خبرگزاری کار ایران

غیرحرفه‌ای ها بازار بی رونق بورس را به هم می ریزند

asdasd
کد خبر : ۳۰۸۹۰۳

دی ماه سال 92 بود که با ریزش های تالار شیشه ای بخشی ازسرمایه گذاران از بازار سرمایه خارج شدند تا محل امن تری برای سرمایه اشان بیابند .عده ای از سهامداران نیزدر بازار بی رونق بورس به انتظارنشسته اند به امیدآنکه تحرکی دوباره دراین بازارایجاد شود اما دراین شرایط بی رونق عده ای از سهامداران غیرحرفه ای با تصمیمات آنی ، بدون دلایل منطقی به خرید و فروش سهام پرداخته و باعث می شوند تا شاخص ها بدون دلیل منطقی با افت وخیز روبروشود .

اگر به کارنامه چند ماه گذشته بازار سرمایه نگاهی کنیم می بینیم که با وجود اتفاقات خوب درعرصه سیاسی کشوردرزمینه توافقات هسته ای ، رای کنگره آمریکا به برجام و گسترش روابط خارجی که می تواند برآینده اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد ،متاسفانه بازار سرمایه کشور سومین فصل سال را بی رمق آغاز کرد وحتی خبرهای خوش نیزاز نظر روانی نتوانست تحرکی در این بازار ایجاد کند .

شاخص بورس که طی ماههای گذشته کانالهای 64،63و62 هزار واحدی را پشت سر گذاشته بود وارد کانال 61 هزار واحدی شد واین شاخص با وجود رشد اندک در روز اول مهر ماه دوباره عقب نشینی کرد. درحال حاضر بورس با نوساناتی درشاخص ها به حرکت کم سو خود ادامه می دهد وکارشناسان بازار سرمایه براین باورند که بازاردرحال حاضر درکف قیمت ها حرکت می کند تا اعتماد دوباره به این بازار باز گردد.

«فریبرزعسکری» کارشناس بازارسرمایه درگفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه اندکی ازتلاطمات غیرمنطقی دربازارکاسته شده است گفت :هم اکنون بازارسرمایه به یک سکون نسبی رسیده است اما باید شاخصه های روشنتری از آینده اقتصادی کشورترسیم شود تا اعتماد به بازار بازگردد. برنامه های دولت برای کنترل تورم باید متناسب با سرمایه گذاری های جدید باشد تا بتواند موجب تحرک بازارشده و ارزش افزوده بیشتر ایجاد کند. متاسفانه به دلیل سیاست های اقتصادی 8 ساله گذشته سرمایه ها رابه مصرف رساندیم ونیاز به سرمایه گذاری جدید داریم و امید می رود با اجرای توافقات هسته ای وازسرگیری مناسبات اقتصادی با سایرکشورها سرمایه های جدید وارد کشورشود وموتوراقتصادی تولید به حرکت درآید.

وی به کاهش شیب نزولی بازاردرماههای گذشته اشاره و تاکید کرد: قیمت ها دربازار به کف خود رسیده ودراین وضعیت به حرکت خود تا بروزنشانه های مثبت اقتصادی ادامه خواهد داد .

وی در باره تشویق ورود سرمایه های خرد به بازارسرمایه گفت :آنچه بازار ما را تحت تاثیر قرار داده چه شاخص رو به بالا و چه رو به پایین فعالیت سرمایه گذاراران غیرحرفه ای بورس است. متاسفانه با تبلیغات افرادی را وارد بازار می کنیم که شناختی به بازار ندارند و با خرید و فروش های خود به بالا رفتن قیمت ها بدون توجیه اقتصادی و مالی کمک می کنند و همینطوردر پایین آمدن شاخص ها نیزهمین افراد خاک ریزهایی هستند که شروع به فروش می کنند. بنابراین ازآنجائیکه تلاطمات بازار در بلند مدت به نفع کل اقتصاد کشورنیست باید سعی کنیم با نشان دادن سیمای مثبت اقتصادی کشورو با حرکت منطقی شاخص به سمت بالا جذب سرمایه کنیم.

عسکری درادامه تصریح کرد :دربازاررقبای دیگری مثل بانکها هستند که ریسک سرمایه گذاری اشان کمترازبازارسرمایه است که این بخش ها نیزتاثیر گذارند، بنابراین باید توازنی بین اینها برقرار باشد. ضمن آنکه تبلیغات درکوتاه مدت ممکن است یکسری افراد را جذب بازارکند ولی اثری که در بلند مدت می گذارد می تواند مخرب باشد.

غیرحرفه‌ای ها بازار بی رونق بورس را به هم می ریزند

جذب غیر حرفه ای به بازار سرمایه مخرب است

«سید مهدی علوی بهبهانی» کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت و گو با جام جم آنلاین، یکی از عوامل تاثیر گذار در وضعیت فعلی بورس رااثر روانی ذکرکرد و افزود: مردم ازآنجایی که فکر می کنند اگر امروز سهام نخرند فردا ارازنتر می شود وارد بازار نمی شوند درحالیکه هم اکنون ارزش سهام پایین ترازارزش ذاتی آن است و اگر افرادی ریسک پذیرو آینده نگر باشند بازارهم اکنون برای خرید خوب است .

این کارشناس بازارسرمایه ازسوی دیگربه وجود افراد غیرحرفه دربازاراشاره کرده و فعالیت این افراد را به ضرر بورس دانست . بهبهانی دراین باره گفت :افرادی که آشنا به بورس نیستند به محض آنکه یک سهم در بازار شروع به بالا رفتن می کند خریداری کرده و وقتی رو به پایین می آید شروع به فروش می کنند که ضررهای سنگینی به این بخش وارد می شود .

به گفته وی، درحال حاضر به دلیل رکود فعلی اقتصاد، اشخاص حقوقی نیزدربازارخیلی فعال نیستند وبه دلیل نبود تقاضا عرضه سنگین نیز وجود ندارد .درنتیجه سکونی دربازارایجاد شده است.

بهبهانی درمورد تاثیرنتایج برجام بربازارسرمایه گفت :آنطور که به نظر می رسد نتایج برجام 90 درصد مثبت است و اقدامات اجرایی آن درحال آغازاست ،بنابراین اثرات روانی آن تا کنون تاثیرخودش را بربازارگذاشته است .اما وجود رکود اقتصادی باعث شده تا رونق مورد نظر در بازار شکل نگیرد. به گفته وی ،اگر همانطور که دولت اعلام کرده بتوانند درنیمه دوم سال مسئله رکود را حل کنند و تورم رادر حد فعلی نگه دارند شایدبتوان امید وار بود که نشانه های مثبت به بورس باز گردد . به هر حال کشور در حال توسعه باید درصدی از تورم را داشته باشد تا سرمایه گذار برای سرمایه گذاری انگیزه داشته باشند .

وی افزود :چشم انداز بورس را روی هم رفته مثبت می بینم البته در نیمه دوم سال بحث انتخابات را پیش رو داریم که این موضوع هم بر بازار سرمایه سایه می اندازد اما گمان نمی کنم بورس مشکل خاصی داشته باشد چون پس ازدوره گذار بورس وضعیت خوبی خواهد داشت .

این کارشناس بازارسرمایه از مردم خواست تا با مطالعه وارد بورس شوند و بی گدار به آب نزنند .

«رضا حبییبی » یکی از سهامدارن نیز به جام جم آنلاین گفت : حدود یکسالی است که در بازار سرمایه ورود پیدا کرده ام و فعالیتم بیشتر اینترنتی است اما با تجربه ای که از این بازار کسب کرده ام این است که باید دراین بازار صبر به خرج داد .

وی گفت : شرایط رکودی و بی رونقی بازار باعث شده برخی ازسهامداران ازبازار خارج شوند و به نوعی صف خریداران نصف فروشندگان باشد اما آنچه بسیار آسیب رسان است اقدامات هیجانی عده ای از سهامداران است که با برخی از شایعات با بالا و پایین شدن اندک برخی قیمت ها بدون دلیل منطقی اقدام به فروش سهام و کاهش شاخص ها می کنند .

آنچه مسلم است بازار سرمایه دوران انتظارخود را سپری می کند وامید می رود با نتیجه دادن سیاست های اقتصادی دولت برای خروج ازرکود و ورود سرمایه گذاران تحرکی جدی درصنایع و بنگاههای کشوراتفاق افتد تا برآیند آن درتالارشیشه ای که دماسنجی ازوضعیت اقتصادی کشوراست ظهور یابد و سهامداران هدفمند دوباره به این بازارمهم اعتماد پیدا کنند.

منبع: جام جم آنلاین - سیما رادمنش

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز