیکر پنج فوتی که در آن به فروش می‌رسند، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب تبدیل شده است.

باستان‌شناسان در طول ۵۰ سال گذشته، حدود ۶۰۰ گودال یا دخمه باستانی را در این منطقه به مساحت ۲۲ مایل مربع کشف کرده‌اند. در میان این گودال‌ها، سه گودال اصلی به راحتی قابل دسترسی هستند و در محوطه موزه مقبره امپراتور قرار دارند.

امپراطوری قدرتمند

چین شی هوانگ، با اتحاد هفت پادشاهی متخاصم، امپراتوری قدرتمندی را پایه‌گذاری کرد. او به خاطر هوش و قاطعیت خود شناخته شده بود و برای تحکیم قدرت خود، دست به اقدامات متعددی از جمله استانداردسازی واحدهای پول، وزن و اندازه، ساخت جاده‌ها و دیوار بزرگ چین زد.

در یکی از این گودال‌ها، ستون‌های بلند سربازان که برخی از آنها از قطعات شکسته دوباره جمع‌آوری شده‌اند، در صفوف مرتب ایستاده‌اند. این سربازان با موهای گره‌زده و کلاه‌هایشان، زره‌هایشان، ریش‌های بزی یا کوتاهشان، هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد و شگفت‌انگیزی دارند.

گودال دوم تصویری از وضعیت سربازان در زمان کشف را نشان می‌دهد: برخی از آنها صاف ایستاده و تا شانه‌هایشان در خاک مدفون شده‌اند، در حالی که برخی دیگر به پشت در کنار اسب‌های سفالی خود افتاده و ترک خورده‌اند.

مقبره‌ای مرموز

مقبره چین شی هوانگ، یکی از بزرگترین مقبره‌های جهان است که هنوز کاوش نشده باقی مانده است. گفته می‌شود این مقبره پر از گنجینه‌های بی‌نظیر و مجسمه‌های مختلف است. باستان‌شناسان معتقدند که ارتش سفالی تنها بخش کوچکی از این مجموعه عظیم است.

رازهایی ناگشوده

مرگ چین شی هوانگ در سال ۲۱۰ قبل از میلاد مسیح، رازهای زیادی را ناگشوده باقی گذاشت. هدف او از ساخت این ارتش عظیم چه بود؟ آیا او به دنبال جاودانگی بود؟ کاوش‌های آینده شاید بتوانند پرده از رازهای این امپراتور قدرتمند و مقبره‌اش بردارند.

میراثی جاودانه

سربازان سفالی چین، یادآور عظمت امپراتوری چین و نبوغ تمدن باستانی این سرزمین هستند. این مجسمه‌های شگفت‌انگیز، هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کنند و به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان شناخته می‌شوند.

منبع فرادید
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز