خبرگزاری کار ایران

سبحانی:

فضای خوشبینی بر مذاکرات نهایی حاکم است

کد خبر : ۲۲۴۰۵۷

چانه زنی‌ها برای احقاق حقوق هسته ای ایران تا آخرین لحظه ادامه دارد و ۱ + ۵ می داند که شرایط امروز ممکن است تکرار شدنی نباشد و هردو طرف ضرر جبران ناپذیری را متحمل شوند.

سفیر سابق ایران در لبنان بر این باور است که تمدید مذاکرات تنها موجب امیدواری تندروها در تهران و واشنگتن برای مانع تراشی در مسیر مذاکرات خواهد شد.
به گزارش نامه نیوز، محمدعلی سبحانی درباره احتمال تمدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱ + ۵، گفت: تصور نمی‌کنم که هیچ یک از طرفین تمایلی به تمدید مذاکرات داشته باشند، چرا که هردو طرف می‌خواهند در فرصت تعیین شده، توافق نهایی حاصل شود و همین موضوع بیانگر آن است که تمایل جدی برای حصول توافق در دو طرف وجود دارد.

وی در ادامه بزرگترین دستاورد تمدید مجدد مذاکرات را امیدوار کردن مخالفان و تندروها در ایران و آمریکا خواند و گفت: مهمترین جنبه تمدید مجدد مذاکرات این است که مخالفان توافق هسته ای و تندروها در ایران و آمریکا به ادامه مانع تراشی و عدم دستیابی دو طرف به توافق نهایی امیدوار می شوند، از طرف دیگر به این خاطر که کنگره آمریکا با تغییراتی همراه بوده است می توان پیش بینی کرد که اوباما در ادامه با چالش های عمیق و جدی همراه خواهد بود؛ لذا فکر می‌کنم طرفین دوست دارند تا تاریخ سوم آذر به نتیجه برسند.

دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه بحثلغو تحریم ها یکی از عمده ترین مسائل مهم نشست های اخیر هسته ای بوده است، گفت: اگر سابقه مذاکرات را بررسی کنیم می‌بینیم که نحوه برداشته شدن تحریم‌ها برای ایران بسیار مهم است و از طرفی باید گفت که انعطاف دو طرفه در این باره وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تهران برای ایجاد اعتماد بیشتر پذیرفته است که همکاری های خود را با آژانس ارتقاء دهد، تاکید کرد: چانه زنی‌ها برای احقاق حقوق هسته ای ایران تا آخرین لحظه ادامه دارد و ۱ + ۵ می داند که شرایط امروز ممکن است تکرار شدنی نباشد و هردو طرف ضرر جبران ناپذیری را متحمل شوند.

سبحانی با بیان اینکه سخت ترین طرف ما در مذاکرات هسته ای، طرف آمریکایی است، گفت: آمریکایی ها نشان داده اند که به حواشی توجه کافی دارند. ما در سیاست به هیچ عنوان نمی‌توانیم با قاطعیت صحبت کنیم و نظر دهیم و بگوییم قطعا در روند دستیابی به توافق نهایی در دور پایانی مذاکرات هیچ مشکلی پیش نمی‌آید اما قطعا می توانیم بگوییم که شرایط خوبی را از جنبه روند مذاکرات تجربه می کنیم و می‌توانیم امیدوار و خوش بین باشیم.

وی ارزیابی خود از دور پایانی مذاکرات را اینطور عنوان کرد و گفت: ارزیابی من از روند مذاکرات این است که اوضاع بهتر از آن است که ما خوشبین نباشیم و توافقات و تمایلات و اراده ای که ماه ها است شکل گرفته نشان می دهد که ما باید به سمت خوش بینی حرکت کنیم.

سبحانی ادامه داد: تصور می‌کنم که انشاا… توافق حاصل می شود؛ مذاکره عبارت است از یک داد و ستد و گفت و شنود. اینطور نیست که ما در نتیجه مذاکره صددرصد خواسته ها را به دست آوریم یا طرف مقابل صددرصد خواسته‌های خود را به دست آورد و باید انعطاف وجود داشته باشد. فکر می‌کنم چارچوب خواسته های ما که حفط صنعت غنی سازی و چرخه سوخت در کشور است و همگی جزو حقوق مسلم همه کشورها است در چارجوب توافق پایانی جای دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز