خبرگزاری کار ایران

استفاده ۱۲درصد مردان ایران از لوازم آرایش

کد خبر : ۲۰۷۷۳۰

بر اساس تحقیقی که در ۶ شهر تهران، رشت، مشهد، اصفهان، شیراز و زنجان بین جوانان ۱۶ تا ۳۰ سال صورت گرفته است تهران در استفاده مردان از لوازم آرایشی صدر نشین است و پس از آن به ترتیب شیراز، اصفهان، زنجان بیشترین استفاده را دارند.

بنیان گذار آسیب شناسی اجتماعی در ایران با اشاره به استفاده ۱۲ درصد مردان ایرانی از لوازم آرایش گفت: ما آمادگی برای مقابله با ناتوی فرهنگی نداشته ایم و نداریم. بر اساس تحقیقی که در ۶ شهر تهران، رشت، مشهد، اصفهان، شیراز و زنجان بین جوانان ۱۶ تا ۳۰ سال صورت گرفته است تهران در استفاده مردان از لوازم آرایشی صدر نشین است و پس از آن به ترتیب شیراز، اصفهان، زنجان بیشترین استفاده را دارند.

به گزارش ایلنا به نقل از میزان، مجید ابهری، درباره فراگیر شدن آرایش در میان برخی از پسران و مردان ایرانی با بیان اینکه در حال حاضر طبق پژوهشی که بنیاد علوم رفتاری انجام داده است ۱۲ درصد از مردان از لوازم آرایش استفاده می کنند، گفت: پژوهش انجام گرفته توسط بنیاد علوم رفتاری در ۶ شهر تهران، رشت، مشهد، اصفهان، شیراز و زنجان بین ۴۲ هزار جوان ۱۶ تا ۳۰ سال نشان می دهد تهران صدرنشین استفاده مردان از لوازم آرایشی بوده و پس از آن به ترتیب شیراز، اصفهان، زنجان رتبه های بعدی را به خود اختصاص می دهند.

بنیان گذار آسیب شناسی اجتماعی در ایران با بیان این که پسر جوانی که آرایش می کند، از هویت جنسی و هورمونی خود به مرور فاصله می گیرد و به هویت زنانه نزدیک می شود، افزود: موضوع سبک زندگی و باورهای فرهنگی جنس مرد و زن سامانه های ثابتی را طلب می کند؛ اما در جوامع اروپایی افرادی که انحرافات جنسی و رفتاری و ارتباطات غیر متعارف دارند از لوازم آرایشی خاصی استفاده می کنند.

ابهری عنوان کرد: این افراد تمایلات جنسی شان در جنس خودشان ضعیف است. بدیهی ست هرکس از تمایلات طبیعی جنس خود خارج شود آن به سمت انحراف جنسی حرکت می کند.

این متخصص علوم رفتاری با بیان این که طبق تحقیق بنیاد علوم رفتاری منظور از لوازم آرایش مورد استفاده مردان از شامپو، عطر، ادکلن نیست بلکه منظور برداشتن ابروها و کاربرد کرم پودر، ریمل و پودر صورت است، خاطرنشان کرد: در کشور ما در دهه گذشته هفت درصد از مردان از لوازم آرایش استفاده می کردند؛ متاسفانه سال گذشته این عدد به ۱۲ درصد رسیده است که طیف سنی آنها بازه سنی ۱۶ تا ۳۰ سال است.

وی افزود: این افراد مردان جوانی هستند که به تقلید از الگوهای ماهواره ای و غربی بدون اطلاع از ماهیت داستان و اینکه به عنوان مثال خط انداختن روی ابرو و یا در اطراف سر چه مفهوم فرهنگی و بار فرهنگی منفی دارد، از این نوع آرایش ظاهر استفاده می کنند.

این استاد و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در گذشته پسران خردسال با استفاده از ذغال برای خود سبیل می کشیدند تا شبیه پدران خود شوند اما امسال پسران جوان ما زیر ابروهای خود را اصلاح می کنند تا شبیه مادران خود شوند. این تغییر سبک زندگی باعثشده است ما با نسلی بدون هویت و منفی گرا روبرو شویم این در حالی است که این آمار هر روز رو به افزایش است.

بنیان گذار آسیب شناسی اجتماعی در ایران اظهار کرد: این وظیفه رسانه ها است که در ابتدا به خانواده ها هشدار دهند و سپس الگوهای مثبت و مناسب جوانان را ارائه کنند. زیرا با ادامه این روند جوان ها دچار نوع بحران و هویت جنسی می شوند.

این متخصص علوم رفتاری اظهار کرد: ایران دچار پدیده غافلگیری فرهنگی شده است. زمانی که سیل، زلزله و سایر حوادثغیر مترقبه اتفاق می افتد مسئولان ادعا می کنند که غافلگیر شده اند. در موضوع تهاجم فرهنگی نیز ادعای نهادهای پیشگیری فرهنگی این است که غافلگیر شده ایم در حالی که این چنین نبوده است.

وی با بیان این که متاسفانه رسانه ها در ارائه الگو های رفتاری قصور می کنند و خانواده ها بی تفاوت اند، ادامه داد: در این میان با نسلی روبرو هستیم که نه زن هستند و نه مرد. ما آمادگی برای مقابله با ناتوی فرهنگی نداشته ایم و نداریم. در حال حاضر نیز برای این که از این وضعیت نجات پیدا کنیم نهادهای فرهنگی کار آنچنانی انجام نمی دهند. خانواده ها باید در کنار آموزش و پرورش و رسانه ها به ارائه الگوهای تربیتی همت گمارند چرا که ما الگوهای تربیتی بسیاری داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز