خبرگزاری کار ایران

نظام سلامت فاسدتر از آن چیزی است که در سریال در حاشیه نشان داده می‌شود

کد خبر : ۲۷۰۱۴۱

دبیر کل خانه پرستار ضمن تشکر از مهران مدیری معتقد است نامه اعتراضی دکتر زالی در اعتراض به مجموعه در حاشیه در واقع به نمایندگی از تمامی جامعه پزشکی نیست و این نامه تنها پزشکانی را نمایندگی می کند که با بیان واقعیتهای نظام سلامت منافع خود را در خطر می بینند.

به گزارش الف، مهران مدیری از زمانی با "حاشیه" به حاشیه رفت که پس از ۶ سال دوری ازپخش تلوزیونی تصمیم بر ساخت اتاق عمل با محوریت جامعه پزشکی گرفت و همین موضوع کافی بود تا سازمان نظام پزشکی اعتراض خود را درقالب بیانیه ها و اعتراضات رسانه ای آغاز کند.

در ابتدا اعتراض اصلی پزشکان و دغدغه آنان تاثیرگذاری بر رابطه مردم با پزشکان بود اما به مرور هرچه سریال به پیش رفت و شخصیت‌ها بیشتر در نقش‌هایشان جا افتادند مسیر اعتراض‌ها هم عوض شد. برخی از پزشکان طی نامه‌های اعتراضی خود، این تفکر را القا کردند که کسی نه تنها حق توهین بلکه حق انتقاد هم از این جامعه را ندارد.

اعلام نارضایتی برخی پزشکان از سریال «در حاشیه»، در برخی موارد حتی ناجوانمردانه شد و پزشکان در نامه‌هایی توهین آمیز نوشتند که مشاغل دیگر اقشار جامعه پایین‌تر از آن هاست و آنان لباسی مقدس بر تن کرده‌اند. به این ترتیب خودشان را از باقی افراد جدا و اعلام کردند که کسی حق نقد کردنشان را ندارد. در همین راستا مشاور رئیس سازمان نظام پزشکی هم علنا بعد از خبر اعلام آمادگی پزشکان برای اعتراضی گسترده و شدید گفت: ما پرسش داریم چرا نسبت به سایر حرفه‌ها و مشاغل سریال طنز ساخته نمی‌شود و آنان مورد انتقاد قرار نمی‌گیرند.

گروهی دیگر هم پا را از این فرا‌تر گذاشتند و به کارگردان و بازیگران سریال توهین کردند. به طوری که با لحنی عجیب و تحلیلی کودکانه حسود بودن را به عوامل سریال نسبت دادند و گفتند که ساخت چنین سریالی ناشی از نقشه این افراد برای تخریب مقامی است که خود نتوانسته‌اند به دست آورند.

این اعتراض‌های عجیب به همین نقطه ختم نشد. بلکه بد‌ترین آن زمانی بود که برخی از پزشکان اقدام به افشای مسائل خصوصی عوامل سریال کردند و یکی از پزشکان که نامه‌اش مورد توجه خیلی از خبرگزاری‌ها قرار گرفت در نامه‌ای ساده‌ترین اصول اخلاقی در حرفه پزشکی را هم زیر سوال برد و پرونده بیماری را برای منافع شخصی خود فاش کرد ( در این نامه به بخشی از پرونده روان‌شناسی و پزشکی یکی از عوامل سریال اشاره شده که به جراحی‌های زیبایی و درمانی نیاز داشته است).

بعد از گسترش این انتقادهای تند و زننده از سوی پزشکان، گروهی از جامعه پزشکی با انتقاد از رفتار منتقدین آنان را نماینده گروه خود و نه تمام جامعه پزشکی اعلام و منتقدین را گروه از پزشکان با مقاصدی خاص عنوان کردند و همین موضوع بهانه ای شد تا الف با دبیر کل خانه پرستار به عنوان نزدیکترین صنف به پزشکان، این رفتار جامعه پزشکی را در قبال سریال حاشیه مورد بررسی قرار دهد.

محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار و عضو شورای عالی نظام پرستاری درباره اعتراض جامعه پزشکی به سریال مهران مدیری گفت: نامه اعتراضی آقالی زالی به عنوان رییس کل سازمان نظام پزشکی که یکی از بزرگترین سازمانهای صنفی و غیر دولتی با یک شخصیت حقوقی است در واقع به نمایندگی همه جامعه پزشکی که ترکیبی از گروهای مختلف شامل لیسانسه های پروانه دارمثل ماماها ،فزیوترابها، علوم آزمایشگاهی، بینایی سنجی ها و پزشکهای عمومی و گروه دیگری تحت عنوان متخصصین منتشرشده در حالی که متاسفانه دکتر زالی به عنوان پرچم دار گروه اخیر(متخصصین)که عمدتا پزشکان هیات علمی هستند زبان به انتقاد گشوده است و نه تامامی سازمان نظام پزشکی.

دبیر کل خانه پرستار از نفوذ گروه متخصصین در وزارت بهداشت، بیمارستانها ،بیمه و حتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خبر دادو افزود: این گروه در واقع پیشگام نوعی تفکر در جامعه پزشکی هستند که معتقد است ریاست بیمارستانها و ریاست بخشهای بیمارستانی همگی باید در اختیار پزشکان هیات علمی باشد و این در حالی است که ممکن است ریاست بیمارستان که یک پزشک هیات علمی است. پزشکی، حرفه ای و ماهر در نوع تخصص خود باشد اما وی مدیریت را که در حال حاضر در تمامی شئون زندگی اجتماعی به عنوان یک علم مطرح است ونیازمند علم تجربه لازم ، به صورت علمی بلد نباشد.چنانچه در اکثر کشورها روئسای بیمارستانی تخصصهای مدیریتی دارند تا پزشکی به طور مثال در ایالات متحده بیش ا ز ۹۰ درصد از ریاست بیمارستانها در اختیار اشخاصی با تحصیلات غیر پزشکی است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری این نوع تفکر را آسیبی برای بخش مدیریت درمان کشور ارزیابی و افزود: یک متخصص که ریاست و مدیریت بیمارستانی به وی سپرده میشود ممکن است یک شب هم تجربه مدیریتی را نداشته باشد با واگذاری مدیریت به این شخص با توجه به تفکر اخیر الذکر بخش مدیریتی بیمارستان رها و به بخش درمانی و خدمت رسانی آن نیزصدمه وارد می شود. شریفی گروه متخصصین را گروهی سلطه جو در سازمان نظام پزشکی کشور معرفی و تصریح کرد: این گروه که هفت درصد از جامعه پزشکی را تشکیل میدهند با توجه به نفوذ خود در تمامی شئون درمانی کشور انتظار دارند که تمامی جامعه پزشکی کشور کار کنند تا منافع آنها بر آورده شود.

دبیر کل خانه پرستار با اشاره به تجمعات اعتراضی پرستاران در سوم اسفند که سه هزار نفر در مقابل مجلس شورای اسلامی به وضع موجود معترض بودند خاطر نشان کرد به دلیل قبضه تمامی مناصب مدیریتی و نفوذ در جریان حاکمیت و حتی مجلس جریان پزشک سالاری پیچیده تر شده است.

وی در توضیح چگونگی پیچیده تر شدن پزشک سالاری در کشور گفت: به دلیل برنامه ای که دولت یازدهم در مورد طرح تحول نظام سلامت دارد و اقداماتی که در این زمینه انجام گرفته هر گونه نقدی با با توجه به اقبال نسبی که با این طرح بوده نادیده گرفته میشود و باعث قدرتمندی.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: در طرح تحول نظام سلامت با نادیده گرفتن قانون تعرفه گذاری که در سال ۸۵ تصویب شده است یک شبه طرح تحولی را مصوب کردند که دریافتی یک پزشک تا ۷۰ میلون تومان افزایش پیدا کرده است و باعث شده است که بی عدالتی که قبلا وجود داشته به صورت جدی تری افزایش پیدا کند.

شریفی با اشاره به سریال حاشیه ساخته مهران مدیری گفت: در حال حاضر و با توجه به شرایط به وجود آمده(تسلط جامعه پزشک سالار) این گروه به نمایندگی از تمامی جامه پزشکی نسبت به پخش حاشیه واکنش نشان داده و خواهان عدم پخش واقعیتهای جامعه پزشکی کشور شده اند هر چند فشار این گروه به سریال آقای مهران مدیری ختم نمی شود و چندین باربه برنامه های بنده به عنوان دبیر کل خانه پرستار که حتی در چند نوبت ظبط هم شده بود اجازه پخش داده نشد.

دبیر کل خانه پرستار گفت: اختلاف در پرداخت در تمام مجامع پزشکی بین المللی بین یک تا سه برابر است و این اختلاف در آمد در کشورهای مختلف از پنج برابر به هیج وجه تجاوز نمی کند به طوریکه در ایالات متحده اختلاف در پرداخت بین پزشک و پرستار در حدود۸/۲ برابر است و حتی در کشورهای منطقه مثل ترکیه این رقم در حدود ۴/۴ برابر است و این در حالی است که اختلاف پرداخت در ایران درپاره ای از موارد متجاوز از ۱۰۰ برابر است که نشان دهنده فساد در دستگاه پزشکی و نظام سلامت است و همان مواردی است که ۷ درصد گروه سلطه جو دوست نداند در سریالهایی مثل حاشه به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه مردم در مورد واقعیتهای نظام سلامت اطلاع کافی دارند اظهار کرد: فهم عمومی در مورد سریال حاشیه و همچنین واقعیتهای موجود در آن ناظر بر وضعیت نظام سلامت است و خود مردم در این زمینه قضاوت خواهند داشت که تا چه حد این سریال به واقعیت های موجود در جامعه نزدیک است پس خود مردم در این زمینه با توجه به واقعیتهای موجود در کشور و نظام سلامت قضاوت خواهند کرد و اگر نظام سلامت به کار خود اطمینان دارد نباید از پخش چنین سریالهایی احساس نگرانی کند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری سریال حاشیه را نشان دهنده بخش کوچکی از واقعیتهای زننده نظام سلامت عنوان و خاطر نشان کرد: به نظر میرسد با فشارهایی که وزیر قبل از پخش این برنامنه داشته اند و همچنین فشارهای حال حاضر دکتر زالی به نمایندگی ازبه اصطلاح جامعه پزشکی قسمت زیادی از سریال تعییر کرده است.

دبیر کل خانه پرستار با اشاره به جمله ای از دکتر زالی در انتقاد از سریال حاشیه گفت: دکتر زالی معتقدند که نظام سلامت ما سالمترین نظام سلامت در جهان است در صورتی که بنده عکس این نظر را صحیح می دانم چرا که با نگاهی به اختلاف پرداختها در ایران و جهان مشخص میشود که ما کشوری را نمایندگی می کنیم که اختلاف پرداخت در آن بیش از ۱۰۰ برابر است که نشان دهنده شکاف دریافتی و عمق فساد در نظام سلامت کشور است.

شریفی یکی از راهکار های به نمایش در آوردن و انتقاد از فساد در جامعه را طنز مطرح و خاطر نشان کرد: با توجه به فشارهای متعدد آقای مدیری خیلی ضعیف به موارد فساد در جامعه پزشکی اشاره کرده است و نظام سلامت بسیار فاسدتر از آن چیزی است که در مورد آن در این فیلم بحث شده است.

وی افزود با بمب باران تبلیغاتی و حذف منتقدین و تحریف مسائل نمی توان مشکلات نظام سلامت را پنهان و کتمان کرد چرا که این مسائل در کوتاه مدت جوابگو خواهد بود و بالاخره مردم در جایگاه فهم عمومی تمامی مسائل پشت پرده و نخ نما شده نظام سلامت را خواهند فهمید.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به نظرات مردم در مورد پزشکان به خصوص جراحان که آنها را کاسب مسلک می نامند تصریح کرد: در این صورت هم حتی کاسبی یک قائده و قانونی دارد و مقدار مشخصی از سود را مد نظر قرار می هند اما گروه متخصصین با دریافت ارقام نجومی تمامی قائده و قانون کاسبی را هعم بر هم میزنندو چون فرد در قبال زندگی خود معامله میکند ممکن است تمام داشته های خود را به حراج بگذارد تا چرخ کاسبی آقایان بچرخد.

دبیر کل خانه پرستار با تشکر از مهران مدیری به دلیل ساخت سریال در حاشیه افزود: آقای مدیری کار بسیار پسندیده ای را آغاز کرده اند اما وی باید بیشتر به مسئله فساد در نظام سلامت بپردازند و نگران چیزی نباشند چرا که شعور و فهم عمومی به عنوان قاضی، این مسائل را پیگیری و رای مقتضی را صادر میکند و جامعه پزشک سالار به هیچ وجه نمی تواند در برابر شعور عمومی ایستادگی کند.

شریفی در ادامه با درد و دل در مورد مشکلات عدیده نظام پرستاری در ایران گفت: در حال حاضر شاخص تعداد پرستار با پزشک در ایران با قبل از انقلاب تغییری نکرده است و این در حالی است که تعداد اعضای هیات علمی ۱۰ برابر شده است و میزان مراقبت از بیمار توسط پرستاران ۴ برابرافزایش پیدا کرده است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری از گلایه همیشگی پرستاران از عدم استخدام خبر داد و گفت: توجیه همیشکی و.زارت بهداشت وجود ۹۰ هزار پرسنل اضافه در این وزارت خانه است که اجازه استخدام پرستار جدید را نمی دهد و همواره سازمان مدیریت اعلام میکند که این تعداد را تبدیل به پرستار کنید و در این زمینه هم به دلیل وجود نظام پزشک سالار موفق به توجیه پرسنل اضافه نمیشود.

دبیر کل خانه پرستار با انتقاد از رفتار های سیستم پزشک سالار در کشور از محدود نمودن رسانه ای خود توسط این سیستم خبر داد و گفت: متاسفانه این گروه با تحت فشار قرار دادن رسانه ها از هر گونه انتقاد از سیستم پزشک سالار جلوگیری میکنندو اجازه هیچ گونه انتقادی را نمی دهند.

شریفی در توضیح چگونگی برقراری تسلط سیستم پزشک سالار بر نظام سلامت کشور این سیستم را بر آمده از سال ۱۳۷۴و به دنبال تصویب طرح کارانه یا طرخ نوین خودگردان بیمارستان تحت عناوین و بهانه هایی از جمله این که پزشکان به صورت تمام وقت حضور داشته باشند و پزشکان هیات علمی جذب شوند ارزیبابی کردو افزود: در این طرح کارانه ویا طرح نوین خودگردان بیمارستان که بنای تبعیض را ایجاد کرد محاسبه تعرفه های پزشکی بر مبنای کتاب تعرفه گذاری کالیفرنیا بود که برمبنای آن پزشکان صاحب ۶۵ درصد ازآمدهای بیمارستانی شدند و این روند باعث ایجاد سلطه پزشکان عموما متخصص در نظام سلامت شد.

دبیر کل خانه پرستار با اشاره به نام گذاری سال ۹۴ به نام سال هم دلی و هم زبانی بین دولت و ملت از آمادگی جامعه پرستاری برای همدلی و همزبانی با وزاردت بهداشت و دولت خبر داد، وتصریح کرد: لازمه هم دلی و هم زبانی درک متقابل و رسیدن به یک برداشت مشترک از مفهوم عدالت است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری از تلاشهای گسترده جامعه پرستاری برای ارتباط با رییس جمهور به منظور بیان مشکلات جامعه پرستاری خبر داد و گفت: بعد از تلاشهای بسیار زیادی که برای ارتباط با رییس جمهورمحترم داشتیم بالاخره تصمیم گرفتیم مشکلات موجود را در یک نامه سرگشاده خدمت رییس جمهور مطرح کنیم چرا که رییس جمهور محترم بعد از تصویب و پیگیری طرح تحول نظام سلامت فقط صحبتهای وزیر بهداشت را گوش میکردند و انتقادات را نادیده میگرفتند در صورتی که ممکن است اطلاعات در اختیار وزیر بهداشت نیز اطلاعات غلطی باشد با توجه به تسلط سیستم پزشک سالار در وزارت بهداشت.

وی با اشاره به نامه سرگشاده جامعه پرستاری به رییس جمهور از امضای ۲۰ هزار نفری این نامه توسط جامعه پرستاری خبر دادو افزود: هیچ یک از این تجمعات و اعتراضات به نتیجه ای نرسید و در جلسه مشترک نمایندگان جامعه پرستاری با روابط عمومی و سازمان بازرسی ریاست جمهوری هم هیچ چیزی عاید جامعه پرستاری نشد.

شریفی تمام خواسته ای جامعه پرستاری را اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری مصوب مجلس شورای اسلامی عنوان و خاطر نشان کرد: گروه پزشک سالار متاسفانه به دلیل زیاده خواهی های فراروانی که دارد به هیچ وجه دوست ندارد بقیه گروهای موجود در نظام سلامت را ببیند و درک کند و متاسفانه این گروه پزشک سالار در این دولت هم قدرتمند تر و هم پیجیده تر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز