خبرگزاری کار ایران

عضوجامعه روحانیت مبارز:

بازگشت احمدی نژاد اشکالی ندارد

کد خبر : ۲۴۰۸۰۹

معتقدم اصولگرایان موفق می شوند. اگر به وحدت هم نرسند به ائتلاف خواهند رسید. / بعید می دانم که آقای روحانی با اصلاح طلبان در یک جناح قرار گیرد. رئیس جمهور پیشینه اصولگرایی قوی دارد و اصلاح طلبان نیز دل خوشی از آقای روحانی ندارند. / جریان انحرافی به احمدی نژاد و دولت ایشان لطمات زیادی وارد کرد

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی در گفت وگویی، دیدگاههای خود را در باره وحدت اصولگزایان و فضای سیاسی کشور بیان کرد. متن این گفت وگو را می خوانید:

- ارزیابی شما از روند فعلی اصولگرایان چیست؟
من معتقدم اصولگرایان تا حدود زیادی مشکلات خود را با یکدیگر حل کرده اند و حالا یک ارتباط عاطفی در این جریان به وجود آمده است. از سوی دیگر با توجه به تجربه ای که اصولگرایان از گذشته و از انتخابات سال ۹۲ به دست آورده و کسب کرده اند الان مشکلی برای وحدت در این جریان وجود ندارد.

- لازمه و نیازهای وحدت اصولگرایان در برهه کنونی چیست؟
اصولگرایان باید نشست های خود را افزایش داده و مذاکرات بین جریان های داخل خود را بیشتر کنند. ارتباط اصولگرایان باید با یکدیگر افزایش یابد. هر چند آنچه که من احساس می کنم این است که تا حدود بسیاری این ارتباطات خوب شده است. جلسه ای هم به مناسبت جشن میلاد حضرت رسول اکرم(ص) برگزار خواهد شد و اصولگرایان در این جلسه گرد هم می آیند. این جلسه هم می تواند گام دیگری در راستای انسجام، وحدت و هماهنگی اصولگرایان باشد. بنابراین اعتقاد من این است که مشکلات تا حد زیادی حل شده است.

- چه پیشنهاداتی برای جلوگیری از تکرار اتفاقات تلخ گذشته و به وجود آمدن تفرقه برای این جریان دارید؟
من معتقدم خود اصولگرایان به این نتیجه رسیدند که با تفرقه موفقیت نخواهند شد. بنابراین از یک سو احساس مسئولیتی که در اصولگرایان وجود دارد و از سوی دیگر محوریت جامعتین و بزرگان می تواند تا حدود زیادی به اصولگرایان کمک کند. اصولگرایان باید با محور قراردادن جامعتین و گوش فرادادن به نصیحت های خیرخواهانه بزرگان این جریان، خود را از تفرقه دور کنند.

- دولت گذشته را تا چه حد در به وجود آمدن تفرقه میان اصولگرایان موثر می دانید؟
آقای احمدی نژاد در این ۲ سال مواضع خود را تغییر دادند و دیگر نمی شد ایشان را یک اصولگرا نامید. عملکردی هم که ایشان بر جای گذاشت پاسخگوی مطالبات اصولگرایان نبود. در نتیجه عملکرد دولت آقای احمدی نژاد در ۲ سال پایانی به وحدت میان اصولگرایان لطمات جدی وارد کرد و حیثیت این جریان را هم خدشه دار کرد.

- احتمال بازگشت اصولگرایان به آقای احمدی نژاد وجود دارد؟

این سوال را باید از طرفی دیگر مطرح کرد که آیا احتمال بازگشت احمدی نژاد به جریان اصولگرا وجود دارد یا خیر. بنده معتقدم آقای احمدی نژاد هم به اشتباهات گذشته خود پی برده است.

- یعنی ایرادی ندارد که ایشان به جمع اصولگرایان بازگردد؟

بازگشت احمدی نژاد مشکلی ندارد اما نه برای جایگاه ریاست جمهوری. اگر ایشان مخالفتی با اصولگرایی و اعتقادات و ارزش های این جریان نداشته باشد، همین کافی است. ضمن اینکه مواضع خود را نسبت به اصولگرایان باید تغییر دهند.

- یکی از انتقادات اصولگرایان به احمدی نژاد مسئله حمایت وی از جریان انحرافی بود. این جریان چقدر در تفرقه بین اصولگرایان تاثیرگذار بود؟

جریان انحرافی به احمدی نژاد و دولت ایشان لطمات زیادی وارد کرد. این جریان به اصولگراها هم لطمه زد. هر چند خوشبختانه اصولگرایان به سرعت در قبال انحرافات ایستادگی کرده و موضع خود را نشان دادند، اما به آقای احمدی نژاد لطمات بسیاری وارد شد.

- بدون شک جریان اصلاحات رقیب اصلی اصولگرایان در انتخابات مجلس خواهد بود. به نظر شما آیا احتمال وحدت اصلاح طلبان و دولت با توجه به پیشینه آقای روحانی وجود دارد؟

من خیلی بعید می دانم که آقای روحانی با اصلاح طلبان در یک جناح قرار گیرد. رئیس جمهور پیشینه اصولگرایی قوی دارد و اصلاح طلبان نیز دل خوشی از آقای روحانی ندارند. الان هم به خاطر حفظ منافع خودشان به سمت آقای روحانی گرایش پیدا کرده و به ایشان احترام می گذارند. در غیر اینصورت همه می دانیم که اصلاح طلبان اصلا اعتقادی به آقای روحانی ندارند.

- اصلاح طلبان نیز این روزها با قدرت به کار خود ادامه می دهند. به نظر شما نحوه فعالیت اصولگرایان در این رقابت چگونه تعریف می شود؟

تا این لحظه سوابق اصلاح طلبان برای همه مشخص است و بسیاری از آنها هنوز بر سر مواضع قبلی خود ایستاده و تغییری نکرده اند. به خصوص در بحثفتنه سال ۸۸ که هنوز مردم ذهنیت خوبی نسبت به اقدامات جریان اصلاحات در آن برهه ندارند. بنابراین همین ذهنیت موجب خواهد شد که اصلاح طلبان با مشکل مواجه شوند. به خصوص اینکه مردم موضع خود را در برابر کسانی که بر مواضع فتنه گری گذشته باقی مانده اند، نشان داده و اجازه خودنمایی در صحنه انتخابات را به آنها نمی دهند.

- با این تفاصیل باید حتما منتظر وحدت اصولگرایان باشیم؟

من معتقدم اصولگرایان موفق می شوند. اگر به وحدت هم نرسند به ائتلاف خواهند رسید.

منبع: خبرآنلاین

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز