خبرگزاری کار ایران

پایان حاشیه امن زمین‌خواری

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۵۶۶

نقطه تأکید رهبر انقلاب، بر حذر داشتن نهادهای امنیتی، نظامی و مذهبی در استفاده از اقتدار و اختیارات خود برای انجام طرح‌ها و برنامه‌هایی است که به نادیده‌گرفتن مؤلفه‌ها و ملاحظات زیست‌محیطی می‌انجامد.

سخنان روز دوشنبه مقام معظم رهبری درباره جایگاه محیط زیست و برخورد جدی با متجاوزان به عرصه های منابع طبیعی اکنون به نقطه عطفی در حوزه محیط زیست تبدیل شده است که افقی امیدوار کننده را برای رسیدن به توسعه پایدار به تصویر کشیده است.

به گزارش گروه سایر رسانه‌های ایلنا به نقل از روزنامه ایران؛ در وضعیتی که پیوست ها و ملاحظات زیست محیطی در اجرای طرح های توسعه ای در اولویت آخر قرار می گیرد و تنفس گاه های جنگلی و میراث طبیعی قربانی منافع آنی و کوتاه مدت اقتصادی می شود، پشتوانه ای لازم است تا اقتدار و جایگاه حاکمیتی محیط زیست بازیابی شود.

آنچه نقطه تأکید رهبر انقلاب بود، بر حذر داشتن نهادهای امنیتی، نظامی و مذهبی در استفاده از اقتدار و اختیارات خود برای انجام طرح ها و برنامه هایی است که به نادیده گرفتن مؤلفه ها و ملاحظات زیست محیطی می انجامد. این نکات به گفته معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست خیلی زود تأثیر گذار بود.

محمد درویش از تعطیلی برخی طرح های انتقال آب در کشور پس از دیدار فعالان حوزه محیط زیست ومنابع طبیعی با مقام رهبری خبر داد. «ناصر مقدسی» قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری هم از افزایش جرایم زمین خواران و ویژه خواران خبر می دهد: «بهنگام سازی مجازات برای زمین خواران یکی از وظایفی است که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در دستور کار خود قرار داده چرا که در حال حاضر مجازات متخلفان سرزمینی در حوزه تخریب جنگل ها و مراتع بسیار ناچیز بوده و از قدرت بازدارندگی برخوردار نیست.»

به گفته مقدسی سازمان جنگل ها در برخورد با کوه خواران و زمین خواران نیازمند امکانات، اعتبارات، فناوری و تکنولوژی های نوین و به روز و نیروی انسانی ماهر است که بتواند حضور مؤثر خود را در عرصه های جنگلی و مرتعی نشان دهد.

سرهنگ قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم از تشکیل سالانه 30 هزار پرونده زمین خواری در کشور خبر می دهد که به ایجاد یک کارگروه ویژه برای زمین خواری منجر شده است.

به گفته سبزعلی برخی با عنوان بهره برداری از معادن اقدام به تغییر کاربری اراضی ملی می کنند که باید با این افراد نیز برخورد جدی و قاطع صورت گیرد. او از در دستور کاربودن برخورد با زمین خواران و کوه خواران خبر می دهد. سازمان بازرسی هم از عملیاتی کردن بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حفظ محیط زیست سخن به میان می آورد.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران نیز برخورد قاطع با زمین‌خواران را مصداق بارز احیای حقوق شهروندان می داند و از اختصاص شعب و مجتمع های قضایی ویژه برای رسیدگی به دعاوی راجع به حقوق بیت المال در راستای بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب برای برخورد قاطع با متجاوزان به منابع طبیعی خبر می دهد.

کامران پورمقدم، سرپرست سابق دفتر امور جنگلی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز خبر از خشک شدن یک میلیون هکتار از جنگل های زاگرس می‌دهد و از تمام دستگاه‌ها می‌خواهد برای احیای زاگرس به میان بیایند.

به گفته او جنگل‌های زاگرس دیوار حائل و به عنوان امنیت زیستی نه تنها برای افراد این منطقه بلکه کل کشور محسوب می شود. جنگل هایی که به گفته کارشناسان بین 40تا50 درصد از منابع آبی کشور را در خود دارد. از سوی دیگر «محمدهادی حیدرزاده» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از تشکیل دبیرخانه اجرایی بیانات رهبر معظم انقلاب در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران خبر می دهد.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هم از برگزاری نخستین جلسه اضطراری برای آغاز اقدام های اجرایی بیانات رهبری خبر می دهد و به تهرانی ها قول داده تا بخشی از فضای سبز انتهای اتوبان شهید بابایی که هم اکنون در اختیار سازمان ها و نهادها قرار دارد را در قالب احداث بوستان، برای 13فروردین در اختیار عموم قرار دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز