خبرگزاری کار ایران

زهرا شجاعی:

نمایندگان زن مجلس نمایندگی مردان مجلس را برعهده گرفته‌اند / منتقد سیاست داخلی دولت هستیم

کد خبر : ۲۳۵۳۸۱

مجمع زنان اصلاح‌طلب قصد عضویت در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را دارد و قطعا با این شورا همسو خواهیم بود / دولت در عرصه اقتصاد و سیاست خارجی نمره قابل قبولی می گیرد اما در سیاست داخلی هنوز نتوانسته به یک اجماع برسد / تندروهای در معونت امور زنان دولت سنگ اندازی میکنند.

رئیس مرکز امور زنان در دولت اصلاحات گفتگویی تفصیلی با پایگاه خبری تحلیلی گذارنیوز داشته که در ادامه آن را می خوانید.

- خانم شجاعی شما چند فرزند دارید و مشغول چه کاری هستند؟

بنده دو دختر و دو نوه دارم که دختر بزرگترم فوق لیسانس ارتباطات دارند و خانه دارو دختر دوم مشغول کار فرهنگی هستند. حاج آقا توانافر(همسر خانوم زهرا شجاعی) همکنون تاجیکستان هستند و مشغول دفاع از رساله دکتری هستند ایشان لیسانس حقوق و فوق لیسانس فقه و مبانی اسلامی دارند و چون بیشترمحقق و پژوهشگر هستند تمام وقت خودشون رو صرف فعالیت های علمی میکنند و البته این نکته هم بگم خدمت شما که ایشان هم اصلاح طلب هستند.

- چه شد که شما فعالیت در عرضه زنان رو شروع کردید و چطور به مشاورت امور زنان در دولت اصلاحات در آمدید؟

کار در حوزه زنان روبه طور مشخص از دهه ۶۰ شروع کردم و اولین مسئولیت رسمی بنده نماینده جناب آقای اکرمی وزیر آموزش و پرورش در شورای فرهنگی اجتماعی زنان بود، به تدریج به مدت دوسال رئیس این شورا شدم و بعد مشاورت وزیر کشور در امور زنان و مسئول کمیسیون امور بانوان وزارت کشور را پذیرفتم و در سال ۷۶ با توجه به سابقه فعالیتم بعد از انتخابات از طرف آقای خاتمی دعوت به همکاری شدم. البته همکاری من با جناب آقای خاتمی در زمان عضویت من در شورای فرهنگی اجتماعی زنان بود که در آن وقت آقای خاتمی وزیر ارشاد بودند و ما جلساتی را باهم داشتیم و این آشنایی وجود داشت که در انتخابات نیز مسئول ستاد امور زنان جناب خاتمی نیز بودم. بعد از انتخابات آقای تاجزاده با من تماس گرفتند و گفتند که آقای خاتمی می خواهند شما را ببینند و بعد جلسه ای با ایشان داشتیم و بنا بر این شد که بنده با عضویت در کابینه دولت مشاورت امور زنان رئیس جمهور را بپذیرم و در حکمی که آقای خاتمی برای بنده نوشتند این عنوان را هم قید کردند که شما در جلسات هیئت دولت ما را از حضور خود بهرمند کنید و همین تصمیم باعثشد که اولین بار کابینه مردانه جمهوری اسلامی زنان را نیز درخود جای دهد. با این تصمیم فشار ها و اعتراضاتی به حضور بانوان در کابینه دولت اصلاحات شد که بنده به عنوان مشاور امور زنان و خانم ابتکار به عنوان معاون رئیس جمهور تمام این فشارها رو تحمل کردیم و همین امر باعثشد که حضور زنان در دولت آقای احمدی نژاد با هجمه های گوناگون همراه نباشد چرا که این تابو در زمان ماشکسته شد. مشاورت امور زنان رو از سال ۷۶تا سال ۸۴ ادامه دادیم و از دستاوردهایمان آن این بود که دفتر امور زنان به مرکز ارتقاء سطح پیدا کرد، پستهای سازمانی ۳برابر شد و با تلاش هایی که انجام دادیم بودجه ۳۶۰برابر رشد کرد.

شجاعی در پاسخ به این سوال که در سال ۸۴ آیا فعالیتی در ستاد انتخاباتی کاندیدا داشتید یا خیر، گفت: ما فعالیتی در ستادهای انتخاباتی نداشتیم. بعد از پایان دولت هشتم بنده به مدت یک ماه در کابینه دولت نهم بودم چرا که تشکیلات امور زنان از آن بخش هایی بود که مسئول آن خیلی دیر معرفی میشد. به همین منظور برخی از اعضای دولت هشتم مثل آقای شیبانی، رحمتی، دکتر عارف و.. در جلسات هیئت دولت شرکت میکردیم اما تفکرات به شدت با دکتر احمدی نژاد زاویه داشت. اولین جلسه هیئت دولت که برگزار شد بسیاری از افرادی که آمده بودند اولین بار بود که در نهاد ریاست جمهور حاضر میشدند، حتی خود آقای احمدی نژاد قبل از این فقط یک ربع به عنوان شهردار در جلسه هیئت دولت حاضر شده بود و از ابتدایی ترین موضوعات جلسه اینکه در کجا باید بنشینند و یا کارتابل هایی که روی میز است برای چیست اطلاع نداشتند البته چنین موضوعاتی اهمیتی ندارند ولی نحوه اداره جلسه توسط آقای احمدی نژاد مورد نقد بود که ایشان هیچ اعتقادی به خرد جمعی نداشتند و چند مصوبه خواندند و پرسید کسی نظری ندارن؟ صلوات بفرستید!

وی با یادآوری خاطره ای از جلسات نخست هیئت دولت نهم گفتند: جناب آقای مشایی در آن زمان طرحی را برای هیئت دولت تدوین نمودند با عنوان میثاق با امام زمان(عج) که از بندهای این طرح مبلغ یک میلیارد تومان برای شربت و شیرینی در جمکران، وزیر ارشاد به جمکران سفر کند، به عنوان نماینده امام زمان(عج) با رهبری تجدید بیت کنیم. وقتی طرح در هیئت دولت مطرح شد وزیر راه جناب آقای رحمتی که از دولت قبل هنوز بودند پیشنهاد دادند که شربت و شیرینی کار دولت نیست این امر می تواند توسط خود مردم و هیئت های مذهبی عرضه و مدیریت شود، شما پانصد میلیون تومان بر روی این بودجه بگذارید تا ما جاده جمکران قم را درست کنیم که تا این حد این مسیر حادثه آفرین نباشد. تامین امنیت جان مردم به عهده دولت است نه پخش شربت و شیرینی، در پاسخ به این پیشنهاد آن چنان برخورد تندی با آقای رحمتی شد که به ایشان گفتند شما فکر میکنید کشور را چه چیزی نجات داده است؟ همین اعتقادات است که مملکت را نگه داشته است شما باید تفکرتان را عوض کنید چراکه دولت عوض شده است.

شجاعی افزود: در دولت بعد به مرکز امور زنان یک کلمه خانواده اضافه شد. چرا که در زمان دولت های هفتم و هشتم یکی از اتهاماتی که به ما میزدند، میگفتند شما باعثاز هم پاشیده شدن خانواده ها شدید، آمار طلاق بالا رفته زیرا شما زنان را تشویق به مشارکت در جامعه کردید. این اضافه شدن کلمه خانواده فقط در همین سطح ماند و در اواخر دولت هم از مرکز امور زنان به معاونت تبدیل شد ولی بازهم در سطح همین تغییر نام چراکه نه تشکیلات رشد پیدا کرد، نه بودجه افزایش یافت فقط به لحاظ ثبت در دولت که ما این مرکز را به معاونت تبدیل کردیم.

این فعال حوزه زنان در پاسخ به این سوال که آیا شما برای امور زنان در شهرداری از طرف آقای ایازی به دکتر قالیباف معرفی شدید گفتند: این موضوع شایعه بود. کسی در آن زمان با من هیچ صحبتی نکرده بود.

رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب درباره فعالیت خود در انتخابات سال ۹۲ افزود: قبل از به ائتلاف رسیدن کاندیدهای اصلاحطلب ما بر این موضوع تاکیید داشتیم که نیابد تجربه تلخ سال ۸۴ تکرار شود و به همین دلیل بعد از معرفی شدن جناب آقای روحانی مجمع زنان اصلاح طلب وارد عمل شد و از ایشان حمایت کرد. با پیروزی دکتر روحانی بنده در کارگروه زنان در ستاد ایشان برای تدوین برنامه ۱۰۰ روزه و انتخاب مسئولین مربوط به حوزه زنان دعوت شدم.

مشاور امور زنان رئیس دولت اصلاحات در ارزیابی میزان موفقیت دولت گفت: همکنون برای بررسی میزان موفقیت دولت در عرصه زنان بسیار زود است چرا که دولت در شرایط بسیار سختی کار خودش رو آغاز کرد تحویل گرفتن مجموعه ای با خزانه خالی، بدنه غیر کارشناسی و همچنین فقدان برنامه منظم و مشخص، در کل قطار اداره مملکت از ریل خارج شده است در حقیقت دولت سیاست سرزمین سوخته را تحویل گرفته است. اما دولت تدبیر و امید با وجود تمام این مسائل در حوزه سیاست خارجه و اقتصاد نمره قابل قبولی میگیرد اما در حوزه سیاست داخلی دولت نتوانسته یک انسجام درونی بین نیروهای داخلی بوجود بیاورد و ما منتقد سیاست داخلی دولت هستیم. در حوزه زنان نیز یکی از نقاط قوت انتخاب بجا و شایسته خانم مولاوردی بود، ایشان فردی هستند که با موضوع کاملا آشنایی دارند و به حوزه کاری کاملا مسلط هستند اما فضا سازی هایی که صورت میگیرد کار را برای ایشان مشکل کرده است.

این فعال حوزه زنان با اشاره به عملکرد نمایندگان زن در مجلس گفت: مسئولیت نمایندگان زن در مجلس بسیار مشکل است زیرا هم باید نماینده خواسته ها و حقوق بانوان باشند و هم وظیفه نمایندگی مردم را داشته باشند. اما به نظر من این خانوم هایی که در مجلس هستند به جای اینکه نماینده مردم یا زنان باشند نماینده مردان مجلس هستند و بیشتر اهداف نمایندگان مردی که کمکشان کردند که به مجلس بیایند پیگیری و دفاع میکنند.

وی در بررسی وضیعت زنان از سال ۷۶ تا سال ۹۳ گفت: از سال ۷۶ تا الان حدود ۱۷ سال میگذرد که در این مدت تحولات زیادی در عرصه بانوان اتفاق افتاده است. به لحاظ علم و دانشگاه رشد دانش آموختگی و افزایش سطح سواد زنان را مشاهده میکنیم که در پی آن موفقیت علمی زنان در سطح کشور و دنیا مانند خانم میرزاخانی قابل توجه بوده است. در حوزه فرهنگ هنر نیز به همین تریب شاهد رشد حضور بانوان هستیم در حوزه سلامت و بهداشت امید به زندگی زنان به مراتب بالاتر رفته است. مشارکت زنان در نهادهای مدنی و فضاهای مجازی رشد چشمگیری داشته است. البته ارتقاء سطح و پیشرفت تکنولوژی هم به این امر کمک کرده است. اما به موازات این پیشرفت و حضور زنان در جامعه ما شاهد افزایش نرخ اعتیاد زنان، رشد بزهکاری، تعداد زنان زندانی و اگر دقیق تر به مسئله نگاه کنیم فقر زنان و ناهنجاری های اخلاقی بیشتر شده است. گرچه تمام این اتفاقات طبیعی محسوب می شود چراکه به طور مثال وقتی تعداد ماشین ها در سطح شهر افزایش پیدا میکند آمار تصادف هم بیشتر خواهد شد پس ما باید عرصه زنان رو مانند یک تابلوی زیبا بهش نگاه کنیم که در آن صحنه های دلخراش و نگران کننده نیز وجود دارد. اما هنوز به مسئله زنان به صورت یک مسئله جدی و مهم از سوی دولت و دولتمردان توجه نمی شود هنوز به صورت ابزاری و یا حاشیه ای با آن برخورد می شود. البته این نوع برخوردها عللی هم دارد که می تواند آن را تعدد تفکرات و اختلاف نظرها دانست که باعثیک آشفتگی شده است و بیشترین وقت فعالان حوزه زنان اعم از دولتی یا غیر دولتی به مجادله، بحث، پاسخ دادن و انتقاد کردن از دست می رود و پیشرفت چندانی در این حوزه اتفاق نمی افتد. در همین یک سال گذشته هجمه های فراوانی به معاونت امور زنان صورت گرفته است و قطعا این امر موجب کند شدن روند رسیدگی به مسائل زنان را محیا می کند. در بحثحجاب آن چیزی که وضعیت فعلی رو رقم زده حرف های متناقض، رفتارهای مقطعی و فصلی بوده و هیچگاه یک سیاست واحدی بر این موضوع حاکم نبوده است.

مشاور رئیس دولت اصلاحات در ارزیابی وحدت کنونی اصلاح‌طلبان گفت: خوشبختانه عقلانیت در این جبهه حاکم است و محوریتی که جناب آقای خاتمی در این جریان دارند پذیرفته شده از سوی اصلاحطلبان می باشد گرچه که خود آقای خاتمی این موضوع را نمی پذیرند ولی واقعیت مطلب این هست که جریان اصلاح طلبی با تفکر و اندیشه ایشان بوجود آمده، رشد کرده و در حال پیشرفت است. به نظر می رسد با توجه به تجربه ای که از سال های قبل اندوخته شده اصلاحطلبان بتوانند نقش مفید و تاثیر گزاری را برای انتخابات مجلس ایفا کنند.

رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب در تشریح وضیت کنونی این تشکل افزود: در دور جدید فعالیت های مجمع با توجه به آیین نامه جدیدی که تصویب شده است فعالیت وسیع و گسترده خودش رو آغاز کرده و همکنون مشغول طی مراحل اجرایی، قانونی و ثبت رسمی مجمع با آیین نامه جدید و تشکیل شعبه های استانی می باشد. مجمع زنان اصلاحطلب قصد عضویت در شورای همانگی جبهه اصلاحات را دارد و برای انتخابات مجلس قطعا با شورا همسو عمل خواهد کرد البته این موضوع بسیار حائز اهمیت است که باید رعایت درصد زنان در لیست لحاظ شود.

این فعال حوزه زنان در پایان با نام بردن چند اسم نظر خود را راجب به آنها گفت.
سید محمد خاتمی: مرد اخلاق و سیاست

محمود احمدی نژاد:معجزه هزاره سوم!

حسن روحانی:مرد اعتدال

محمد رضا عارف:مرد علم و دانش

فائزه هاشمی:زن ورزش و سیاست

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز