خبرگزاری کار ایران

توجیه نمایندگان برای کوتاهی در نظارت برساخت ایران ۱۴۰

کد خبر : ۱۹۴۹۹۴

تنها ساعاتی پس از سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ اظهارنظر نمایندگان مجلس درباره هشدارهای قبلی نسبت به پرواز این هواپیما و غیر استاندارد بودن آن آغاز شد. هشدارهایی که هیچ سابقه خاصی از آنها در میان اخبار و گزارش های مربوط به مجلس نیست. آنچه که از سابقه بازدید نمایندگان از خط تولید هواپیمای ایران ۱۴۰ در اخبار وجود دارد چیزی جز به به و چه چه آنها به این صنعت ملی نیست.

به نظر می رسد برخی نمایندگان مجلس سعی دارند با به راه انداختن بازی «از این نبود سر علم!» کم کاریشان درباره نظارت بر ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ و تعریف و تمجیدهای دیروزشان از این هواپیما را توجیه کنند.

می گویند شبی خیاطی در خواب دید که صحرای محشر بر پاست و علمی از آتش سوزان بر بالای سرش نگه داشته اند. دید پارچه آن علم، مرکب از هزاران قطعه پارچه هایی است که در موقع بریدن لباسهای مردم زیاد آورده است و همگی را برای خود برداشته است. ترسید و وقتی فردا به دکان رفت به شاگردانش دستور داد که هر وقت پارچه ای را برش می دهد؛ بگویند علم تا استاد از کم و کسر بریدن آن خودداری می کرد. تا اینکه روزی شخصی طاقهٔ شال بسیار اعلایی را نزد استاد آورد تا لباس مناسبی برای او تربیت دهد. چون طاقهٔ شال خیلی قیمتی بود، اوستا نتوانست از کش رفتن آن دریغ کند و به همین خیال تاشاگردانش بر حسب معمول گفتند: اوستا علم! علم! خیاط سخت خشمگین شد و در جواب آنان فریاد زد: درد و ورم، از این که نبود سر علم!

ضرب المثل بالا برای وقتی استفاده می شود که فرد یا افرادی سعی می کنند عمل اشتباهی را توجیه کنند. داستان انتقاد برخی نمایندگان از ساخت ایران ۱۴۰ و استاندارد نبودن و اشاره به هشدارهایی که هیچ سوابقی از آن موجود نیست، به همین ضرب المثل شبیه است. این نمایندگان فراموش کرده اند از همین هواپیمایی که امروز از ساخت آن انتقاد می کنند؛ روزی تمجید می کردند. آنها در واقع از همین هواپیمایی تمجید می کردند که در شهرک آزادی سقوط کرد و باعثکشته شدن تعدادی از هموطنان شد. گویا این نمایندگان نمی خواهند قبول کنند که در آن زمان هم دقیقا از همین پارچه سر علم بود!

فراموش کردن وظیفه نظارت

تنها ساعاتی پس از سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ اظهارنظر نمایندگان مجلس درباره هشدارهای قبلی نسبت به پرواز این هواپیما و غیر استاندارد بودن آن آغاز شد. هشدارهایی که هیچ سابقه خاصی از آنها در میان اخبار و گزارش های مربوط به مجلس نیست. به راستی این نمایندگان کی و چگونه هشدارهای خود را داده اند و چرا در سابقه اخبار مربوط به بازدید نمایندگان از خط تولید این هواپیما فقط به تعریف و تمجید از این شاهکار صنعت هوایی کشور بر می خوریم، نه چیزی بیشتر از این؟

مهرداد لاهوتی اولین نماینده ای بود که بعد از سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ گفت که این هواپیما اجازه پرواز نداشته و قبلا هو نمایندگان درباره کیفیت آن هشدار داده بودند. او حتی به بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از خط تولید این هواپیما اشاره کرده و گفته که در آن بازدید هم نگرانی نمایندگان به سازندگان هواپیما منتقل شده بود. این دست صحبت ها البته مختص به مهرداد لاهوتی نماند و توسط چند تن دیگر از نمایندگان تکرار شد.

اما آنچه که از سابقه بازدید نمایندگان از خط تولید هواپیمای ایران ۱۴۰ در اخبار وجود دارد چیزی جز به به و چه چه آنها نیست. از جمله حداقل سه دور بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی از خط تولید این هواپیما است که از سال ۸۷ به بعد انجام شده است و هر بار در جریان این بازدیدها علاالدین بروجردی ساخت این هواپیما را نشانه پیروزی ایران بر تحریم ها دانسته و بر ادامه تولید آن تاکید کرده است.

یک بار هم ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بازدید از خط تولید هواپیمای ایران ۱۴۰ بر ادامه تولید آن و همینطور نقش درخشان این تولید در دور زدن تحریم ها سخن گفته بود.

اکنون در حالی که سوالات درباره هواپیمای ایران ۱۴۰ بسیار زیاد شده، یکی از اصلی ترین سوالات از نمایندگانی چون مهرداد لاهوتی این است که کجا و چه وقت و به چه کسانی درباره غیر استاندارد بودن هواپیمای ایران ۱۴۰ هشدار داده بودند؟ اگر قبلا از وضعیت این هواپیما اطلاع داشتند چرا در راستای اصلاح وضع آن و یا توقف پرواز این هواپیما اقدامی انجام نداده اند؟ اگر به فرض این نمایندگان هشدارهای لازم را به مقامات دولتی داده و دولتی ها هم نسبت به آن بی توجه بوده اند، چرا این هشدارها را به مردمی که جانشان در گرو کیفیت این هواپیماها بوده اعلام نکردند؟

اکنون برخی نمایندگان گفته اند که هیچ خط هوایی حاضر به خریداری ایران ۱۴۰ نشده و به همین دلیل شرکت سازنده برای استفاده از آن یک خط هوایی تاسیس کرده است. چرا این موضوع زمانی که برخی از همکاران همین نمایندگان در کنار خط تولید ایران ۱۴۰ با ژست های افتخار آمیز عکس یادگاری می گرفتند و آن را به عنوان نماد کیفیت صنعت و توانمندی های داخلی می دانستند، مطرح نمی شد؟

به نظر می رسد در کنار همه بررسی ها باید بررسی شود که اولا ایا از اساس مجلسی ها نسبت به موضوع کیفیت ایران ۱۴۰ هشدار داده بودند یا نه؟ ثانیا اینکه با توجه به ارتباط مستقیم کیفیت این هواپیما با جان شهروندان، چرا این هشدارها به صورت عمومی منتشر نشده است؟ ثالثا چرا در این مدت اقدام عملی در قبال توقف پرواز این هواپیما توسط نمایندگانی که وظیفه آنها نظارت بر دستگاه های اجرایی است صورت نگرفته است؟

گویی نمایندگان فراموش کرده اند که این ایران ۱۴۰ همان ایران ۱۴۰ است که البته بعید است و به نظرمی رسد همان بازی «از این نبود سر علم» در جریان است.

منبع: پیام نو

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز