خبرگزاری کار ایران

پیام محمود دولت‌آبادی به رئیس‌جمهور:

ملت را به صدقه عادت ندهید

کد خبر : ۲۴۰۳۴۱

اینکه دولت به همه اقشار جامعه یارانه می‌دهد کاملاً غلط است. کسانی که یارانه‌ها را از زعفرانیه تا شوش می‌گیرند، آنها شانی ندارند.

محمود دولت‌آبادی با گلایه از پرداخت یارانه، این سیاست را یک باور ساده‌نگری از عدالت دانست و گفت: اینکه دولت به همه اقشار جامعه یارانه می‌دهد کاملاً غلط است و نباید یک ملت را به صدقه عادت داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از اقتصادنیوز؛ محمود دولت‌آبادی در گفت‌وگو با «اقتصادنیوز» درباره یارانه‌ها و اینکه آیا افرادی هم که در بالای شهر زندگی می‌کنند و نیاز مالی ندارند باید یارانه بگیرند؟ گفت: گدامنشی از زعفرانیه تا شوش. یارانه‌ها باید برداشته شوند و به مردمی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند باید توجه شود، البته به طریقی که تحقیر نشوند. ما در فرهنگ می‌گوییم نان گدایی نباید خورد، اما فرهنگ ایرانی هم فراموش شده است. فردوسی می‌گوید که «بپوش و ببخش و بده، برای دگر روز چیزی بنه» در واقع اشاره این شعر به آدمیزاد است که پدر بنده برای من می‌خواند. نوعی آزادگی دراین کلام است و این آقایون اصلاً به فرهنگ ایران توجه ندارند. به نظر من این افراد حتی با فرهنگ ایرانی دشمن هستند.

نویسنده رمان کلیدر در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید به عنوان یک نویسنده به آقای روحانی در رابطه با یارانه‌ها پیامی بدهید، چه پیامی می‌دهید؟ اظهار کرد: من اصلاً صحبت یارانه‌ها را نمی‌کنم. من می‌گویم یک ملت را نباید به صدقه عادت داد.

او افزود: اینکه دولت به همه اقشار جامعه یارانه می‌دهد کاملاً غلط است. کسانی که یارانه‌ها را از زعفرانیه تا شوش می‌گیرند، آنها شانی ندارند. با اینکه بچه‌های من بیکار بودند، من به خانواده‌ام اکیداً گفتم که یارانه نگیرند، زیرا این کار بسیار کریه است.

دولت‌آبادی در واکنش به اینکه که آیا گرفتن یارانه را نکوهش می‌کنید؟ گفت: بله، باید تولید کنید، ۳۶ هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهند، با این پول می‌توان تمام سیستان و بلوچستان را آباد کرد. حتی می‌توان از بیرجند تا آن سمت را آباد کرد. می‌توان شغل ایجاد کرد. چگونه می‌شود شخصی که ۹۴ درصد از پول مملکت را در اختیار گرفته باز هم یارانه بگیرد، آیا این فرد بشر است؟

او که برای شرکت در میزگردی با دکتر محمدمهدی بهکیش میهمان هفته‌نامه تجارت فردا بود، افزود: آن چیزی که ما در اقتصاد آزاد داریم، این است که این اقتصاد، این دریافت، این به دست آوردن، شأن انسان را می‌تواند زیر سوال ببرد. آقای دکتر بهکیش که از اقتصاد آزاد دفاع می‌کنند، اگر نمی‌خواستند که شان خودشان را حفظ کنند، الان باید به عنوان یک تیلیاردر با من صحبت می‌کردند، پس چرا ایشان همچین کاری را نکرده‌اند؟ به علت شان انسانی است، این موضوع خیلی مهم است. ایشان تمام اقتصاد مملکت را می‌شناختند و کارشناس درجه یک ممکلت هستند، پس چرا این کار را نکرده‌اند؟ به علت حفظ شان انسانی. پس اگر اقتصاد آزاد خوب است به این دلیل است که بتواند جامعه را به سمت کار و سلامت ببرد، انسان‌ها را به سمت سلامت ببرد.

دولت آبادی در خصوص هدف دولت قبلی از دادن یارانه به «اقتصادنیوز» گفت: به نظر من دولت قبل کار خوبی کرد که خانه ساخت. خانه‌سازی خیلی خوب است حالا ممکن است در جاهایی اشتباه کرده باشد یا روشی که انتخاب کرده بود، اشتباه بوده باشد.

او افزود: یارانه دادن از نظر من غلط است حال می‌خواهد دولت قبلی باشد یا دولت فعلی. اینها یک باور ساده نگری از عدالت است در حالی که فکر کسانی که مملکت را اداره می‌کنند نباید ساده‌گرایانه باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز